AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
778

Import från USA?

Johan_Sun
Hej!

Jag är ny här på forumet sen 5 minuter tillbaka så jag håller väl en låg profil ett tag.

Jag har en fråga dock...

Jag har kikat in här några gånger och sett att det finns väldigt mycket folk här som kan väldigt mycket!

Mitt problem lyder enligt följande:

Vid en resa till USA i höstas besökte jag en amatörtävling med allehanda bilar. Jag började prata lite med folk och kom i kontakt med en kille som var intresserad av att sälja sin S2 M5 Dinan årsmodell 2000. Jag provade bilen men reflekterade inte så mycket över det. Jag har alltid haft för mig att import är besvärligt, inte minst från USA.

1. Är det möjligt att importera den typen av bilar till Sverige?

2. Är det möjligt att få en sån bil genom besiktningen?

3. Finns det någon litteratur att läsa om hur man gör?

Bilen är ingen tävlingsbil utan rullar som vanlig (hehe) familjebil.

Hoppas att ni inte tycker jag startar för "hårt" här på forumet med mina frågor.

Hälsningar Johan

Johan_Sun
Jag hoppas jag skrev detta under rätt del av forumet så man inte gör bort sig från början!!

Johan
Si
765
Simon01
120dM -08
Välkommen till forumet!
Jag tror att det kan vara klurigt att besiktiga en sådan bil i Sverige som ren importbil. En möjlighet är dock att ta hit den som flyttgods, då kan du få den godkänd i Sverige.

Prova att sök på gamla inlägg för ämnet har varit uppe förut.
Johan_Sun
Tack!

Du menar att det skulle vara möjligt att ta den som flyttgods? Men det betyder väl att jag först måste bosätta mig i USA och sedan flytta tillbaka?

Det låter lite väl besvärligt!

Jag skall söka lite här på forumet, tack för tipset!

Hälsningar Johan
Si
765
Simon01
120dM -08
Kolla vägverkets hemsida, där står det vad som gäller vid flyttgods.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johan_sun: Det blir problem att ta in bilen såvida du inte tar in den som flyttgods vilket innebär att du levt och ägt bilen i usa en viss tid.
Johan_Sun
Tack för svaren!

Jag har använt mig av sökfunktionen på forumet samt läst vägverkets hemsida. Som ni säger verkar det lite knöligt. Möjligheten finns ju att ta in den som vanlig importbil men det känns tveksamt rent ekonomiskt.

Tack ändå för hjälpen, jag skall se om det finns några lagliga kryphål i regelverket, det gör ju ofta det.

Johan S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.