AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
461

525 I -92 Tickande ljud

Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Jag har lite problem, min bil tickar när man startar den då det är kallt... Ngn som har en förklaring??
Sen när den fått gå ett tag så slutar den ticka (Har olja i motorn så det är det inte)
Hej
Lite tickande är väl normalt. Det ska ju inte rassla, Och det försvinner efter ett tag, så det är nog normalt innan oljan har nått ut till alla smörjställen.
mvh
PIST OFF
Tiny:Jag har samma sak i min 525:a.Bara vid kall start.Har desutom ett rasslande ljud underifrån som också försvinner efter den har fått gå ett tag.

20tum SPLITT
Axel
Du har hydraliska ventiltryckare som tickar till innan oljan kommer upp till toppen,fullt normalt alltså

R6 är bäst
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Har fixxat mig lite kunskaper om Hydraliska lyftare... Tydligen e Syntetolja så lättflytande så att oljan bara rinner av kammen(el. ngt liknande). Medans delsyntet ligger kvar som en tunn hinna.. Funderar på att byta, bilen e just servad..
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Byta olja, inte bil... Har aldrig varit så nöjd med en bil...

Nog för att jag körde Opel... Rekommenderar aldrig ngn att köpa en sån
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Byt till ester-förstärkt (Motul Synergie 5W40, Mobil 0W40 m.fl) helsyntet. Den har en klibbig egenskap som gör att oljan tätar och fäster bättre, samtidigt som den är lika lättflytande som alla andra helsyntetoljor.

Axel
Använd helsyntetisk olja,(den rinner av men lämnar en stark oljefilm kvar som minskar kallstartslitage).En vanlig mineralolja kan ta upp till 30sek innan toppen har fått smörjningmot runt 3sek för helsyntetisk.Varför tror ni att den är dyrast,jo för att det är dyrt att framställa en olja som är tunn när det är kallt samtidigt som den skall säkerhets ställa smörjningen vid höga temperaturer

R6 är bäst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.