|
Sida 10 av 20
|
|
|---|---|
andha45 |
Varför de ströp LTT förut förblir ett mysterium. Det är rätt bra krut i dem och de har alltid minst 16" (from 2000 ny mod.) vilket bör innebära att de alltid har V- el W-däck. H-däck 16" är ovanligt. |
|
Du köpte S80:n ny? Var den begagnad så är det ju möjligt att någon av tidigare ägare bytt däck på den. Intressant att du noterat att de V70 du sett alla haft V eller W klassade däck. Det skiljer sig rejält mot de jag tittat på som uteslutande haft H-klassade däck som nya. (Detta gäller S60.V70 och S80 fram till faceliften som kom nu). //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
andha45 |
S80:n köpte jag ny och den hade 215-55-16 EcoContact W från fabrik. Jag reagerade över att däcken var hårda så jag funderade redan då över kombinationen spärr/270-däck. Den gjorde 213 på mätaren tills jag s a s gjorde om den till en 170, då ca 225. Tyder alltså på att den var spärrad vid 210 men å andra sidan skulle den nog inte orka mkt längre med 140 hk. Det med V-däcken vet jag ej säkert mer än att de jag sett haft V-däck, även 15". 16" har varit V el W. Tanken från början var väl att sätta på H-däck som är mer lättrullande för att få ner förbrukningen. |
andha45 |
Har nu kollat V70 på Volvofirmor, 140 hk, 02, 03 o 04. Alla tycks ha 195/65 R15 91V. |
|
320 km/h med en M5 E34 3.8 skulle innebära snudd på 9.000 r/min, som i sin tur ger en medelkolvhastighet av 27 m/s. Detta är markant mer än den 'kritiska gränsen', och skulle sannolikt innebära ett magnifikt motorras efter bara någon minut. Typ vevstake genom blocket eller så. En annan sak är att effektbehovet för att driva en E34 i 320 km/h ligger nånstans i trakten kring 540 hk. För övrigt behövs ca. 220 hk för att knuffa upp en E34 i 240 km/h. De 150 hk som en 520i 24V i bästa fall har, räcker till knappa 210. Vissa E34:or verkar ha riktiga glädjemätare, tycks det! /// Gunnar E. |
|
andha45 |
de e34 o e39 jag har haft har bara gjort några km/h mer än angivet. |
|
Har det blivit nåt jäkla Volvoforum det här?? Skärp er :) // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
Jasse123 |
Min förra 540 -97:a (manuell) gjorde 72 km/h i backen!!! Slå det om du kan Robban! |
|
4 Pers i V70N 170Hk 205-210 Kmh sen gick d segt kan ja lova. Eller iofs det gick segt ända från 180' Fasen vad det susade också! |
|
andha45 |
Blåste det mycket eller vad var det som susade? V70N är relativt tyst i höga hastigheter. |
Jasse123 |
Skall vi fortsätta och diskutera Volvo bilar????!!!!!! Då kan ju jag berätta lite om min Suzuki Samuraj, den är svart och fin och har 4WD, WOW!!!, eller om min VW Caravelle som är röd och går på diesel eller om min grannes vita Volvo 740 som är lite rostig på förardörren!!! Det susar i "folkan" också redan i 70 km/h, mycket intressant eller???!!!!! Är detta ett BMW forum eller måste jag gå in på en Volvo sida för att läsa om BMW? |
|
Avsluta denna tråd nu!!!! fan va ni tjötar!!!!!!!!!!!!! Beam me up scotty!!! ay ay sire!! |
|
andha45 |
Värst vad mycket energi ni ödslar på att irritera er på att tråden börjar handla om annat än BMW. |
| Andha45 : Det blåste väll men det susade i inne i bilen rätt högt vet också att volvo är tysta men denna gången så lät det rätt högt inget man bryr sig om när man är uppe i dom hastigheterna. Just då tänker man ju bara på att inte smälla =/ | |
| Jasse123: En DAF66 eller en tidig 343 rem-johan går lika fort bakåt som framåt, vilket borde betyda åt minstone 95 knyck... | |
andha45 |
Delerium: ja, det är lite otäckt när man inte är van... jag blev nämligen lite förtjust i en V70 när jag var i Hannover 2000. Den var oväntat tyst o bekväm, tyckte jag, men seg över 180, stämmer. |
| ca 215-220 mätarfart kanske skulle gå lite fortare om raksträckan hade varit ca 10mil längre (525 -89) | |
|
Min har jag skrämt upp i ca 255km/h men då är min 8a chippad med ungefär 305hk och en sisådär 440nm, kan nog skrämma upp den i ytterligare någar km/h men det vågar man inte här hemma det finns inga vägar igentilgen för dom hastigheterna här i norra dalarna =) Hur kan man inte äga en BMW? =) |
|
|
Andha45: AutoPower är idag skandinaviens största oberoende BMW-sajt. Ofta med över 20.000 besök dagligen. Över 10 miljoner besökare passerades i augusti 2003, vilket förmodligen gör oss till en av Europas absolut största oberoende bilmärkesinriktade sajter. Vi har funnits sedan 1997. Här finner du en av Sveriges största motorannonsmarknader, PowerBörsen, med över 1.700 aktiva annonser. Endast BMW-bilar och BMW-delar. Du som funderar över att köpa en BMW hittar all information du behöver. Ska du köpa en begagnad BMW är begagnatguiden till stor hjälp. Ska du importera BMW klarar du dig knappt utan importguiden skriven av våra erfarna medarbetare. Jag personligen är här för att läsa om bmw. OM jag nu skulle vilja veta mot all förmodan om Volvo eller någon annan bil skulle jag letat efter rätt forum.... Inget personligt angrepp ,men jag tycker att vi tappar tråden då det handlar om BMW "Bästis Med Widehall" *asg* ha de "All förändring börjar med dig själv" |
|
andha45 |
ok, jag försökte bringa lite klarhet i diskussionen om mätarhastighet kontra verklig (det var så tråden började)... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.