|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag är "ny" på forumet. Läst tidigare, men aldrig gjort ett inlägg, men nu så. Har en 320 -89 med m20b20 motor. Problem med att topplockspackningen har gått sönder. Funderar nu på några saker: 1. Vilket material är blocket gjort i? Järn eller Alu? 2. Om motorn inte har gått varmt (inte kokat eller ens närmat sig det ”röda”) kan man klara sig utan att plana toppen när man byter packningen? Var kan man få planing gjord i närheten av Alingsås annars? 3. Sist men inte minst. Gärna tips & råd. Har bytt sånt här på ex Volvo men inte på BMW tidigare. Har inhandlat Haynes handbok (såklart) men Ni på forumet verkar faktiskt veta mer än dem!! Hoppas att någon kan ta sig lite tid o svara på någon eller alla frågorna ;-) Jag kommer, om intresse finns, att rapportera hur det går efter hand som jag meckar. Hälsisar Smithers | |
|
Hej! Får väl börja med att skriva Välkommen hit! Blocket är i gjutjärn. Angående topplocket så kan du klara dig utan planing men kolla åtminstone upp den först ang skevhet. Jag tror du klarar dig rätt bra med en rephandbok,M20-motorn är inte speciellt komplicerad att skruva med. |
|
|
Har varvat denna top. Kan bara le. Köp BMW. Bara att mecka o se glad ut´. .Skruvandet lönar sig!!! |
|
brattwurst |
Hotblack Hur har du kommit fram till att toppackningen har gått. Trycker den ut motorolja i kylarevattnet ? Kokar motorn, försök att beskriva så utförligt som möjligt. Har du nyligen köpt bilen med det aktuella felet, eller har du haft den ett bra tag ? (hur långt har den gått) Hur mkt är ändrat ombyggt på motorn ? |
|
Tack för alla svar!! Jag har nu haft av toppen på min lilla pärla. Kollade packning och hittade två sprickor som gick genom hela alu.godset i packningen. Toppen var "spikrak" så det blev inte aktuellt med en planing. Även om det hade gjort susen för packningsytan. Bara att skruva ihop igen. Har redan kört ca 20 mil och det finns inte en tendens till vitt rökmoln eller annat. Det verkar som föregående ägare har bytt topplocksbultar (från vanliga till torx), men missat momentdragningen. Man såg spåren efter de gamla bultarna på brickorna. Man kund tydligt se att packningen på fler ställlen hade börjat att släppa igenom avgaser/smuts. Det hade vandrat nästan hela packningens tätningsyta runt cylindrarna. Tre cylindrar såg ut så, en var direkt trasig. Två var OK. Vissa av bultarna satt otroligt hårt, andra satt ganska dåligt. Så det verkar som toppen var ojämnt dragen. |
|
svintoleffe |
Hoppas du gjorde rent i bulthålen, man brukar kunna glömma det. Glömmer man det är det godnatt med blocket, tyvär. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
"Hoppas du gjorde rent i bulthålen........" hehe, jag hittade den lilla godbiten i en annan tråd. Så det var ner med tryckluften och blåsa innan bultarna åkte i ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.