AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.622

Är mitt batteri slut?

Hur länge räcker ett batteri?

Skulle starta min pärla igår efter att den stått några dagar ute i kylan(hade inte satt på snösulorna ännu).
Till mitt stora förtret så startade inte bilen utan startmotorn bara knäppte dvs för dålig kräm. Satte batteriet på laddning på lunchen och satte i det i bilen på kvällen. Hade då laddat ca 8 timmar. Bilen gick fint, körde runt lite för att ladda lite extra.
På morgonen idag så var de slut igen.
Det står BMW på batteriet och bilen är en 98:a så jag antar att det är orginalbatteriet som sitter i?

Det har aldrig varit problem att låta bilen stå förut men nu är det väl slut, eller?

*Jag åker inte bil. Jag kör BMW!*
har du kollat om generatorn laddar?

helgonet
Hej

Jag bytte batteri förra året på min 328 då jag började bli lite orolig om det var fabriksbatteriet eller ej.
Ville vara på den säkra sidan för jag har varit med om att bli ståendes på vischan utan startkablar, inte kul alls :-(

Jag åkte in till BMW i Lund och gjorde en batterikoll. Mycket riktigt var det originalbatteriet som suttit där sedan tillverkningen sommaren 1996. Kundmottagaren påstod att det var rekord för en 328, den slukar tydligen väldiga mängder ström vid starten och det brukar vara läge att fylla på eller byta efter ca 5-6 år för denna modell.

Mitt tips är att köpa originalbatteriet på BMW, de håller en betydligt högre kvalitet än budgetalternativen som säljs på bla mekonomen. Vill minnas att ett BMW batteri kostar ca 1250kr.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
gissar på att d kan vara generatorn-hade samma problem me min bimer isomras

huvudsaken e att startmotorn drar mkt el o d e ännu värre under vintern

kolla om generatornremet eordentligt spännt-ditt batteri laddas inte på under körningen

så enkelt e d
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Hade samma fenomen, då var det brytaren på bakluckan som hade gett upp därför lyste bagagerumslampan hela tiden och drog ur batteriet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
98 årsbatteri får räknas som förverkat.
Varta blue dynamic eller ett "Tudor" från BMW funkar bra.

///MVH Hasso
Länk
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Fick själv byta batteriet i min 328 för någon vecka sen! Så fort jag hade stereon på i 2 minuter eller någon lampa i kupèn gick det inte att starta! En kille testade batteriet och mycket riktigt sjönk kapaciteten på batteriet som en sten!
Kostade på ett nytt för runt 1100! Nu startar den alltid =)

Finns det nåt värre än när bilen inte startar pga ett dåligt batteri!

MVH
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
För mig brukar batterier hålla mellan fem och tio år!

Vixit, dum vixit, laetus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
BarablåBMW: Du kanske har ett mer gynsamt körsätt. Kör man mycket långa sträckor och nästan inga korta "5minuters" körningar så håller batteriet mycket längre.

///Jesper

BMWCS #5494
hade samma problem. bytte batteri på rekonden för 250 kronor, funkar hur bra som helst nu.

___
IS POWER
låter mer än de går :D
Hej alla och tack för alla svar.
Jag bytte batteri och bilen har gått bra sedan.

ta i trä...

*Jag åker inte bil. Jag kör BMW!*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.