|
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Tillbacka till det gamla ... Jag undrar om man måste följa en viss turordning vid bromsvätskebyte typ först västra fr. sedan högra back o sv. | |
|
Höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram. Förutsätter att du har ratten på vänster sida... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Helt riktigt! Börja med den krets som har luftningen längst bort från huvudcylindern och arbeta dig "närmare". När du ändå byter bromsvätskan i bromssystemet, passa på och byt även i kopplingshydrauliken. Avlutningsnippeln sitter på slavcylindern som sitter på växellådan. Fungerar på samma sätt som vid luftningen vid bromsoken (fast man får trycka ner kopplingen i stället förståss...). Tänk också på att om du luftar genom att pumpa med pedalerna, tryck inte ner bromspedalen mer än vad du brukar göra vid full bromsning. Annars finns det risk för att du får läckage vid huvudpackningen på huvudcylindern pga att axeln går längre än den brukar och då finns det risk att gummit antingen repas av smuts/rost på axeln och/eller att packningen "vänder sig". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite mer tips: Länk Johan har som vanligt rätt, glöm inte kopplingen. Det händer rätt ofta så här års att gammal bromsvätska fryser och förstör packningarna i kopplingscylindern, pga av slarv vid bromsvätskebytet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag misstänker att kopplingshydraliken aldrig luftas igenom överhuvudtaget när bromsvätske byte görs, det är inte listat i Inspektionsschemat vad jag sett. Min 540 böts det bromsvätska på sep.2002 och när jag luftade igenom kopplingen så var den aldrig genomluftad med tanke på den kvalitet som var på den "oljan". Är ju lika viktigt som Johan och ErikW säger. ///MVH Hasso Länk |
Gasfot |
Hade min bil på service för ett tag sedan med tillhörande bromsvätskebyte och dom luftade bara igenom bromsarna efter att ha sugit upp den gamla vätskan i behållaren och fyllt på nytt. Kanske läge och åka tillbaka och fråga om dom inte skulle ha luftat även kopplingen. Nu är det ju samma gamla vätska i det röret som före och även delvis blandat i behållaren. Hade varit enkelt att gjort kopplingen samtidigt men jag tänkte inte så långt själv då. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kopplingshydraliken näms ingenstans i inpektionsschemat, bromsvätskebyte är ju extra debitering, så då saltar dom väl på ännu mera, fast det är "samma"vätska som ska bytas. Enligt min mening så är det fusk, men kopplingen är ju inte säkerhetsrelaterad som bromsarna, abshydraliken gillar inte bromsvätska med fukt i, men det gör inte kopplingscylindern heller. ///MVH Hasso Länk |
|
Frågan är om du inte har gammal vätska i bromsarna med...! Hur mycket bromsvätska slog man i systemet totalt? Minst en liter vätska skall bytas om man byter bromsvätska (systemet rymmer ca en liter). Det är vanligt att verkstäderna bara suger ur bromsvätskan ur behållaren vid huvudcylindern och slår i ny bromsvätska där. Resultatet blir att man har fräsch bromsvätska i behållaren där man ser vätskan, men har gammal och vattenbemängd vätska ute i systemet... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.