|
Sida 12 av 20
|
|
|---|---|
|
Big M 540- Hur har du lyckats få 340hk ur din m60? Lite fix... vad innebär det? Danne - H U M A N R A G E - |
|
| Chippad, K/N Luftfilter, trim-kat m.m | |
Conan99 |
Har inte toppat min 530 än, endast 170 än så länge. Men en vacker dag så slänger jag på 10 tums fälgar(på höjden) och då gör den nog 280 på mätaren, kanske får slå lite på ratten med!? Conan99 |
|
m.m.? Finns inget chip/filter/kat i hela världen som ger 54hk. på dina 286 orginal. Kombinerat ligger det runt 10% effektökning. Dvs. i runda slängor 315hk. Möjligen ger kattarna några hästar till, sig 325hk. Du kan möjligen komma upp i de siffrorna om du bytt till trimkammar. Har du svart på vitt i mätarbänk tar jag glädligen tillbaka mina ord och äter upp dem ;). Jag har nämligen samma trim på min. Funderar dessutom själv på dessa trimkammar, men måste då hosta upp 17,800 Sek. till Motornord. Danne - H U M A N R A G E - |
|
| Pressade upp 520 touringen i 210 på mätaren igår,varvade runt 6400 på femman då...Enligt instruktionsboken ska den göra 205 så även om mätaren visar en aning fel så måste den ju ändå gå riktigt bra.Den har ju trots allt rullat 26000mil. | |
|
Här finns en länk: Länk Ger från 286hk original till 306hk enligt uppgift, sen skall tydligen trimkat ge ca. 20hk till med det sportsystem som sitter på, sen ger ju K/N filtret lite till...sen är det nåt annat som är trixat i motorn som jag inte riktigt vet vad det är men enligt en förra ägare så skall det vara ca. 340hk i bilen, men som sagt det är ej verifierat via bänkning eller liknande och skulle det vara just över 300hk så är det bra i alla fall. Går riktigt, riktigt bra bilen. |
|
|
Conan Har haft en exakt likadan 530 som din tidigare och den gjorde 225km/h i verklig GPS fart, plattan i botten! Kom bara upp i 240km/h på mätaren med den, men däremot så är den ganska snabb upp i 200km/h faktiskt mycket tack vare den trevlig V8 motorn. |
|
| Kan sitta på trimkamm faktiskt, skall ta och kolla upp det...är dom så satans dyra. | |
|
Big M 540- Enligt Motornord som jag surrade med på Elmia kostade deras kammar 17,800. Jag e nog inne på deras prylar då en utav utställarna brevid hade våran motor (m60) med dem i. De hade bänkat motorn efter varje trimmoment för att dokumentera skillnaden. Så där såg man att det var grym skillnad! Hela charaktären på motorn var rappare med kammarna. Förutom ditt trim med chip, sportfilter, och kattar, hade de även moddat om luftmasse mätaren, byggt om grenrören till extractor rör, samt bytt till "racekammar". Inte bara "trim kammar" (finns tydligen tre nivåer: standard, trim och race). Deras bil låg på dokumenterade 360hk. Jag önskar själv att man kunde "summera" alla hästkrafter som varje mod (luftfilter 12hk, chip 10%, sportsystem 10hk...) gör, men det funkar inte riktigt så. Det är chippningen som optimerar motorn under rätt förutsättningar till ca. 10%. I dessa "förutsättningar" ingår välkylt sportfilter, samt sportavgas system. Dessa "svensson trim" landar på en combinerad effektökning på ca. 10% (möjligen lite till) oavsett. Men det är ju inte direkt dåligt sjuss i en bil med ca. 320hk. Vet att min går bra i alla fall så jag e tvärnöjd! - H U M A N R A G E - |
|
|
Min 528i e39 har jag fått upp i 245 på mätaren, 520- Touringen-95, jag hade tidigare fick jag upp i 220 på mätaren, varvet var då 6500 på femman. Vad jag vet så ska en 520-95 gå i 34km vid 1000 varv på femman,så mätaren stämde nog ganska bra på den bilen. Någon som vet vad en 528i-98 ska göra vid 1000 varv på femman ? P.L |
|
Conan99 |
Big M 540: enligt boken så skall ju en 530 iA göra riktiga 232 km/h, vet ej hur det stämmer med verkligheten. Som sagt det är ju ingen racerbil men den är lagom snabb och skön att glida med, dessutom ett skönt ljud. Har kört av mig för länge sen med min Volvo turbo, man är ju trots allt 32 år nu. Ser egentligen inget större nöje att åka upp till 240-250 km/h längre, är ju inte helt ofarligt heller. Conan99 |
|
Conan Ja, 530 är väldigt fina bilar att åka i, kan nog säkert göra riktiga 232km/h under rätta förhållanden. Som sagt min mätare stod på 240km/h men det gick bara 225km/h enligt GPS fart. Men 530 är ju en landsvägs kryssare Dandelue Japp, du har helt rätt, enda sättet att få veta riktiga hk är att helt enkelt bänka motorn, sen är alltid problemet när man inte gjort allt själv att man inte riktigt vet vad som är gjort. Egentligen så är det "Overkill" att överhuvudtaget trimma en 540 för dom går ju hur bra som helst original redan, det är inte många bilar som går så fint original med 286hk och över +400nm i vrid. Man kan säga att den går alldeles för fort original redan.. |
|
| jag önskar att min bil gick lika fort som era ;) | |
|
BMW-Robban: Hur vet du att din polares M5:a gjorde 320km/h. Hastighetsmätaren går "bara" till 300km/h. Tvivlar på att han satt å tröck på färddatorn för att se hur fort han körde. Jag har kört min M5:a till 265km/h o för att jag skulle kunna komma upp i 320km/h med min bil så skulle det behövas en del hästar till + lång raka o testa det på. Så jag tror inte att han har kört 320km/h. Hur vet ni det föresten. Att det gick 320km/h alltså? |
|
|
min går 127,53 på ettan i minusgrader...... va är detta för j_vla länk? Beam me up scotty!!! ay ay sire!! |
|
|
220km/h på mätaren precis innan varvstoppet går i. Helt orginal vid det tillfället |
|
Juhas 530i |
318 km/h på Imola banan toppade jag, snittet var lite över 265. Men då körde jag förstås med kvalificeringsdäck och hade en aluvinge på taket. |
Mberg |
har inte vågat prova riktigt men vi var uppe i 195 med fem personer i bilen.. det är ganska bra ändå tycker jag. :) |
|
Juhas 530i Måste ha gjort en massa special med den 530 om du fått upp den i 318km/h? Kanske var en special M5 du körde, låter troligare! |
|
|
:-D M/Alpina-träff i Skåne 4 juni Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.