AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.014

318 is

tjenare*har precis köpt en 318 is från 89..och undrar om motorn e bra på en sån och om den är lite trimvänligt..kan inte så mycket om bmw..mvh daniel
Det är lite lurigt med en 318is från -89.

Vet du om den har 16 eller 8 ventiler?

Vad står det effekt angiven i registreringspapprerna?

/Anton
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!
Vilken motor har du? M42 16v?. Det är den riktiga 318is motorn. Motorn är varken mer eller mindre trimvänligt. Glöm chip, "sportluftfilter" och "sportavgassystem" det ger bättre ljus men ingen ytterligare effekt.

I övrigt är det som vanligt. Du måste ha hjälp av någon som kan. Det kostar ca 1000 kr per hk.

M42 är en relativt bra motor. Risk dock vattenpump och kamkedjesträckare. Min har gått 16000 mil och fick vattenpumpen bytt vid 9600 mil.

E
*det är 16 ventilaren jag har fått tag på...jävligt fräsch*rostri.klädslen ser ut som ny ännu o alufälgar o grejer..kosta mej 6000 kr*köpte idag*motorn gick fint..men tycker han om lite turbo eller det e inte lönt att försöka med det
Grattis till en kul bil!

Klädseln håller mycket högre kvalitet i is än övriga E30 programet är sällan slitet i stolarna tex.
Dom brukar kunna rosta ganska friskt men du verkar ha haft tur med det. Kul!
Alufälgar var standard så det är inte så förvånande att det medföljde.

Turbo går att montera. Men det krävs kunskap och pengar, men det antar jag att du redan vet.
Det finns några 318is med turbo. Nån värsting och några lite mindre uppumpade.
M42 motorn är dock en fin variant på en sugmotor. Den gillar varv och tillsammans med det fina chassit så är den riktigt skoj att köra konbana med tex. Mycket välbalanserad bil!

/Anton
tackar*är redan jävligt nöjd med den..bmw är för jävla fina bilar...inte en rostfläck e där....jo kunskapen om turbo har min mobror..har en liten turbo som ja tänk slänga i min vr6:a men kan nog bli roligare i bmwn tror jag*driver ju på rätt hjul*hehe*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.