|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
parolof |
protestera här Länk |
|
Men snälla Rasmus, du missar ju poängen, det handlar väl inte om jag betalar 49,9% eller 50.1%, Det är det totala skattetrycket jag tycker är för högt. Du är nog tekniker, matematiker eller civ.ing. när du upptäcker fel i mina siffror, men det är inte det jag är ute efter. För några år sedan så jobbade jag extra och startade en liten firma, Jobbade som en dåre kvällar och helger och drog in 25.000 kr totalt. Av dessa gick 5000 i moms, kvar blev ca 20.000, sen gick väl ca 4000 i arbetsgivaravgift i runda slängar. Kvar blev 16.000. Detta hamnade på toppen av min lön, och där ligger i alla fall skattesatsen på 25 i staltig 0ch 33 i kommunal dvs 57%. Då fick jag i runda slängar kvar 7000 kr i handen. För dessa åkte jag på bilsemester och lade detta på bensin, där gick ca 4000 till in till stadskassan. Av mina 25.000 så fick jag alltså kvar 3000 att handla för, Alltså ca 12%. Kan säkert diffa lite upp och ned men i runda slängar alltså. Helssjukt. Vem vill jobba så, jag brände nästan ut mig helt och hållet och offrade all min fritid och 88% gick i skatt, Sen undrar man varför det är så ont om jobb i sverige, varför sysselsättingsgrade är den lägsta i historien. I Rosengård så var siffran för andelen förvärvsarbetande 8.2%. Om man sänkte skatten lite så kanske vi kunde får fart på Sverige, Jobb och fler och ett mycket bättre land.... |
|
|
BMW_MAN, kan du inte nöja dig med att de som röstar på "partit" och deras lakejer är nöjda?...:) /Simon |
|
|
Antar att ni som nu anser skatten är av ondo och för hög ligger och drömmer om att slås emot försäkringsbolag då ni ligger för dödsbädden och inte får sjukvård? För som tur är så är alla försäkringbolag givmilda och inte alls kapitalstyrda på någe vis! Vi ser ju idag hur alla får utt Drivvis med pengar för sina personskador och hur försäkringshandläggare behandlar de skadade som kungar... Viss politik är inte bara blå, utan även blåögd... |
|
|
Problemet med staten är att de ska hålla i alldeles för mycket..Självklart bör det finnas en allmän sjukvård, vägar, skola osv. MEN det finns massor av subventioner och investeringar som staten gör som är HELT onödiga. Nyligen har de t.ex. smalat av vägen utanför vårt hus och därmed tagit bort parkeringsplatserna, till förmån för en cykelbana! Jag har ganska bra koll på hur mycket folk använder denna cykelbana. Kanske rör sig om 5 cyklar i timmen!!! Dessutom föredrar många att cykla vid kanten av den nu smala vägen. Detta projekt lär ha kostat kommunen flera 100' kronor, till ingen nytta alls. Inte nog med det, varje gång bussen stannar på de två hållplatserna i vardera riktning blir det en låååång bilkö bakom den..detta kan ju omöjligt vara bra för miljön. Detta är ett exempel på hur politiker bestämmer och genomför projekt som nästan ingen har glädje av men alla måste betala! Låt staten sköta våra grundläggande "behov" och låt sedan marknaden sköta resten. Min åsikt. /Martin |
|
|
->the propet: Om det ändå vore så enkelt att man bara höjde skatten så fick alla det bättre.... Titta dig omkring ett tag: -I skolan så sitter ungarna i mögliga lokaler men ihoptejpade inaktuella gamla böcker. Lärarna är obehörga för att spara pengar. -Sjukhus efter sjukhus läggs ned och kvinnor som sa föda kan tvingas åka 20-30 mil. För att inte tala om åldringsvården. -Försvaret monteras ned helt och hållet... -Vägnätet förfallet. Detta trots att vi har väldens högsta skattetryck, Vi har även historien högsta skattetryck. För att inte synliggöra detta har man hittat på nya namn som egenavgift, miljöavgift, trängselavgift osv som inte räknas som skatter i statestiken. Varje gång som skatterna höjs, blir fler arbetslösa, företag går under och man får igentligen in mindre pengar, Därför ser det ut som det gör i skola vård och försvar idag. |
|
|
Helt rätt BMW_MAN, hoppas på att valet 2006 kan göra någon nytta =) /Martin |
|
Måsen |
Komplex fråga detta. Om jag tittar på min egen familj med 2 vuxna och 3 barn, så undrar man ju ibland hur det skulle gå ihop. Med tanke på vilka resurser vi använder. Jag tänker då främst på skola, barnomsorg, läkare, bibliotek, tandläkare, räddningstjänst, polis, gatlyse, cykelvägar mm mm. För en miljonär är det nog inga problem att köpa alla dessa tjänster. Men en låg eller medel-inkomstagare, hur skulle han göra. -Hmm, jag väljer bra sjukvård till mina barn men då räcker inte lönen till räddingstjänsten, så börjar huset brinna så får väl skiten brinna ner. (Hoppas bara att jag hade råd med en fet försäkring och att ingen var hemma). Nackdelen med systemet är väl att det är lätt att missbruka, många skattekronor försvinner åt det hållet tyvärr. Jag tycker tanken är god, men det funkar inte alltid i praktiken, pga moralen sviktar betänkligt på många håll. Jag vet att tråden har spårat ur, men en bred debatt med högt till tak är väl också en styrka på ett forum... /Mattias /// Länk |
|
The profet, som sa: "Antar att ni som nu anser skatten är av ondo och för hög ligger och drömmer om att slås emot försäkringsbolag då ni ligger för dödsbädden och inte får sjukvård? För som tur är så är alla försäkringbolag givmilda och inte alls kapitalstyrda på någe vis! Vi ser ju idag hur alla får utt Drivvis med pengar för sina personskador och hur försäkringshandläggare behandlar de skadade som kungar... Viss politik är inte bara blå, utan även blåögd..." Ja- se bara hur det gick när di blå hade maktan sist. De såg till att alla som jobbade betalade ca.200 spänn i månaden som skulle täcka A-kassan för de som INTE hade jobb. Alltså Slapp arbetslösa att betala fackavgifter och A-kassepengar. Går det att få det Mer rättvist? Givetvis tog sossarna bort detta Direkt när de fick makten. Så nu får ( igen ) de som har det sämst betala! Hur kan Någon få det till rättvist?? "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
|
alfatok: Det var säkerligen en god järning som jag vet inget om! Fast att de gjorde denna sak strider emot deras grundläggande politiska värderingar så jag har inte huvud att förstå varför? Lyssna på Moderaternas nya ungpartiordförande! De är trots allt deras partis framtid! Han vill få arbetarna i botten igen, de ska ju vara slavar... näe spel för galleriet ett tag tills de sätter in nåda stöten.. Sen var det väl även di blå som lånade på sig en oansenlig statsskuld med! |
|
|
BMW_man: Ja eleverna har tyvärr inte de bästa förutsättningarna idag, men alla har rätt at t gå i skolan! Alla oavsett bakgrund kan söka in till och få studera på högskola och universitet! Hade vi ett blått styre skall väl allt vara som i USA där bara grädden på moset har möjligheten till ett liv... näe hällre malätna böcker än att vi bara en viss elit med silversked får studera.. Sen att försvaret snart är borta gör inget illa, vi har inget terror hot emot oss.. Försvaret är förlegat! En utlandsstyrka kan vi ha och ett civilförsvar för att avhjälpa katastrofer.. men sen har jag mycekt liten förståelse för försvarets vara och inte vara! Din kritik emot sjukvården är helt klar befogad och jag håller med! Här har vårt landsting sakta förstört den så bort med landstingen och byg upp en ny organisation som är effektivare och som verkligen ser till sjukvårdens bästa! Givetvis är det itne bara att höja skatten och tro att alting löser sig och det är inte en skattehäjning jag vill ha, det räcker som det är, nu måste vi dock ta och rationalisera i systemen! Även dags för en halvering av samtliga politikers löner! |
|
Ras.mus |
BMW_MAN Du har kanske inte noterat, trots bristerna i skola/vård osv osv... att vi dock har de bästa sjukhusen, skolorna, vägarna osv i hela världen? Alltså, den del som är öppet för allmänheten... Sen är det förstås självklart att det finns bättre sjukhus i storstäder med 15 000 000 invånare som betalar för vården, men ett sånt kundunderlag finns inte i sverige! Skulle det vara som i såna städer så hade våra fina sjukhus endast funnits i london, paris och kanske berlin! Du får nog ta o köra ut ur de småländska skogarna och se dig omkring i världen så märker du snart att det som vi får i sverige håller MYCKET hög klass! Men visst, en arbetslös från rosengård behöver väl inte så fina sjukhus? Och egenavgifter? Tror du en amerikan också kallar "egenavgifterna" dolda skatter när de söker vård? När de betalar tusen spänn för en röntgenplåt av en fot? Nä, jag är nöjd att vi har det som vi har det, jag betalar gärna för att alla ska ha bra vård osv. i sverige. Och det har vi! Sen håller jag med om att mycket av pengarna går till fusk, onödiga saker och liknande. Det som behövs är att hitta dessa pnkter! |
|
theprophet: Nej, det var sossarna som lånade till sig den enorma skulden. Men det var dags att göra något åt det när de blå fick makten. Och, vad är det för fel på Moderaternas tanke? De vill ju bara att företagare ska ha Råd att anställa nytt folk. Som det är idag, så blir ju nästan Ingen fast anställd. Bara "projektanställda". Detta beror uteslutande på alla hysteriska kostnader en arbetsgivare får. De vill sänka arbetsgivaravgiften, för att ha Råd att anställa. Vad är så underligt med detta? De vill sänka skatten, för att folk ska ha lite mer pengar över- vad är fel med detta? De vill ge dem som Vill arbeta fler möjligheter- vad är fel med detta? Ingen kan ju direkt säga att politiken som Nu förs fungerar. Hur är det med sjukvården? Skolan? Äldrevården? Hur kan Någon påstå att dagens politik är rättvis eller solidarisk? Vad händer med alla skattepengar? Jo- de används ju av sossarna, exempelvis till resor till fotbolls-EM. Att köpa gods för osv.. Dessutom- vad gäller fackföreningarna ( som enligt Lag ska vara politiskt obundna ) - Alla dessa nöjen och resor för skattebetalarnas pengar, Och för arbetarnas avgifter... "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
|
alfatok: Visst, jag köper till viss del att det inte är så lätt att vara företagare idag! Men fick moderaterna bestämma skulle arbetare vara arbetare och få BE om att arbeta och inte ha något som helst fack överhuvudtaget och heller inga som helst rättigheter, inte ens samhälliga! Att ges fler möjligheter är då inte alls på tapeten! Utan de skall dö då de fyllt 40, eller tidigare så de inte kostar pengar och ve och fasa om de har råd med sjukförsäkring, och de ska inte få några pengar om de har en, för då kan de överleva! Sen så vore ju Barnarbete ultimat! SKa kapitalet styra så finns det inye plats för någon form av humanism överhuvudtaget! Så att tro det är ytterst naivt! |
|
|
theprophet: Undrar Vem som är naiv?? Notera mitt förra inlägg- det här: Ja- se bara hur det gick när di blå hade maktan sist. De såg till att alla som jobbade betalade ca.200 spänn i månaden som skulle täcka A-kassan för de som INTE hade jobb. Alltså Slapp arbetslösa att betala fackavgifter och A-kassepengar. Går det att få det Mer rättvist? Givetvis tog sossarna bort detta Direkt när de fick makten. Så nu får ( igen ) de som har det sämst betala... Hur sa du nu om facket? Och rättvisa? Som du själv sa, detta visste du inget om. Det är nog Väldigt många sossar som Aldrig vet vad andra gjort. Och det sossarna gjort fel- ser ni inte heller! Men så är det när man går igenom livet med skygglappar mot andras idéer.. "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
Måsen |
Så om man sänker skatten så fungarar allt som tidigare, eller bättre + att alla får mer pengar över. Jo du, tjena mittbena... /Mattias /// Länk |
|
Har detta blivit ett politikforum? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Alfatok: Som jag skrev, att göra förbärrtingar för arbetare talar emot deras högeriktade politiska ideologi! Så jag förstår inte varför de överhuvudtaget gjorde det!?! Ja, jag är mycekt naiv ibland, men här mest bara sarkastisk för jag tror inte ett unns på att Moderater vill att en arbetare ska ha det bra. Vill det nu de får de jämka sig med centern i sånna fall men så är inte fallet. Sen att en hägerregering med all den kompott som finns där för tillfället gör något bra är positivt, men jag tvivlar starkt på att vi får ett mer jämnställt samhälle för de som står lägst i samhället med en högerregering. Så det handlar inte om skyglappar emot individuella ideér utan hela deras politiska ideéologi. Magnus M: Måste alltid politik tolkas som något ont? Tyvärr så påverkar även politik vårat BMW ägande och i trådens anda tyvärr negativt. Tyvärr så verkar många av oss svenskar inte vilja tala om politik, än mindre diskutera den. Vilket jag tyvärr måste säga är väldigt synd. Nu flög vi tyvärr, väl offtopic, iväg i en ändlös diskussion om Rött kontra Blått. |
|
|
Precis min mening. Politik skall diskuteras men kanske inte i denna tråd eller kanske ens på detta forum. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus M: Det har du egentligen rätt i, fast ibland är det svårt att inte ryckas med.. Ska försöka bättra mig och hålla mig till ämnet 8/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.