|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Vad vill du ha fram med den gröna skatteväxlingen? tror dom att folk kommer köra mindre bil för detta? Eler har stakars staten fått slut på pengar.=( MVH Jonas |
|
|
Detta innebär väl i princip att svenska staten börjar gynna (eller kanske missgynna i mindre utsträckning) dieseldrivna bilar. Min stackars bil får en fordonsskatt på knappt 2100 kr. Med en körsträcka på 1000 mil och en blandad förbrukning på 0.87l/mil så behöver jag tanka 870l bensin under året. Om vi räknar med ett bensinpris på 10 kr så betalar jag 8700 kr för drivmedel. Tillsammans med skatten blir det 10 800 kr. Om jag istället hade kört en BMW 530d så hade fordonsskatten blivit knappt 6940 kr. Med en bränsleförbrukning på 0,7l/mil så behöver jag tanka 700l under året. Om vi räknar på samma pris per liter som för bensinen så blir det 7000 kr. Tillsammans med skatten blir det 13940 kr. Skillnaden mellan bilarna är drygt 3000 kr per år. Men då har jag antagit en kort årlig körsträcka och samma pris per liter för drivmedlet. Nästa bil blir nog en diesel! |
|
|
Kopierar vad jag skrev i den andra tråden: Skatterna höjs mest av denna orsak: För att sossarna ska få behålla makten, måste de ha miljöpartiet på sin sida. Detta får man genom att köpslå med att låta dem få igenom de allra flesta "miljöförbättringsförslag".. Hade de Inte gjort detta, så hade miljöpartiet lutat sig åt höger, och sossarna hade fått minoritet i bestämmandet. Så, som vanligt: Sossarna tänker mer på makt åt sig själva, än på Sverige i stort. M.a.o. allt är som det brukar! "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
Ras.mus |
Hrmm... Hur funderar ni som inte röstar på sossarna, de gröna eller vänstern? OM det blir höger-styre, kommer ni säga likadant då att det parti ni röstade på köpslår med de tre andra bara för att få behålla makten åt sig själva... Snälla nån, sossarna köpslår med 2 partier, högerpartierna hade fått köpslå med MINST 3 andra än sig själva! Så sluta o snacka som om det bara är sossarna som gör så här, så får alla partier göra i sverige eftersom vår 4% spärr finns och små skitpartier som miljöpartiet, kristdemokraterna o liknande finns i riksdan! Men fördelen är ju förstås att de 20-30% som röstar på dessa småpartier också får en röst, och det är väl det som kallas demokrati? inte som i andra länder där uppåt (och ibland mer än) 50% av de som röstar får inte ett skit o säga till om. Sossarna dealar ju med mer än vänstern och de gröna, de dealar ju till och med med moderaterna om det kan få deras egna viljor fram. Och det, tycker jag, är ett bra sätt att få igenom vad båda sidor mest vill ha genom. Inte som i.tex. usa. Där väljer man höger eller vänster beroende på vilket man föraktar mest, sen får man ta den skit som de levererar! Alltså, inget skit åt höger eller vänster från mig men lite åt er som tror det är diktatur när majoriteter väljer... |
|
Ras.mus: Vidhåller min åsikt- men kastar inte skit åt di för det =) "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
|
Ras.Mus: Bra sagt, men många, med mig inräknat, vill nog bara utrycka vårat missnöje med denna väldigt miljöinriktade politik som jag tyvärr är rädd för kommer slå mot de som redan har det dåligt, även här mig själv inräknad. Själv röstade jag vänster och är därför väldigt missnöjd med sossarna då de tycks köpslå mer med miljöpartiet än vänster. Kan förvisso även bero på medias framställning men men. Jag skrev även till Miljöpartiet och klagade rejällt men har inte fått något svar, tyvärr. |
|
Ras.mus |
Jo, men det är ju tyvärr så att miljön tar stryk... Sen att sossarna får köra sitt race när det gäller i stort sett allt annat beror ju på att de får köpslå med miljöpartiet om miljön. Det är ju väldigt enkelt för sossarna! Sen är det ju så att det är bara de som tjänar under 270 000 om året som får höjt grundavdrag som jag fattar det. Även om det kan tyckas orättvist av oss som tjänar mer så är det ju bättre att de som har det sämre ställt får 6-800 i skatteminskning än vi. Dessutom så brukar inte "fattiga" köra runt i tunga bilar som kostar run 2500 i skatt om året utan betydligt mindre bilar. De kanske förlorar 150:- på bilskatten medan de vinner 700 på skattelättnaden. Och DET är väl inte dåligt för dem? Tycker inte jag iaf... Visst, vi betalar en jäkla massa skattekronor som går till skit, så är det överallt där man betalar skatt, men de går iaf inte till korrupta tjänstemän o dylikt. Ofta till bidrag till folk som inte förtjänar dem men även till en massa bra grejor! |
|
Ras.Mus. Bara och konstater att jag är en av de idioterna som kanppt får några pengar och ändå åker kring i en sådan bil du nämner *suck*. Sorgliga är att de knappt går att sälja nu och man får nästan inget för min aktuella bil heller. Det jag menade med de som missgynna är de som tjänar dåligt och måste åka långt till sitt jobb. Inte de som inte är beroende av bil och därigenom kan köra väldigt kort. Att miljön tar stryck är inget nytt och jag gör mitt för att förhindra det och därför tycker jag att regeringen ska låta oss som vill och kan Etanolkonvertera göra det, men så är inte fallet nu och komemr säkerligen inte att bli heller. |
|
Måsen |
Tycker att skillnaden mellan vänster och höger i politiken minskar för varje år. Det går knappt förutsäga med säkerhet hur ett parti ställer sig i olika frågor. Bra eller dåligt, jag vet inte. /Mattias /// Länk |
|
I Sverige finns inte plats för något parti som skulle vilja sänka skattetrycket. De skulle inte få några röster alls. Alla svenkar har en djup övertygelse om att de själva som personer är ansvarslösa idioter. Man vet att man inte själv kan avgöra hur och till vad ens egna pengar bör användas. Man kanske skulle vara så oansvarig att man gick och köpte en stor BMW med V8a.... Bättre då att betala in alla sina pengar till staten så får politiker/experter avgöra hur ens pengar bäst används. |
|
| Det är synd att politiska frågor får så stort utrymme på forumet, det hade väl varit nog med ett konstaterande. Vi lever i en demokrati och det är bara att gilla läget, visst kan det diskuteras men då ska man nog ha klart för sig att det är riksdagen som beslutar och inte sossar och mp som det utrycks här , de har nämligen ingen majoritet att göra detta. För övrigt tycker jag inte om skattehöjningen men då mina totala bilkostnader ligger på över 50 000 kr om året känns inte 378 kr som speciellt betungande. | |
|
Joxxe, jag tycker i alla fall detta är svettigt Jag jobbar in 160.000 till min firma. 30.000 går i moms, 130.000 kvar 30.000 i arbetgivaravgift. 100.000 kvar Sen 50.000 i löneskatt 50,000 kvar. Sen lägger jag det på bilkostnader och då är ca 30.000 olika skatter, accis, moms, bensinskatt osv. Av de 160,000 jag jobbad in gick 140.000 i skatt och kvar blev 20.000 som jag fick bilåkande för, då tycker inta jag att vi behöver skruva upp skatten ännu mer.... Man kanske skulle börja jobba svart.... |
|
Ras.mus |
Har du 50% i skatt? Alltså då tjänar du över flera miljoner per år? Även om din marginalskatt kanske är 50% så är din snittskatt kanske 30-35%, framförallt om du måste köra till jobb och gör avdrag för det... Men, visst går mycket av ens pengar till staten. Men man får ju en jäkla massa för de pengarna med! För 140 000:- för du inte många cm asfalterad väg! Men jag betalar hellre mycket skatt så att alla andra som inte har det lika bra som jag (och har bra fast jobb, bostad, föräldrar som lever, kan språket, är svensk, är man osv osv). Men visst betalar vi mycket skatt som går till dagdrivare, arbetsskygga, hypokondriker, svartjobbare osv... Men den som kan avgöra vilken som är vilken, ja vem e det? |
|
Njaeee, några millioner tjänar jag inte... Om du absolut vill veta så tjänade jag 44.000 förra månaden. Det blev väl runt 23.000 kvar i handen, några avdrag har jag inte på vare sig resor eller lån så det ligger ganska nära hälften i skatt, jag bor ju i en röd högskattekommun. Ididot som man vär är jobbade jag 91 timmar förra veckan så om man slår ut det på en vanlig måndaslös så blir det 91/38 * 44.000 = 18.000 i månadslön. Man ska väl inte jobba ihjäl sig som jag gör utan ligga på sofflocket istället så betalar man inte så mycket i skatt..... |
|
|
BMW_MAN; Antingen så ligger den "röda" kommunen som du bor i inte i Sverige eller så har du räknat fruktansvärt fel. Om du tjänar 44 000 kr så har du snarare ca 27 000 kr kvar efter skatt. Jens |
|
|
Mitt intryck av statliga myndigheter är att de inte använder skattepengarna på ett effektivt sätt! Folk som inte spenderar sina "egna" pengar bryr sig inte så mycket om vad saker kostar... När det däremot gäller deras egna pengar är de mycket mer noggranna. Jag lovar att giriga företag lurar staten på miljonbelopp varje år när de jobbar på löpande räkning! /Martin |
|
|
Ska kolla med med lönekontoret, de har kanske dragit för mycket i preliminärskatt, då kan man se fram mot lite tillbaka kanske. Men jag tycker ändå att ovsett om jag får 22.000, eller 27.000 kvar om jag jobbar in 70.000 är rätt dåligt.... |
|
Ras.mus |
BMW_MAN Det avdrag du fick (47%) får en person som tjänar 44 000 varje månad. Jämkar du inte så drar lönekontoret detta direkt... Dock så är det som någon skrev inte 23 du ska ha, då har antingen du läst väldigt fel eller så har din lönehandläggare inte mycket kompetens... Du borde ha 26 om du bott i min "högskattekommun" (41%). Notera att det är med en årslön på 528 000 ! Mellan högskattekommuner och lågskattekommuner skiljer det kanske 2-3% maximalt... Du kommer dock få tillbaka en del på skatten i så fall. Hade du varit mer vaken hade du ju kunnat skattejämka, eller som det heter "ansöka om ny beräkning av prel. skatt". Det har jag gjort, man bara lämnar in en blankett med vad du tjänat hittills i år, vad du kommer att tjäna resten av året samt vad du betalt in i skatt... För min del så betydde det att jag fick ut drygt 12500 mer förra månaden! Och denna månaden ska jag betala 5% i skatt bara... Man ska kanske inte börja klaga över att man betalar 50% i skatt om man inte ens vet vad man betalar? martin_gbg Visst är det så! Det finns många företag som lurar staten på detta viset. Sen tillkommer det att statliga företag/institutioner osv måste hålla på med en massa upphandlande för att det ska råda fri konkurrens. Detta kostar förstås en massa pengar. Jag vet en gång vi skulle köpa en vanlig kompressor, värd kanske 150 000. Vi visste vilken som var billigast, det är en ren lagervara nämligen. MEN eftersom värdet var över ett visst belopp blev det offentlig upphandling... Alltså spendera en jävla massa tid på att klottra ner specifikationer, leveranskrav, underhållskrav osv osv osv... Allt detta när vi redan visste vem som hade bäst pris och service. Dessutom skulle denna upphandling ligga uppe i typ 2 månader!! Alltså, en jäkla massa kostnader och tid till spillo. DOCK, så måste man nästan ha det så här! Annars hade förstås "någons" kusin som har en kompressorfirma sålt den till oss, även om denne kusin tar 100 000 mer än billigaste konkurrent... Alltså, frågan är om vi vill ha korruption och (kanske) lägre kostnader eller ingen korruption och (kanske) högre priser... Detta förstör ju även konkurrensen! (kanske beroende på hur mkt mer "kusinen" säljer kompressorn) Men hade det funnits en enkel lösning så hade inte problemet funnits, eller hur? |
Måsen |
Ras.mus Lagen om offentlig upphandling är nog bra i vissa fall, men ställer till mycket förtret också i många fall. Det finns alltid en risk att man måste handla något som "inte är bäst för verksamheten". Seriösa inköpare klarar att dra en tydlig gräns, och se till sin verksamhets bästa, utan att påverkas av "kusiner" Jag tror att vinsten är marginell på offentlig upphandlingar vid små affärer. Lagen finns naturligtvis för att ge alla samma chans när "skattemedel" investeras. Jag tycker dock att gränsen borde vara betydligt högre, när det börjar handla om 7-siffror, då är det ok och finns mycket att tjäna, under det tror jag verksamhetsansvariga inom offentliga sektorn har bra koll på behov/produkter/levarntörer, annars har de fel jobb. Bara detta tror jag skulle innebära många slantar extra till nya investeringar och satsningar. Dvs en enkel lösning som skulle göra, åtminstone en viss skillnad /Mattias /// Länk |
|
jaja! dessa politiska frågor och debatter .Alla politiker är lika dana , de roffar åt sej å blir feta å fina å skiter i resten av folket. men varken bilskatt eller bensin har kommit upp i dess rätta värde än, bara att gasa å va glad å tänk på att det finns politiker som måste åka kommunalt åxå = taxi till jobbet nojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.