AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.524

Blåst som f-n - köpt E39 skruvad 11.000 mil

Sida 1 av 3
PR
11
PR
E39 Touring
Hallå på er!

Idag blev jag blåst... min E39 har gått över 11000 mil mer än vad mätarställningen säger, kollade LKM på BMW idag. Är förbannad som f-n, köpte bilen på en firma för ett par månader sedan. Skicket är mycket bra och jag har servicebok/papper som med andra ord är falska..., så det var svårt att tro att det var sant.

Har hävt köpet idag, så vi får se vad som händer. Vill inte irritera bilfirman med att lägga ut deras namn, vill först se vad som händer med hävningen.

Ett råd till alla som köpt importbil, om ni inte redan har gjort det, åk till BMW och kolla vad bilen verkligen har gått, ni har ju rätt att häva köpet enligt kosumentköplagen.

/DISAPPOINTED
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Trist... hoppas det löser sig för dig!

4 Cylindrar är 2 för lite!
Skönt för dig att det var amatörer som skruvat din mätare. Då ser du ju den rätta mätarställningen och kan förhoppningsvis häva köpet. Tänk alla de som glider i sina 25000 milare med 10-15000 på mätaren utan chans att häva några köp...
Iof lyckligt ovetandes...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min E39:a var skruvad 5000 mil, men det upplyste säljaren mig om. Det var en privatperson men han hade själv köpt den ett år innan på en bilfirma i Gbg, som importterat den.
Jag talade med BMW:s tekniska support idag i ett annat ärende, och han sa att för 40000:- kan man köpa utrustning som ändrar all mätarställning i bilen, så att inte ens BMW kan läsa av rätt mätarställning.

BMW CS #5206
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Har nog (som många andra) misstänkt detta länge. Många av BMW-bilarna som rullar i Sverige är tillbakaskruvade. Det är nog därför växellådor pajar och kamkedjor går av. Många annonser och debattinlägg innehåller orden GARANTERADE MIL. Om man inte ägt bilen från det den var ny så är det på ganska lösa grunder man garanterar. Ett bättre uttryck vore"jag hoppas att den stämmer".
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
På en E34/E32/E36 kostar utrustningen behöver NADA eller om man vill göra det lite proffsigare ca 30kr.
Lars
Håller med Loctite....Helt säker kan man aldrig va....Min -94 har gått ca 23000mil,förmodligen "ärliga" men garanterade...nja....I vart fall är skicket mycket bra.Ett tecken på att bilen förmodligen inte har rullat mer är att både koppling o stötisar e de som satt på från fabrik o är fortfarande i mycket bra skick.Hade både koppling o stötisar varit bytta på min bil kan man va väldigt säker på att den är skruvad,vilket den kan va ändå...Men i "normal-fallet" håller stötisar allt mellan 15-30000 mil beroende på körsätt mm...Ja undrar jag hur många av som beklagar oss över diverse "ras" på våra "13000-mila" bilar som kanske i själva verket gått minst det dubbla....I mitt fall så känns det som om milen i min bil kvittar...Den går som den ska o allt funkar,o slitaget invändigt motsvarar faktiskt INTE 23000 mil om ja får säg,snarare 15000 men det beror nog på föregående ägares omvårdnad...Känns oxå som om många av oss är lite väl godtrogna...Ja menar köpa en 7-8 år gammal 540 med runt 10000 mil på mätaren o rätt nyligen importerad håller ja föga trovärdigt...Rätt miltal är nog minst det dubbla om inte mer...Alla har ju en förmåga(inkl mig själv) att tro att "jag" köper en "ärlig" bil medan de "andra" köper en skruvad.Alltid lättare o "klanka" ner på andras bilar o vara efterklok...

Ja
760
JanF
530i-93
Suck... varför kan inte BMW ta lite ansvar och göra en mätare som är näst intill oskruvbar, det kostar inte mer än några kronor extra.

Svagt.....
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Vilka bilar är säkra? Har en känsla av att man i detta fall hackar lite för mycket på BMW. Loctite - vad grundar du ditt uttalande på?
Jag vet att detta är ett BMW forum men det har ju inte hindrat oss tidigare att prata om andra bilar!

Jag har själv sett en fd kompis skruva tillbaka mätaren på sin Honda Accord. Jag har en kusin som arbetar på Volvo och de hade problem med tillbakaskruvade mätare. Nu var det ett bra tag sedan jag pratade med honom om detta.

Jag tror att det finns en viss mängd oärlighet i världen. Rör man sig i dessa oärliga kretsar (exempelvis lite skumma försäljningsställen) så råkar man ut för detta mer än genomsnittet. Handlar man sin bil på mer "ärliga platser" såsom t ex BMW:s auktoriserade försäljningsställen, är det nog mindre risk att drabbas.

Så jag skulle vilja säga att det finns en mändg skruvade bilar i Sverige. Dessa bilar råkar folk ut för tyvärr.
Sedan är ju tjuvarna ofta ett steg före. Så det är inte alltid lätt att uppmärksamma att bilen är skruvad. Tydligen så är det omöjligt ibland (detta har jag bara läst här på forumet). Men då kommer ju BMW och andra bilar få detta tillbaka som dålig kvalite/rykte. En bil som har gått 11000 mil skall väl inte behöva byta vxllåda. Den personen kommer nog aldrig att köpa samma märke igen - inte heller hans omgivning. Han/hon var bara inte medveten om att bilen hade gått 30000 mil.

Detta kan man älta hur länge som helst - det är bara att vara försiktig och kontrollera så mycket man kan.
Ett annat sätt att inte drabbas är att inte byta bil :-) - så ofta.

Mvh

/NP
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
NP: Jag håller med om allt det du skriver i ditt inlägg. Detta gäller säkerligen inte bara BMW men nu pratar vi om BMW så låt oss glömma de andra tillverkarna för en stund.
Vad jag grundar min misstanke på? Ja du, om man inte har den misstanken har man nog levt under en sten ett bra tag.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag tänkte främst på att många av BMW bilarna som rullar i Sv är tillbakaskruvade.

Mvh

/NP
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Dessutom är det tillbakaskruvad MINST 11000 mil det kan vara mera och det går inte att kontrollera, och som sagt, proffsen ser till att det inte syns alls.... trist att behöva råka ut för sånt här.

som vanligt gäller, kontrollera servicebok(kontrollera dessutom att den inte är förfalskad), och kontrollera skicket på bilen stirra inte Er blinda på mätarställningen.
Ja
760
JanF
530i-93
Inte speciellt menat åt BMW, det var menat åt ALLA biltillverkare.

Om man lägger funktionen i mjukvara (som nästan alla tillverkare gör idag) så behöver man bara hacka den EN gång, om det kostar 40.000 så spelar det ingen roll för det kan du sedan bara kopera mjukvarumässigt och fördela kostanden på 1000-tals mätarskruvare.

Om du lägger räknaren i hårdvara, tex i motorstyrningboxen utan några mjukavaruinterface för att manipulera denna och gjuter in den i epoxi så måste du byta hela motorstyrningsboxen vid VARJE enskillt tillfälle man försöker skruva mätaren.

Med tanke på vad en sådan box kostar ny så kulle det eliminera 99% av all skruvningar. Busenkelt att förhindra skruvnin omman bara vill alltså...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med tanke på biltillverkarnas ovilja att montera ordentliga lås ,så faller detta kanske under samma premisser.
Fast här gynnar det mera dom själva att förvissa sig om att bilarna inte kan manipuleras, med tanke på återförsäljarledets trovärdighet mot kunderna att bilen inte gått mera än vad som utlovas i deklarationerna.
Tyvärr så är ju manipulerarna ofta steget före, med tanke på hur många "datagenier" som blev arbetslösa för några år sedan och letar försörjning nån annanstans.

///MVH Hasso
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Ok Hasso, då är det nog vårat eget fel eftersom konsumenterna inte efterfrågar sådant som bra lås och svårskruvade bilar, Då producerar ingen sådant helt enkelt. .
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
En tanke är ju också att bilföretag som tex BMW säljer NYA bilar i första hand.
Och att då lägga pengar på att utveckla saker som föbättrar för kanske 4:e ägaren ligger antagligen inte i deras intresse. De vill ju sälja nytt! Och om begbilskunderna inte kan lita på mätarställningarna kan det ju tänkas att de överväger att köpa en ny bil "för att vara säkra".
Det är iallafall min teori...

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Precis som NP skrev tidigare får BMW ett "dålig kvalité-rykte" när saker, som ska hålla 20'+, går sönder efter ett miltal som jag anser vara "lagom inkörd". Missförstå mig inte nu, för jag älskar BMW, men jag hoppas att bilarna HAR skruvats för det skulle förklara så mycket av fel som jag annars har svårt att acceptera. Det är ju inga Skoda-bilar vi pratar om.
Jag hittade ett svenskt företag som huvudsakligen sysslar med mätarskruvning,på deras hemsida står det att efter deras justering är det helt omöjligt att hitta mätarställningen på bilen på elektronisk väg.

Så här står det om E46,38,39 och x5

taget från deras hemsida:
"BMW LAGRAR MÄTARSTÄLLNINGEN I BILENS ACM.
ACM DELEN SITTER I NYCKLARNA MED BLÅ LOGGA.
BMW GROUP LÄSER ALLTID NYCKLARNA FÖR ATT,
FÖRSÄKRA SIG OM ATT MÄTARSTÄLLNINGEN STÄMMER.
DETTA UTFÖRES ÄVEN VID ETT LKM TEST FÖR ATT SE
OM MÄTARSTÄLLNINGEN ÄR FEL. DÅ FÅR MAN FRAM
OLIKA VÄRDEN FRÅN DOM OLIKA BOXARNA.
ALLA BOXAR JUSTERAS INK NYCKLARNA"

Det står även så här:
"Det nya värdet som matas in i vägmätaren ersätter det gamla värdet i mätarens minne.

Det är inte möjligt att genom att titta i det minnet bevisa eller upptäcka justeringen.

Det är nästan omöjligt att upptäcka justeringen.

Ev går det att kontrollera via besiktningsprotokollet eller service bok

Därför är måste ni observera följande:

-km-mätare vid sista service

-km-mätare vid sista besiktning

-ev. lapp som hängs på oljefilter i motorn vid oljebyte

-ev. Kamrems märkning(klistermärke på ex Huven m.m)

Detta handlar om erfarenhet och kunnighet."

Fy fan säger jag bara.
Utan att avslöja alla detaljer: Det svenska företaget ovan talar inte riktigt sanning ang. dagens och gårdagens modeller. BMW (och andra) jobbar med nya lösningar på kommande modeller som innebär vissa "framsteg".
En radikal lösning är ju att skippa vägmätaren, det borde kanske räcka med tillverkningsdatum, väl dokumenterat och permanentat på ett par ställen på chassiet. Service osv kunde sedan säkert skötas med hjälp av almanackan, sen får var och en avgöra skicket på begbilarna med alla till buds stående medel. Det blir ju lika för alla...

FP
Jag hade en kompis när jag var i moppeåldern. Han hade en Yamaha DT på vilken han skruvade tillbaka mätaren genom att koppla in en borrmaskin påframnavet och snurra hjulet bakåt. Då backade mätarställningen med en j-la fart...
Polaren köpte en hoj i tyskland och när han kom hem så visade det sig att den måste ha rullat 600mil(eller nåt kommer ej ihåg exakt)för annars räknas den som ny och då åker man på svensk straffavgift(moms eller nått)
Så han skruvade mätarn framåt med en borrmaskin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.