AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.190

Har fått ca priser på b8 4,6 och b12 5,7

b8: -95. Färg: Hellrot. I originalskick. Pris ca: 180' tkr

b12: -97, fullservad, mkt bra skick, färg: petrol mica metallic, ljusgrått skinn med alpinaränder i, har det mesta
i utrustningsväg såsom Navi, TV, El-rullgardin, Stanheizung, DSP, CD växl m.m.m PRIS 185' tkr.

Vad säger ni? Kanske inte lätt för er att ge era åsikter med så lite information.

När man talar ungefär samma pengar känns det ju som att det lutar mer åt b12...av det lilla jag vet om bilarna nu.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Jag gillar stora bilar, så för mig vore valet rätt B12...

Även om den börjar bli lite till åren. Men det är ju B8'an också.

Sen drar ju B12'an nog betydligt mera bensin än B8'an, speciellt i verkligheten.

Min M5'a ska väl gå enligt BMW på ca 16l blandat, men jag tycker jag konstant har förbrukningen på 20l/100km om jag inte kör landsväg förstås.
B12an låter ju riktigt mysig, snygg färg också. B12ans 20" fälgar är läckra... vill ha! B8 är nog roligare att köra och säkert billigast också men jag hade nog valt B12 i alla fall. Det är en otrolig bil! Det är väl bara och provköra och se vilken du gillar bäst!

bayerischemotor: 20l/100km låter mycket. Vad drog dina M5 E34
bmw alpina b3
du startar samma tråd flera gånger o samma fråga ge dig
Det skiljer inte mkt rent effektmässigt mellan bilarna, men däremot så skiljer priserna RADIKALT! Är det värt pengarna att köpa en b12a 5,7? 6,0an har man inte råd med i nuläget.

b12 6,0 0-100 på 5,9 460hk / 600nm
b12 5,7 0-100 på 6,4 387hk / 560nm
750 5,4 0-100 på 6,6 326hk / 490nm

Det finns många 750is där ute. Ska man en 96> så får man dom för runt 100 000kr. Såg dock en -96 här på powerbörsen för 179 000kr (påkostad för ca 70 000kr (men iaf!). Från 97< går priserna upp och det ser ut som man kan köpa en b12 5,7 istället.

Då är det ju så att det finns ett stort utbud av 750is och ett mindre av b12 5,7 (202st). Därför är det förmodligen lättare att hitta den bil man vill ha, kanske här i Sverige, än om man skulle leta efter en b12 5,7. Vet dock inte huruvida man kan tillägga utrustning etc och vad isf kostar. Så om man satsar man på en 750 e38 för runt 80 000-120 000 tkr så finns det mkt pengar upp till en b12 5,7 man kan lägga på bilen och göra den mer "personlig", om man väljer det. Samt att pga det stora utbudet som ju faktiskt finns av 750 e38 så är det lättare att hitta rätt bil, mer rätt utrustning också!

Men det är ju alpina man tala om. Kanske det är värt pengarna, då behöver man garanterat inte lägga mer pengar på den utöver förbrukningskostnaden.

Jag ska kontakta bmw och försöka få utrustningslistorna till 7-serien e38 och kolla. Ska försöka se, i stora drag, vad som skiljer de båda bilarna åt. De har ju dessutom så mkt tillval att man får ont i huvudet att att kolla på dom och sedan är det inte lättare att förstå sig på det som står.

Ska försöka få provköra en 750, det är nog inte svårt. Men däremot att få prova en b8 och b12 blir nog svårare :/.

Köper man en alpina så måste man ju få "mera bil" för pengarna? Det är så jag ser det iaf.

Återigen, tack för era åsiker och tips. Uppskattat.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
B12 6,0 har jag för mig att jag har 430hpLänk
Har hittat utrustningslistan på autopower och jag antar att den gäller för alpina också? Förstår inte vilka val som går och inte går att kombinera med varandra. Det kanske en bmw handlare kan bistå med.

Det är massor med blankrader på vänster resp. höger sida med bara 1 enbart svensk, eller tysk förklaring. Vad innebär det?

Med vänlig hälsning
esset (s1)
B8a är mer av en entusiastbil som man tar ut en fin sommardag och kör en sväng, B12 är mer av en allroundbil att flyga fram med i 260 km/h på motorvägarna med mobiltelefonen i ena handen :)

Sedan är det ju upp till ens individuella preferenser vad man prioriterar och föredrar, oavsett vad man köper har man en fantastisk bil. Personligen tycker jag E38-karossen är fantastiskt snygg, medan E36 egentligen är en rätt vacker bil också men blivit något av en ständig förortsaccessoar med Riegerpaket i mina ögon. B8an lär ju, som någon skrev vara betydligt skojigare att ratta på kurvig väg, men B12 är nog inte heller så tråkig :)

MVH,
E38B12
E38B12, sant. Men skulle jag äga en b12a så skulle jag inte utsätta den för vinterkörning. Iaf inte i saltslasket i södra delen av Sverige, möjligtvis på fin och REN snö som det är uppe i norrland. Båda karosserna är vackra men jag tycker E38an är aningen vackrare. E36an är små charmig, ful men ändå snygg på ngt sätt, dock skulle jag föredra att det var en 2 dörrarns på alpina b8an istället för 4. Det är snyggare än 4, i min mening.

Det känns lite som att man får mer bil för pengarna om man köper en b12a. Bilarna ligger ju i samma priskurs, ungerfär. Men att välja en b12 är så svårt, pga utrustningen.

Men hur kmr det sig egenligen att det skiljer så lite;

b12 6,0 0-100 på 5,9 460hk / 600nm
b12 5,7 0-100 på 6,4 387hk / 560nm
750 5,4 0-100 på 6,6 326hk / 490nm

men tanke på effekt skillnaden mellan dessa 3 fordon. Det skiljer alltså 0,2 sekunder 0-100 mellan b12 5,7 och 750 5,4 och b12an har 61hk och 70nm mer!

Med vänlig hälsning
esset (s1)
fernstroem: KÖP! Länk
Visst, 750 är en väldigt snabb bil, men även den "svaga" Alpinan känns betydligt kvickare än 750 än den egentligen är, pga. den mycket hårdare fjärdringen, dämparna osv. Den är helt enkelt råare. Sedan när man kommer upp i riktigt höga hastigheter är 750n en prick i backspegeln då B12orna är sanslöst snabba och utväxlade för just autobahnprestanda. Dra bilarna från 200 till 250 så skulle det bli mer spännande :)
M femman,

Det är en av väldigt, väldigt, väldigt få B12or utan navigator... ser man det positiva i det så sparar det ju lite vikt i alla fall :)

Var senast till salu för ett halvår sedan, tror det var samma säljare.

MVH,
E38B12
mycket snack o lite verkstad...internetmiljonär?
M femman, den ser intressant ut. Gud vad sugen man är! Men ej navi, vadå "sneak" =/ iofs kan man fixa det själv men tkr en sådan bil av den kalibern skall ha original navi.

Någon som vet vilken års.mod det är på denna bil;
Länk
samt
Länk
har försökt hitta det men har inte lyckats.

Sen kmr det här med försäkringen...
Jag är 20 år och har råd att köpa mig en alpina b12 5,7. Jag har även råd med driftskostnaderna. Men jag kmr omöjligt ha råd att ha försäkringen på mig. Möjligen om jag tar en entusiastförsäkring.

Det är väl inte orimligt att en 60 årig man/kvinna äger en sådan bil och brukar den, eller? Och man kan välja till om person under 24år (åldern varierar mellan bolag?) skall bruka bilen. Då har jag väl rätt att bruka bilen och försäkringsbolaget kan inte bevisa att jag "äger" bilen - eftersom den kmr att vara i originalskick. Frågar ngn så säger jag att det är min morfars, och det kan väl inte försäkringsbolaget kan argumentera emot? Inte ens om jag möjjligen uppdaterar ljudet utan att det görs ngn direkt synlig åverkan på bilens interiör. De har jag väl all rätt till, utan att de ska börja tjafsa och ifrågasätta om att det är jag som ägere till bilen?

Det är därför jag är inne på att köpa en b12a som sommarbil, istället för en b8. Nog för att en 60 årig man/kvinna kan äga en sådan också, men det sticker väl mer i ögonen på försäkringsbolaget?

Vad ska jag göra? Vad tycker ni? Är det okej att göra så? Vet att många tkr det är fel! Men majoriteten av människor, oavsett klass, försöker väl först och främst se till sitt eget intresse och vad som är lönsammast för en själv. Det ser man ju dagligen i samhället. Eller har jag fel?

E38B12, är det ngt skumt med bilen eftersom den är ute igen tror du?

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Såja, där kom det försäkringsinlägget för tredje gången (minst). Börjr bli hyggligt tjatigt...

/Micke (som tycker att det räcker att skriva en sak EN gång)
joelbiturbo, nej... och en sådan här bil köper iaf inte bara rätt upp och ner bara för att jag råkar ha möjlighet till det.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Bilarna du länkade till, 6,0an är en 00a och 5,7an är 97-98? med facelift gjord i efterhand.
E38B12, tack.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
micke, Jag skrev det där "försäringsinlägget" under försäkringar och fick epost om att jag skrivit liknande sak på annat ställe och tyckte jag skulle fortsätta där (trodde jag skulle skriva om försäkringar under den "topicen") och i o m det tog de bort "försäkringsinlägget" jag skrev under "försäkringar". När jag skrivit inlägget här i denna tråd gick jag tillbaka och kollade i "försäkringar" och såg att de _INTE_ tagit bort inlägget som de sa de gjort. Sen vet jag inte varför saker jag skriver kommer fram ibland och ibland inte. Bara det bidrar till "spam", vilket _INTE_ är min avsikt. Jag skulle kanske skrivit alla mina inlägg gällande ex detta med alpina nu, under samma tråd. Skall göra det fr om nu.

Ber om ursäkt...

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Ang. B12:
Har råd med driftskostnader men inte försäkring?
No offence men vet du t.ex. vad de Alpinaspecade stötdämparna eller avgassystemet kostar till en e38 B12? MASSOR!
Skenförsäkrning rekommenderar jag inte, du kommer bli förvånad hur mycket FB kollar upp innan de betalar ut ersättnig vid t.ex. olycksfall när bilar liknande denna är inblandade...
Lycka till med bilen om du skaffar en, otroligt läckra vagnar!

__
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.