AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.400

ABS lampan "Lyser"

Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Finns det något man kan testa/kolla innan man börjar byta ut ena massa grejer?

Vilken enda ska man börja kolla?

På Bmw sa dom att det kan vara felkoder eftersom batterit har dragits ur, kan det verkligen stämma?

kör i diket eller smaka på "shockvågen"
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Du kan lossa kontakterna till givarna vid hjulen och mäta upp resistansen i spolarna i dem. De skall ligga rätt lika alla fyra hjulen annars så är det säkerat något vajsing där. Det kan ju vara en felkod också. Testa att ta bort batteripolen i en halvminut eller så.
Min visade också fel på ABS;en när fläktremmen till generatorn gick av. Kolla säkringen under vindkåpan under motorhuven, på min satt det en till-lägs säkring under baksätet.
Om lampan är släckt när du stänger av tändningen och sätter på den igen men tänds när du kommer upp i ca 7km/h så är det någon av givarna.

MM
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Jo ABS lampan tänds när jag börjar köra...
Då ska jag mäta givarna.
Shhh... Be vewy vewy qwiet... I'm hunting ABS problems...
Funkar ABS'en då? Hadde samma problem men min ABS fungerade inte, bytte högra framgivaren och sedan fungerade den igen.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
Det finns massor av inlägg om detta på forumet. Har också haft problemet själv och då var det ABS-givaren höger fram som var kass och fick bytas ut.

/Micke
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Kollade minna givare nu och dom ser ut att fungera...
Testade även att snurra och då ändrades värdet på instrumentet och det är väll ett firskhets tecken??

Har bara kollat fram en så länge...
Men har tagit en snabb titt bak och det ser inte lika dant ut som fram (kan det vara hastighets mättaren jag tittar på bak eller sitter den i vexellådan?
eller finns det givare i bak oxå??

Hastighets givaren måste sitta på framaxeln, eftersom hastigheten inte ökar vid hjulspinn.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Hells.A.
NOMADS FINLAND
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Nu har jag plockat ner allt... OCH hittar inget fel!

Har bestält tid hos BMW i Nacka nästa måndag.
Det ska bli roligt att se vad det var för fel!

Jag hade problem med mina ABS-givare bak. Det yttrade sig så att vid hast. över 80 km/h så tändes ABS-indikatorn.
Orsaken var nerrostade givarbanor vid bakhjulen.
Givarna är tandade hjul som ger impulser till induktiva givare bredvid.
När givarna byttes fungerade det fint igen.
Bilen var en 535i -86.
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Vilka PROBLEM....
BMW Groups bytte stötdämpare vä fram och när jag fick tillbax den så lyste ABS lampan...

När dom senare skulle kolla felet så ser dom att ABS givaren sitter ca: 1 cm för långt ifrån kransen som den mäter imot

det hela är att BMW har ändrat på plaseringen utav ABS givaren och att man måste byta hela navet och dyrligt
för att få det att fungera med den nya modellen utav fjädderbenet

Att dom inte visste det på BMW Groups tycker jag e otroligt dåligt av dom...

man blir ju inte direkt trevligt bemöt när man ringer och frågar hur det går att med problemet, dom ringer inte tillbaka som dom säger och låvar saker som dom inte håller etc etc

Passa er för BMW i Bollmora!!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.