|
|
|
|---|---|
|
Satt och tittade på eBay och hittade BMW E36 und Z3 Tieferlegungsfederteller på följande länk: Länk Har någon förklaring hur det funkar??? Är lite nyfiken på lösningen, har en z3, 3.0:a med M sänkning och skulle lite enkelt vilja få ner bilen ytteligare några cm. //Thomas | |
|
Tycker det ser ut som att fjäderskålen är nedsänkt utanpå stötdämparen istället för att fjädern ligger i höjd med den vanliga skålen som går rakt ut från fästpunkten, och därmed får du samma effekt som att du hade haft en kortare fjäder... Förstår du hur jag tänker? Sålänge det finns plats vilket jag antar att det gör så är det säkert inte nån dum ide... det som kan hända är ju att bilen slår igenom lättare... eftersom att dom fjädrarna du har nu är anpassade för att fjädra X innan genomslagsskyddet slår i. Och när du då förlänger fjädringsskålen med Y så får du ju möjlig fjädringsväg innan dom slår igenom X-Y... och eftersom du har kvar samma fjädrar så har dom ju inte svårare att fjädra långt (till skillnad från om du byter till kortare hårdare fjädrar som inte fjädrar lika långt pga hårdheten) så därför slår bilen igenom lättare eftersom när dom i vanliga fall hade fjädrat säg 3/4 av fjädringsvägen, som kanske inte är ovanligt, så har dom nu istället förbrukat hela utrymmet innan genomslagsskyddet och bankar då igenom. Så vid närmare eftertanke är det nog inte så himla tjeckt utan det är bättre att skaffa kortare o hårdare fjädrar (sänkningsfjädrar mao). Hoppas ni förstod detta oxo =) /Magnus |
|
|
magnus menar du att bilen skulle bli mer gungig med dessa? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Magnus tack för din pedagogiska förklaring men jag måste tyvärr erkänna att jag inte förstår ändå. Är inte mekartypen utan mer inriktad på det som syns, hade en förhoppning att denna pryl var lätt att installera med god funktion till ett vettig penning och med ett snyggt resultat. Som det verkar är det ingen av Er Z3 ägare som testat eller hört talas om någon som gjort modifiering med denna pryl. //Thomas |
|
|
Här kommer ytterligare ett försök till förklaring: I vanliga fall när man ska sänka en bil så sätter man dit kortare och hårdare fjädrar, med denna sänkning så byter man ut fjäderfästena så att fjädrarna går högre upp i karossen. Vad händer då när man kör över ett kraftigt gupp? Säg att bilens vanliga fjädrar drar ihop sig 5 centimeter vid ett kraftigt gupp, i samma gupp drar fjädrar avsedda för sänkning ihop sig 4 centimeter. Vidare säger vi att avståndet mellan däck och hjulhus är 5,5 centimeter osänkt och 4,5 centimeter sänkt (10 mm sänkning). Om man räknar på detta så ser man att om man sätter dit kortare men hårdare fjädrar så kommer man ändå att ha samma marginal från att däcket ska slå i hjulhuset vid ett gupp. Om man däremot behåller orginalfjädrarna men flyttat fästet för fjädrarna så kommer däcket att ta i hjulhuset i samma gupp. /Hans |
|
|
Som Alfaägare är detta ett trick som görs för att sänka fjäderinfästningen i framvagnen, och på så sätt få ner bilen Mer än bara byte till sänkningssats. På 105-serien ( Giulia ) sitter fjädrarna inte i fjäderben, utan separerat. Detta funkar bra, men inte om man behåller originalfjädrarna. Då blir fjädringsvägen för kort. Precis som sagt tidigare här. Däremot blir bilen bra- om än stötig, när man byter till sänksats ( med stummare fjädrar ) Och sänker fjäderkopparna. Kan inte svara på hur det blir på McPherson - ben, men om bara utrymme finns- borde det funka. Jag rekommenderar dock inte att göra detta, utan att också skaffa hårdare fjädrar. alfatok.... |
|
|
Hmmm... Ground-Control har en liknande lösning, men det krävs lite flera grejer för att det skall funka... Det finns lite information på deras Tech-talk sida. Länk Visst sänker det bilen 15mm och det kan vara helt ok om resten är med. Det som oftast stoppar fjädringen är gummistoppen som finns för att man inte skall köra sönder fästena vid genomfjädring (bottoming out), dessa måste alltså också bytas om de inte flyttas med fästet. Det nästa som tar stopp är däcken i hjulhusen, man kan hoppas att de som tillverkar dessa fästen har det i åtanke.. Jag skulle rekommendera att man kontrollerar att det finns >15mm utrymme för hjulet när den bottnar i fjädringen. Fördelen Du får är att trots att bilen är lägre än orginal så har Du samma fjädringsväg. I racingvärlden använder man detta i kombination med hårdare fjädrar, så att Du kan ha mer tryck nedåt innan den fjädrar igenom. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.