|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan man plocka väck katten på en BMW med M40 motor från 88? eller behöver motorn katten för att motorstyrningen ska fungera? 4 Cylindrar är 2 för lite! | |
|
Bilen går och motorn fungerar. Dock så måste den sitta där vid besiktningen. Måste inte fungera men "skall ha möjlighet att göra det". |
|
|
tackar. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
kontrollera på besikningspappret om dom gör 4-gas kontrollen eller bara CO kontrollen. görs bara CO-kontrollen kan den rensas med gott samvete ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Den utökade utsläppskontrollen med två koloxidhalter, kolvätehalt och Lambdavärdet görs från och med 1989 års modell. Det är ju upp till var och en hur gott samvete man har när man bryter mot lagen och fördärvar miljön helt i onödan, så att det inte belastar samvetet får ju stå för dig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado; Kan man få med den utökade kontrollen på ett äldre fordon hos bilprovningen det vore bra både för en själv och om nu staten inför högre vägskatt baserat på katalysator som det har pratats om, tänker på min sålda -87:as 735:a med katrening som om förslaget går igenom skulle få högre skatt trots katalysator och för att slippa det kunde bilägaren gå med på högre krav vid besiktning för att motverka detta men redan idag vore det inte fel att kontrollera äldre katbilar a la 1989 och senare. Mvh Stephan |
|
|
Några sådana planer finns inte... Jag har aldrig hört det där med högre skatt för bilar utan katalysator, skulle det finnas ett sådant förslag borde det väl gälla oavsett årsmodell? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lugn och fin nu... jag har inga planer på att plocka bort katten på min bil... har hört att vissa bilar (läs Mazda 626) går inte igång om man plockar bort katten. ville bara veta om det var samma sak på M40. frågde om motorstyrningen var beroende av katten... inte om bilprovningen godkänner M40 utan katt ;-) men tack för alla svar! jag tror att jag har fått mina frågor besvarade! 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
En Mazda 626 fungerar utmärkt även utan katalysatorn, precis som alla andra bilar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jasså... så katten påverkar inte motorstyrningen alls på ngn bil? då vet jag en som blivit blåst av sin verkstad på att byta katt på 626 -93. :-/ tack för hjälpen 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Mugge Det som påverkar motorstyrningen är lambagivaren.Den sitter framför katten. Eventuellt kan mottrycket i katalysatorn har betydelse för motorn funktion. Men motorstyrsystemet har ingen givare i katten... E |
|
|
Om bilen har fler än en lambda så kan man få olika felmedelanden (ena lambdan efter katten för att som om katten fungerar eller ej) så det är mycket möjligt att han inte blev blåst på at han var tvungen att byta katten, han måste ju endå ha katten för att klara en besiktning. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Vissa motorer har ytterligare en "monitorlambdasond" efter katalysatorn för att kontroller att avgasreningen fungerar! (bland annat på M52TU) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
på en -93:a så måste ju katten funka? Varför skulle han ha blivit lurad? /Christofer |
|
|
hans bil gick inte igång.. eller gick igång och dog igen inom 5 - 10 sekunder.... den bogserades till en verkstad.. den fick stå där o så kom de fram till att det var katten det var fel på... så den byttes och bilen gick funkar fint.... men det var inte speciellt billigt att byta katt.... så det var därför jag undrade om M40 måste ha katt... sen om de lagade ngt annat på den bilen men tog betalt för en katt eller om det verkligen var katten som det var fel på vet jag inte... men han fick betala för en katt och bilen funkade därefter. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
OK men för att svara på din fråga så är det OK att ha en kat som inte fungerar på en -88 men den måste vara kvar, men en -89 måste ha en fungerande kat monterad. finns hämska historier om folk som kört trimmat och utan kat på bilar där det är krav på att ha kat monterad, ska tydligen ge miljöböter på 20 000-30 000:- vet dåck ej om det är sanning, men man måste alltså ha kvar kaatalysatorn på en bil från -88. hoppas att det hjälpte mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| hm kanske inte riktigt så mycket men 10000kr iallfall har ganska nyligen någon fått för detta "brott". | |
|
Enligt lag ska katalysatorn sitta där, OCH den ska fungera... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Mjau... (förlåt, kunde inte låta bli... ;)) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
nej man måste inte ha katt, det går lika bra med hund :-) (ursäkta min dåliga humor) / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Angående Mazdan så hade nog innehållet lossnat och lagt sig på tvären, och då går inte bilen igång, mycket vanligt fel på diverse Fordar. Jag har varit med om en kille som fick åka hem och montera dit katten på en -88, så den ska till synes sitta där. Min 325i kat -88 är flyttgods importerad och befriad från allt vad avgasrening heter, Co 3,5 vid tomgång som på vilken gammal bil som helst är det dom kollar. Bilprovningsmannen konstaterade bara att mitt hembyggda 3" ända från grenröret var snyggt gjort (lackat med Alu färg) men sa ingenting om att katten saknades. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.