|
Sida 16 av 20
|
|
|---|---|
|
Jabbal: du tror alltså inte att vikt påverkar toppfart? kanske inte gör skillnad på 40km/h som du säger men visst gör t.ex 300kg extra vikt i bilen skillnad. bilen rullar ju tyngre pga ökat tryck mot vägbanan. förstår du inte att ökat motstånd ger lägre toppfart tänker jag inte försöka övertala dig... kan meddela att min hastighetsmätare visar hela 240km/h vid egentliga 215km/h (uppmätt med gps) så lita inte alltför mycke på era mätare även om min nog är fel i grövsta laget. va min e30 som visa så fel. (och nej den är inte orginal 318 så ingen behöver börja gasta om att en 318 inte klarar 215 äkta. å d va inte toppfart heller :p) |
|
|
quibbles Ändrar du utväxlingen på växellådan när du lastar mer i din bil? Annars ser jag inte varför toppfarten skulle ändras. Det enda sättet den skulle kunna ändras på är ju om bilen inte orkar varva ut, men då är det ju bara en klen motor toppfarten är den samma. Min e39 gör 235km/h ungefär (på mätaren) oavsett om man är själv eller fem personer i bilen. |
|
|
quibbles Hur fort skulle en Nissan Micra med en Bmw motor gå? 415km/h? Den är ju mycket lättare än en Bmw. |
|
Helga |
Min 170 hästars 525 -89 gjorde cirka 235 på mätaren. Gissar på 225 verklig fart. Då ven det bra i dörrarna. Min 211 hästars 535 -90 gjorde cirka 255 på mätaren. Gissar 240 verklig fart. Och den var riktigt tyst i den farten. Betydligt tätare i dörrarna än 525.an av någon anledning. Plus bättre ljudisolerad. Men fy vad det gick fort. :-) När man sedan jämför med nuvarande E39, 528, så är den tystare, stabilare, och stadigare i farter över 200. Har inte toppat den ännu enär hustrun är med i Tyskland. Men så fort jag får tillfälle så blir det ett försök. Gissar på 245-250 på mätaren. Den skall ju göra 237 verklig fart. Mycket bra för en tung bil med "bara" 193 hkr. Men det lär ju vara mer enligt bedömare. Har bestämt för mej att jag läst att den utvecklar 188 hkr på bakhjulen vilket skall ge 200+ i motorn. Rätta mej om jag har fel. MVH //Helga |
|
helga Jag håller med dig. e39:an 523 har 170hk enligt regbeviset men c:a 185hk i verkligheten, så 200+ stämmer nog alldeles utmärkt på 528:an. |
|
|
Quibbles; Visst kan ökat rullmotstånd ge viss skillnad på toppfarten men det är försumbart, accelerationen blir sämre men för eller senare når man nog samma fart ändå, speciellt om det bara rör sig om 60-100kg extra. Sällan man har 300kg extra i bilen, speciellt om man ska ut och tokgasa. 300kg är ju fyra normalviktiga personer vilket betyder en kille på mittplatsen. Vad tycker ni andra? |
|
| Håller med dig Jabbal, förutom att rullmotståndet skulle göra någon skillnad på toppfarten. Accelerationen däremot kan ju som du skrev bli lidande. | |
|
Tror inte en 528i har över 200hk, men jag vet inte säkert (inte sett nåt bänkresultat), utan jag tror att de skrev ner effekten till 170hk för att skillnanden mellan 523 och 528 skulle bli större på pappret, annars skulle troligtvis fler välja den billigare 523 istället för den dyrare 528, för de flesta som vill ha lite motorstarkare bil så skillnaden minimal (gissar jag). Om ni förstår vad jag menar //Simon |
|
|
smerto: tycker du har väldigt larvigt exempel/siffror men svarar ändå. en micra med en fet bmw-motor och en utväxling som tillåter väldigt hög fart skulle förmodligen vara snabbare än en bmw med samma motor ja. säg att d skiljer 500+kg mellan dessa bilar och vindmotståndet är detsamma. tror du inte det blir skillnad i toppfart då så.. ja.. tänker inte disskutera mer om d. tro va du vill. Jabbal: därför jag skrev 300kg och inte 60-100kg. skulle väl gissa på att min e30 går kanske 10km/h långsammare med 3 extra pers i bilen å full tank (250-300kg extra jämfört med ensam och lite i tanken). rullmotståndet i 200+km/h och mycke extra last GÖR skillnad. jag svarade bara på d någon sa om att d inte har någon som helst inverkan på toppfart. sen att smerto har så låg utväxling att han inte kan dra ut all kraft ur bilen utan slår i varvstoppet oavsett hur tungt han lastar stämmer säkert. så är inte fallet med min bil. och den har ingen klen motor utan ganska hög utväxling för att jag gillar att ligga på "låga" varv i höga farter. tänker inte disskutera ämnet mer. tro vad ni vill. rullmotstånd är inte ALLTID försumbart. |
|
|
*ÖKAT rullmostånd pga ökad vikt är inte ALLTID försumbart. smerto: kom på ett simpelt exempel. dra handen över en yta. öka trycket mot ytan. krävs mer kraft för att röra handen? om du inte ändrar kraften längs med ytan kommer handen att röra sig lika fort som utan den extra vikten du läger mot ytan? samma sak med däck om än inte alls lika mycke som en ickerullande yta som en hand. ökad vikt blir ökad friktion blir sänkt fart. bättre däck, högre lufttryck blir mindre skillnad pga vikt, dock lär du aldrig lyckas bli av helt med förlusten. tror säkert att dagens moderna bilar med låprofildäck påverkas mycket mindre av vikt än min e30 på orginalfälgar å massa gummi som sätter sig mer i vägen ju mer vikt som läggs på. |
|
|
Rullmotståndet påverkar toppfarten men i farter en bra bit över 200km/h som det pratas om har en liten påverkan....men väldigt liten För att sätta fingret på det så har jag räknat ut att en bil som väger 1500kg och åker i 250km/h "snor" ~13kW från motorn för att övervinna rullmotståndet. Eftersom sambandet är linjärt så skulle samma bil väga 1700kg så tar rullmotståndet ~15kW. Lastar man alltså i 200kg extra så måste man tillföra 2.5 - 3hk för att nå 250km/h, den skillnaden kan lätt ligga i ex. skillnader i däckstryck. Flåklypa |
|
|
Bägge bilarna har samma hjul (normala) och däckstryck i exemplet. Flåklypa |
|
| där ser man :). då kan man ju även räkna ut hur mycke fart ~2kw ger/snor i toppfart i "samma" bil. i alla bilar med effkter som kan nå sådana farter gissar jag på väldigt lite ;). dock vidhåller jag att min e30 med mycke gummi och hyffsat lågt däcktryck (~2.2 bar) får mätbart lägre toppfart med uppåt 300kg extra last i. | |
|
Jag tänkte göra det också men då måste man blanda in luftmotståndet och det orkade jag inte. :-) 2kW extra i 250km/h är knappt mätbart faktiskt. Det kan motorn diffa från gång till gång beroende på yttre omständigheter. Quibbles. Det kan ju vara så att det tar så mycket längre tid att nå toppfarten att man tycker den får en lägre toppfart därför. Fasen, bara att maxa bilen ensam tar ju en jäkla sträcka...dom där sista km/h tar en evighet känns det som. Sen påverkar en ev. lutning på vägen och väderlek osv. I teorins värld har vi dock svaret. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: du har helt rätt och är garanterat mycket bättre än jag på strömningslära för tillfället ;). skillnaden är mycket liten i teorin men jag tror inte att jag kan nå absoluta toppen me min bil med 300kg extra last på svenska vägar (har stora problem utan last så...). även om skillnaden i teorin bara skulle vara ~3km/h skulle nog den "praktiska" toppfarten bli ytterligare km/h långsammare för högre farter kan jag inte nå här. och vill nån mäta sin toppfart mot min mäter jag med den högsta fart jag sett på GPS´n. |
|
|
Så länge motorn orkar skiljer det inget. Men orkar inte motorn så skiljer det naturligtvis men då kommer du inte upp i samma varvtal heller, alltså lägre fart. men vid samma varvtal samma fart, sålänge bilen inte slirar på kopplingen för då blir det ju skillnad. Som Flåklypa skrev så behövs det mer effekt för att få fart på en högre vikt, självklart. Alltså är din skillnad i toppfart med eller utan last beroende på att du ej orkat pressa bilen tills den kom upp i samma fart eller att den inte orkade. Två bilar, en som väger 800kg och en som väger 1500kg med motor och växellåda med samma utväxling samma luftmotstånd o.s.v går lika fort, men den ena accelererar mycket fortare än den andra, men samma toppfart. varvar du ut motorn så kvittar det om bilen är tung, lätt eller rent av står uppallad på pallbockar, samma toppfart (förutom att den som står på pallbockar förhoppningsvis står kvar). |
|
|
hej hej, jaadu bmw-Robban, jag tror inte ett dyft på dig,som sebbe_bmw skrev "240km/h", jag provade lite med min E39'a touring 523, har bytt luftfilter och till sportsystem med extraktor,"visst fint ska de va' ". den stannade på 220 typ, och då har jag 170 åsnor orig, samt att jag har vanos på minE39, och det finns ju inte på E34 "vad jag vet", sen så var det en Ådi som skulle hänga mig när jag åkte med M5'an, han blåste om mig, jag låg i häcken på han "inget dramatiskt" han blå körde , jag låg lugnt på 5'an bakom och log i 230km/h, har 6 växlar, har aldrig kört nåt vidare fort med M'en men jag kunde inte ta att en Ådi hänger en sådan bil som denna,ville visa att M-power kan den också |
|
|
bilkungen Det finns vanos på e34 också, kom -91 Skulle också vilja ha en M5:a :( Ska se vad jag kan hitta fram mot våren, rätt skick och rätt pris så är chansen stor:) Är touringen så pass mycket långsammare än sedanen? Jag kör min utan problem i 235, dock enligt mätaren vet ej hur mycket fel den slår. Min 523:a är helt original, inga roligheter alls. |
|
Helga |
Jag har för mej att enkelvanos kom -93 och dubbelvanos -99......... //Helga |
| Det är som Helga skriver | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.