AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.193

Silentblock går inte in helt

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Jag oh en kompis har bytt silentblock på hans e28 och det gick hyfsat förutom att vi får inte bussningen att gå in helt. Bussningen har legat i frysen och vi smorde in den med tvål men den det blir tvärstopp när det är ca 1 cm kvar. Tycker vi rengjorde ordentligt innan vi tryckte dit den, det blev precis likadant på båda sidorna. Bussningarna köpte han på mekonomen men det ska väl vara exakt lika som orginal. Är det nån som har nån aning om vad felet kan vara?
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Vet inte om det är samma som på E34 men när jag bytte på min så tvärnöp det ca 1,5 cm innan bottenläge. Då sänkte jag bakaxelbryggan en aning och la emellan en träbit mot karossen och då gled den in lätt som ....
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Gummit nyper i hylsan om man inte pressar i ett jämnt moment hela vägen in, den bör sitta helt inne, men det går att köra med lite utstick också, är bilen sänkt är det en metod att få bättre hjulvinklar bl.a.

Svårt att i efterhand pressa i den sista biten, har dom fastnat så sitter dom fast sen oxå!

///Magnus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Mmm. Precis som E21-racing säger. Har den väl fastnat så sitter den där. Det är därför BMW-verkstäderna har dyra och fina verktyg för att montera dessa bussningar. Klart värt dom pengarna det kostar att få det gjort där. Drygt 1500kr inkl material.

Du kan ju testa Loctite´s tips, men det ska nog till en hel del tur om det ska lyckas. Kan krävas några tons tryck för att få in bussningen den sista biten.

///Jesper

BMWCS #5494
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Omeddelbart efter dom stannat/fastnat går det ofta att pressa vidare, men efter en stund så sitter dom som berget!

Jag har dessa "dyra o fina verktyg" som J.Dredd pratar om och inte ens då är det enkelt pressa sista biten om man inte pressar i dom i ett konstant moment!

Finns några knep även då men.......

///Magnus
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Okej tack för svaren.....då får dom nog sitta med ett litet utsick. Men då vet man ju till nästa gång man ska byta silentblocken
lu
81
lunden
325i 88
330d M Touring 02
750ia 95
Du kan sätta den i kläm med en kloss om den inte går i då får du ta och använda gasolvärmare o värma stålet försiktigt tills den glider på platts.

Så har jag fått mina på platts.
st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Det kan vara så att du pressar upp mitt hyllsan så att den går i topp och då följer inte gummet med. Man måste en platta som är urborrad hyllsans storlek och presad med. Frågor stugan5@telia.com MVH Sören
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Har precis bytt på min och på en sida fick vi göra om det.
Helt tokkört att få dit den efter den satt sig, bara att ta fram borrmaskinen igen och sätta dit den igen.
Felet var att vi tog bara mycket yes på den första...
...när man tagit mycket så låter man den stå ett tag, lägg sedan på mer, lägg på lite till och var noga med att bilen inte är hissad på båda sidorna utan bara en åt gången. Ta sen och hissa upp den så högt ni kan och lägg något i kläm som skrivits längre upp här.

En annan sak är att jag tycker att det var en fördel att vara två så att en hissar och en verkligen kollar så att den går i rakt.

Lycka till nästa gång :-)
st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Har du tur så kan dom halka i till fullo när de är monterade. ( en önskedröm)
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Inte mina iaf... körde ett par dagar utan att de rörde sig så mycket som en millimeter....

Fram med borrmaskinen nu pojkar... :-)
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Vi provade det där att sätta dom i tryck och sen värma lite försiktigt med gasen men det hjälpte inte....men det där som stugan5 säger verkar inte omöjligt, det kanske är så att hylsan är i topp och gummit inte riktigt hänger med. Kan vara en idé att pröva köra en sån där platta
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Man ska nog va riktigt försiktig med att gå på med gasolbrännare på bussningarna. Även om man inte smälter gummit, så förändrar man dess egenskaper.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.