AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.711

Mäta tjuvström

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Har haft lite problem med att det är dåligt med i ström i battriet... Trots att jag köpt ett nytt (det absolut dyraste som gick att frambringa), så jag tänkte mäta om den drar nå tjuvström. Provade lite snabbt att koppla bort en pol och kopplade Ampere metern imellan, men då bootar ju alla elprylar upp i bilen, och mätarn visade 9,5A. Är det 15 minuter det tar innan den går tillbaks i "sleep" läge lr? Kan man köra genom den digitala amperemetern så länge? Vad ska man räkna med att den ska dra när den stängt av alla prylar igen?

Förhoppningsvis är batteriet dåligt (hade låg syra nivå), så jag ska få byta det, men det är ju intressant att kolla ändå.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag testa på min, kopplade in mätaren, stängde och låste dörren. Efter någon minut då värmesystemet spökat färdigt sjönk strömmen till 0,03-0,04 A vilket verkar okay tycker jag. Att låta strömmen gå genom mätinstrumentet i 15 minuter ser jag inte som nått problem, om den inte är av mycket klen typ och det står på den att man inte ska göra det.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vissa mätinstrument stänger av sig själva efter några minuter, kan ju vara bra att känna till.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Var ut och mätte lite längre nu med följande resultat:

1. Först startar all inne belysning, navi, cd, m.m. - 9,5A
2. Stänger av lampor manuellt - 4,5A
3. Någon minut senare går den ner till 2,5A
4. Ytterligare efter totalt ca 15 min hamnar mätaren på 0,02A (när lampan vid växelväljaren slocknar etc)

Tror mao allt ska vara helt i sin ordning!

Ska fara och byta batteriet, och sedan ska jag parallell koppla ytterligare ett batteri och ställa brevid nya baslådan så ska man nog ha kräm så det räcker sen!
Hur mäter man tjuvströmmen?

Var ska man sätta mätpinnarna från multimetern?

MVH Erik
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Man får ofta fixa till några egna testsladdar till multimetern. Att sitta och hålla en mätpinne mot batteripolen och den andra mot den bortkopplade batterikabeln blir lite jobbigt i längden.

Jag fixa två lite grövre sladdar med "startkabelklämmor" i ena änden och banankontakter i andra, mellan sladdarna sitter det sedan också en strömbrytare så man koppla förbi multimetern om man vill byta mätområde eller dylikt utan att göra bilen strömlös under tiden.

//Magnus

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
erikjakan:

Man måste låta strömmen gå via multimetern, alltså kopplar du bort förslagsvis minus-kabeln från batteriet och sedan håller du multimeterns ena sladd mot batteripolen och andra mot kabeln som skulle suttit där. Jag använde ett par lagom stora klämmor för att klämma fast mulitmeter sladdarna mot batteripolen och kabelskon.

Ställ in multimetern på det största ampere mätområdet som finns först, på min var det 20A vilket räckte då den drog som mest 9,5A.
Glöm inte att du nog måste flytta röda sladden på amperemetern till uttaget för ampere mätning.

Resulterar det hela i att den drar för mycket ström, kan du börja felsöka genom att plocka bort säkringar och mäta där säkringen satt - på så vis kommer du för hoppningsvis märka vilken förbrukare som drar ström.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.