AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.639

Bara att ladda eller?

su
76
supermao
525i Touring -01
Hej Jag har ju ett underhållningsfritt batteri som tyvärr har blivit helt tömt då jag troligen glömt innebelysningen på under ett par dagar :) Vet att man alltid ska skruva av battericells-locken när man laddar ett vanligt batteri, men hur är det egeltligen med ett underhållsfritt batteri????
Bara att ladda.

Kan inte uppstå knallgas i ett sådant batteri.

/Anton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anton, fel!

Enda skillnaden mellan vanliga och underhållsfria batterier är att man tillsatt vissa kemikalier som gör att avdunstningen minskar drastiskt.

I alla bilbatterier (även underhållsfria) finns det någon form av gasevakuering, annars skulle batterierna explodera av gasutvidgningen när de laddas!

Men för att svara på frågan:
Ja, det är "bara" att ladda som vanligt.

Dock bör du givetvis kolla så att det finns tillräckligt mycket syra i batteriet, för även i underhållsfria batterier kan vätskan minska...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
su
76
supermao
525i Touring -01
Och hur kollar man det, och kanske främst, hur fyller jag på om det är för lite
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan vara svårt att ladda heltömda batterier med en "vanlig" batteriladdare.

Skaffa en C-tek-laddare, så klarar den av att väcka det till liv. Risken finns dock att batteriet har tagit skada av att varit tomt, men det är värt ett försök.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De flesta "underhållsfria" batterierna har vanliga pluggar under ett klistermärke på ovansidan. Dvs. om man tar bort klistermärket som sitter där, brukar de se likadana ut som vanliga batterier...sedan fungerar det precis som vanligt, dvs fyll på med dest.vatten så att blyplattorna är täckta (oftast finns det en plastklack nere i påfyllningshålet som markerar max-nivån på vätskan i respektive cell).

Det finns vissa batterier som det inte går att fylla på vätska i, men de är ganska ovanliga.

Har du ett sådant batteri bör du använda en relativt advancerad laddare. C-tek har t ex laddare som minskar risken för att du skall koka ur vätskan ur batteriet: Länk

Mvh

Mberg
Kolla så att det är batterisyra över cellerna, eller om det fins någon markering. .. a just det, du tar bara av dom små locken som sitter på ovansidan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....och precis som Erik skriver kan det vara svårare att få ett helt tomt batteri att ta laddningen.

Ladda minst ett och helst flera dygn i sträck, när batteriet har varit helt tomt.

Mvh

Hoppsan.
Jag trodde ärligt talat att det var frågan om ett så kallat gele-batteri och att dessa var fyllda med någon form av gele som ersatte de konventionella medlen.

Kul att lära sig något nytt!

Dessutom har jag bestämt för mig att jag läst något om att knallgas ej utvecklas vid laddning av Optimas underhålssfria batterier, tex deras gula samt röda serie.
Grundlös propaganda?

/Anton
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hur kan man glömma innebelysningen tänt under ett par dagar? På min bil stängs den av efter en kvart. Jag trodde alla E39or hade denna funktion.
su
76
supermao
525i Touring -01
Ja ingen aning...Det vara bara en chansning. Satt i bilen och läste lite sist jag använde den och därför trodde jag att detta kanske skett....Annars är det ju skumt att batteriet bara la av
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
supermao: Om bilen har stått ute under dessa dagar med urladdat batteri är risken stor att du får slänga batteriet. Ett urladdat batteri klarar inte många minusgrader. Men det märker du när du laddar. Tar det inte laddning, så är det sönderfruset.

///Jesper

BMWCS #5494
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Ta bort locken vid laddning är överkurs och ökar bara risken föroreningar i batteriet.
Hur många tar bort locken när generatorn laddar?? Och den ger mer än en normal laddare.

W
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett fruset batteri ska in i värmen och tina först, annars kan det explodera om man försöker ladda.

Mvh
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Om det visar lite låga värden vid laddning, tex 13,89 när man kör och när man stängt av så ca 11.70, kan man öka detta genom att ladda upp batteriet?

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.