AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.390

Fordonsskattehöjning i januari 2005

Sida 4 av 5
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Om vi bortser från röd-blå politik så finns det några fakta som jag tycker stämmer vare sig man ligger till höger eller vänster.

-Att det offentliga håller på att braka ihop totalt, skola, vård och försvar, beror inte på att skattertrycket är för lågt, det är ju både högst i världen och högst i historien. Anledningen är ju att så få människor jobbar överhuvudtaget. Det är väl både vänster och höger eniga om.

-Om man kan skapa ett jobb till en arbetslös i PRIVATA sektorn så kommer det ju att bli dubbla vinster för sammhället, först slutar personen att ligga sammhället till last och han börjar också betala in skatt, Den totala summan räcker till att anställa TVÅ personer i offentliga sektorn. Om vi skapar 50.000 jobb i privata sektorn så kommer det att göra att vi har råd att anställa 100.000 i offentliga sektorn. Det borde både röda och blå hålla med om.

Det är väl nu man kommer till skilda uppfattninger om hur man skapar jobb i prvata sektorn, genom att höja eller sänka skatten...
Ras.mus
Din första punkt stämmer dock inte... Det är bara i vissa kommuner och framför allt landsting som det gått överstyr. Och då tänker jag t.ex. på när högern hade stockholm och skånes landsting. Skulderna och underskotten ökade och ökade eftersom högern skulle infria sina vallöfte. Sen att de även ville sänka skatterna och därmed inte kunde betala för sig, tja är det inte så man bedriver bolag?

Sen din andra punkt är självklart sann! Offentliga sektorn står ju bara för allmän service, inte för produktion. Hade den gjort det (förutom i vissa brancher) skulle vi varit en sann kommuniststat!

Det som behövs är fler jobb. Men sen måste man förstå att det måste finnas arbetslösa! Annars kan inte företagen få tag i folk! Jag menar, med ex 1000 arbetslösa i sverige, hur stor är chansen att man hittar rätt man till rätt jobb?

Man MÅSTE ha arbetslösa, dessa ska dock kunna leva drägligt de med. Dock måste långtidsarbetslösa minskas. Det är oftast bland dessa man finner arbetsskygga individer med...

Sen bör man också få bort säsongsarbetandet. Alltså, en person jobbar över vår-sommar i resturang t.ex. Sen höst och vinter så går personen på A-kassa (o svartjobbar vid sidan av). År efter år efter år... Bättre att få fram jobb så att folk har arbete året runt!

Men men, nu har den här tråden kanske avvikit och blivit en normal politisk diskussion, så vi kanske ska lägga ner o återgå till ämnet? Jag gör det iaf..
-BeeMWe-
De har börjat med någon löjlig admavgift för att skicka ut skattepappren, mycket störande.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har suttit och plöjt igeom denna tråden en halvtimma nu, mkt politik...
Men vad händer om man skiter i att betala vägskatt?!
Menar, chansen att bli stoppad av "farbror blå" är ju minimal men om man nu skulle bli det,e det ngn som vet vilka böter man får?!

Sjöberg
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
sjoberg:
Såvida du inte redan har betalningsanmärkningar så lär du väl få en sådan så småningom. Det är det inte värt enligt mig... Alternativet är väl att ställa av din bil, men köra ändå. Men då lär ju inte din försäkring gälla.

/Andreas
_____
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
När min bror köpte sin A4:a så körde de hem ifrån upsala och personen de köpte bilen av påstod att de betalt skatten.. men så var inte fallet och farbror blå vinkade in dem.. så de är nog mer alerta än man tror...

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Alltså de kom upp bakifrån och vinkade sedan in dem så att säga!

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
wolv: Betalninganmärkningar e jag inte sugen på att få... Det var snarare alt 2 jag tänkte på, ha bilen försäkrad men avställd. E ganska säker på att försäkringen gäller trots allt, man får nog "bara" en skyhög självrisk... Men som sagt jag e bara ganska säker på detta.

Sjöberg
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
vv och försäkringsbolagens datorer är synkade, så ställer du av bilen, så vet fs bolaget det samma sekund. Inga genvägar i dagens samhälle.

Glöm inte Miljöpartiet som nu gjort sig ovän med alla bilägare i Sverige.

Vad politikerna missat är att de är valda för att göra mest nytta för landets invånare, inte sig själva, svågrar, egna familjen, samt för skaffa sig egna fördelar etc. Man är ganska luttrad efter man ser hur alla roffar åt sig. Fackpamparna är nog värst, men till stor glädje ser man hur deras välde nu sakta men säkert vittrar sönder.... EU´s regler gäller mer och mer, vilket innebär uppluckrad men även en ökande arbetsmarknad.

M3/// Mullret
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är helt sjukt. 23% pålägg bara sådär. Det är maffiametoder!
Jävla idioter
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Men jag ger mig inte...;)
Jag har min bil helförsäkrad men den e avställd, allt jag har fått så här långt är ett halv surt brev från vv om att en bil som inte e påställd "får enligt lag inte användas".
Nu har jag inte tänkte göra det för jag kör inte på vintern. Men det kan ju ändå va kul och veta...
Vad får man i böter om polisen stoppar en avställt men försäkrat?!? Det hade varit intressant att veta... Någon?!

Sjöberg
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
sjoberg,

varför har du bilen helförsäkrad om den är avställd? går det ens att ha det?

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
En gissning är ju att trafikdelen inte gäller när bilen är avställd!?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag har entusiastförsäkring, den betalas helårsvis. Känns inte lönt att kladda med det eftersom den e så billig.
Ska ju ändå snart ställa på bilen det e ju snart sommar;)
Men e det ingen som vet vad som händer om man blir "fångad" oskattad men försäkrad?!?!

Sjöberg
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Är det nån som vet hur/om båtar skattas?
Jag har ingen aning om det, men jag vet att en normalstor båt släpper ut SATAN så mycket skit. Likaså lastmaskiner, grävmaskiner o s v. Bilar är en liten del av utsläppen, men likförbannat så får bilisterna skatta mer och mer.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Inte för att båtar sliter på våra svenska vägar. Men om det nu är miljön som är i åtanke så borde det ju skattas efter hur mycket skit som släpps ut.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
De pengar som jag lägger på skatt, läggs de pengarna på att förbättra vägarna i min kommun?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Carpimp,

studera gärna hur mycket miljöbelastning en flygresa till t ex Thailand genererar och hur hårt den beskattas...jämför sedan samma utsläppsmängd för en bil och räkna på hur mycket den beskattas....du kommer att baxna. Du har helt rätt i att båtar ofta har mycket stora utsläpp.

/Simon
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
HALLÅ VAKNA UPP NU.........

Ni har totalt glömt bort vad som är drivkraften i hur hårt man skattar något. Ni tror att skatten är proportionell mot hur skadligt något är. t.ex.

-Cigaretter
-Alkohol
-Utsläpp osv....

FEL, FEL FEL.....Grundlurade....

Det som styr hur hög skatten är beror på hur hårt man kan skatta något innan det flyttar iväg någon annanstans.

Tex.

Världens högsta skatt på:

Arbetsinkomst
Arbetsgivaravgift
Energi
Bostäder
Bilar

Vaför, jo det måste folk ha för att klara sig och det kan man inte flytta utomlands.

Varför har sverige låga skatter på

Företag
Kapital

Jo för det är lätta att flytta kapital över gränserna och att regga företaget i ett annat land. Titta på IKEA, Volvo osv...

Så glöm allt BULLSHIT om miljö och annat dravel. I Sverige så styrs skattenivån av att man vill ta ut mesta möjliga utan att det flyttar utomlands.

Om du hade kunnat regga bilen utomlands så hade bilskatten varit minimal... det är ju tex därför du betalar bråkdelen av mijöskatt på en flygresa till tailand trots att den spyr ut oändligt mycket mer än ett helt år bilåkande....

VAKNA UPP NU....
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Carpimp,

håller med, största delen av Sveriges båtar har nog 2-taktsmotorer vilka saknar allt vad avgasrening innebär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.