AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.214

Kan jag besikta med felinställda dimljus?

Sida 1 av 2
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Jag förstår att man inte går igenom, men om man hävdar att jag precis har monterat dem och att kabeldragningen inte är färdig (men i själva verket har dragit ur säkringen). Kan det gå eller måste det fungera om det finns? Jag frågar efter som jag upptäckte att det är nära till körförbud. Det blir så när man har mycket att tänka på : )
Finns det något snabbt sätt att själv ställa in dimljusen? Ex. 1m från vägg och 30cm upp?

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mina stod lite felvisade det sig, lika som Xenonhalvljusen. ABSBP var vänliga nog att justera in dom åt mig, beror säkert på vem som besiktigar e klart. Tror nog att det funkar. Jag hade ingen aning om att de stod fel. Om du fimpar säkringen kollar dom det säkert. Nog enklare att lyfta bort dom isf.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Tjena
Är dimljusen urkopplade kan han ju inte kolla ljusbilden, och det måste inte funka vad jag vet.
Själv så ställde jag mig framför en vägg o ställde in en schysst ljusbild o det funka.
Sätt dig på huk framför bilen, Ska ej blända
mvh
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det viktiga är ju att de inte lyser uppåt. När jag monterade på min förra bil så ställde jag bilen relativt plant, c:a 5 meter från en vägg och ställde in så att ljusranden hamnade ungefär på samma höjd som lampcentrum, eller lite lägre... och det gick igenom utan protester...

Om du har dimljus monterade så tror jag inte att de kan kräva att de ska fungera, men om de fungerar så ska de fungera korrekt. Men för vanliga strålkastare så är det ju så att om de kan justeras utan nämvärt arbete så är besiktningsmannen skyldig att göra det och det är förmodligen samma för dimljus...
Ro
131
RodM
320i -86
Jag och en kompis var o besiktade hans pappas bil (ej BMW). Nedslag på feliställda dimljus+ingen nummerplåt fram= Det blev ombesiktning. Åkte hem och "tejpade" på regplåten och drog ut säkringen till dimljusen.
Nästa gång gick den igenom helt perfekt

//Robban
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Va bra, tack för svaren.

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
jag besiktade min med trasiga lampor i dimljusen..de sa ingenting...
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jag har inte ens varit inne på en besiktning där dom slår på dimljusen...
netsix
Jag har liksom stente aldrig varit med om dom kollat dimljusen på mina bilar.

/netsix
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
på min flippade han upp knappen..men när de inte lyste så stängde han bara av och gick vidare.....
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

När jag var & besiktigade min f.d. supra -88 så skickade besiktningsmannen igenom den hur snabbt som helst. Han tände dimljusen kollade lite och sa:
-Du dom e lite högt ställda.
-Okey.. (faan tänkte jag ombesiktning)
-Se till & få ner dom lite bara så slipper du köra in igen..
Yihaaa... =) varför e inte all besiktningsmän sånna? ;)

Me Be M3 Wannabe! =)
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Förresten tänkte besikta min bil snart så man har det gjort. Nått särskilt man ska kolla lite på innan man kör in. Är min först bimmer juh =) Vanliga fel E36?

Me Be M3 Wannabe! =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På min Volvo 740-87 som jag inte hade dimljus fram på var de endast intresserade om indikering för dimljusen funkade
om sen dimljusen bak funkade eller ej var de inte ett dugg intresserade av.Så om indikeringen funkar så behöver inte dimljusen funka.
På BMW-en kollade de inställningen eftersom ljusen funkade, de stod visst på övre gränsen

MVH
Hasso
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
behöver inte funka men funkar de så är de petiga med inställningen.
hade 200sx förut.....

fyrhjulsdrift är roligast!
Heh,
hmm. Jo, finns de där och sitter t.ex. i en Rieger spoiler (infinity II) så kan man ha problem, kan jag intyga. De var för högt ställda och går inte att justera som de är fastsatta i spoilern.
Det var nära körförbud för att jag inte hann in till ombesiktningen sedan. :-)

Så finns de, och de fungerar, då kan de vara sketagriniga.

/Marcus
Bmwcs# 4680
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag hade en volvo 760 i min fordonsparks ungdom och på den hade jag dimljus som stod för högt. Besiktnings mannen som kontrolerade bilen blev arg och satte tvåa. Då jag åkte in andra gången så kopplade jag om dimljusen på helljusrelät och fick fortfarande två. Då jag rent demonstrativt åkte in tredje gången tog jag med mig 13Pu och riktade ner dom rakt ner i marken framför ögonen på samma gubbe. Och han blev nöjd!!!!!
När bilen stod på lyften frågade jag om jag fick ställa upp ljusen igen och han sa han ja. Och jag riktade upp ljusen i samma possition som jag hade från början! KLART!!!
Jag hade säkert åkt in en fjärde och en femte och en sjätte gång också bara för att tråka ut personalen! Det var nog det han förstod.

MM
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hmmm? har man dimbakljus, ska man även ha en indikeringslampa. Funkar inte dimbakljuset behöver inte heller indikeringen funka!

Jeppe
Det är för härligt när godtycke och morgonhumör kan avgöra om det blir återbesök eller ej. Kan man få ett torrt korrekt svar på hur det ligger till med dimljus och dess indikeringslampor såväl fram som bak?
Tror jag haft en fyra fem bilar genom åren med dimljus, men aldrig nån koll vid besiktningen.
Jeppe?

FP
An
291
Antiloop
E38 728iA
Besiktigade bettan igår. Inga positionsljus alls, bara ett halvljus (det startade dessutom inte förrän gubben blinkat med helljuset ett par gånger) men fungerande dimljus. När han såg att dimljusen funkade blev han glad och släppte hem mig utan krav på efterkontroll!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst ska du få det Folke...
Dimstrålkastare: Vid befintlighet kontrolleras inställningen (vilket givetvis förutsätter att dom går att tända), inställning för hög ger en tvåa.
Inkoppling felaktig (innebär att dom inte går att ha tända utan att halvljuset samtidigt lyser, eller att de lyser utan att bakre positionslyktor samtidigt lyser. Felaktig inkoppling ger en tvåa.

Dimbakljus. Vid befintlighet kontrolleras att de inte kan lysa utan att en Kontrollampa samtidigt lyser inne i bilen. Kontrollampa saknas ger en tvåa.

Hoppas jag fick med allt, annars får du väl fråga igen.

Jeppe
Tackar.
Tvåa vid för hög inställning, gäller det inte för det vanliga halvljuset också då?
Menade du rätt där: ---"inte går att ha tända utan att halvljuset samtidigt lyser..."?

En fråga till: Kan man besikta med 17" (med bredd och offset inom gränserna) när regbeviset säger t.ex 225/60-15. Har frågat innan, hur ser man om man har helbilsgodkännande?

MVH

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.