AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.474

glömde dra ur sladden till motorvärmaren:-(

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det var bara en tidsfråga. Har inte haft motorvärmare förut.Körde alltså iväg utan att dra ur sladden, kom hem och såg den ligga på backen.Kontakten som sitter i timern på väggen åkte ur, och förmodligen körde jag över sladden med följd att hankontakten som sitter fäst i bilen bröts sönder.Hoppades på att det bara var att byta kontakten, men icke sa nicke, måste byta hela skiten fram till motorn:-(. Att de inte har tänkt på en sån sak, eller så har de gjort det.Så tankspridd som jag är, så kommer det säkert att hända igen.Nån som känner till nåt knep för att förhindra att det händer igen?
/A
Häng en liten skylt på ratten med texten "OBS! Komihåg motorvärmaren" varje gång du kopplar in motorvärmaren. :-)

Du är inte den första som gjort samma sak....

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Min sambo har redan skrivit en lapp, men jag kommer att glömma att hänga upp den. Det får bli nån permanent variant i så fall.Fast man borde kunna göra nån anordning så att kontakterna snyggt glider isär.När man beställer motorvärmare så skulle det finnas nån form av varningssignal som ljuder när bilen startas, och då sladden sitter i.
/A
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Det där gör jag med jämna mellanrum, glömma motorvärmarsladden! Plastfronten som sladden sitter i, lossnar i kofångaren, men det går som tur är att smäcka dit fronten igen, utan några problem! Lär nog inträffa fler gånger, disträ som man är... :)

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

civilization
Har undrat det massor av gånger...varför finns det inte något i stil med en liten lysdiod lr något nånstans i instrumentpanelen som lyser när sladden sitter i? Borde vara mkt lätt att fixa för tillverkarna...kan vara lite puligt att fixa själv dock
civilization
På E36 sitter en lite plastlapp under hörnen på framspoilern (nåt slags stänkskydd) Efter att ha råkat ut för samma sak som du ett par gånger monterade jag sladduttaget där så när det händer igen är det bara plastbiten som går sönder varpå sladden som går in i bilen böjs bakåt och lossnat utan skador. Kanske går att göra nåt liknande på din bil?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Är det den lilla defa kontakten ni har? Det finns inga hakar eller annat dumt som man måste klämma/trycka på för att få isär den på dom va? montera bara honkontakten i bilen i färdriktningen så glider den ur fint när du backar ut från garageuppfarten...
Jag fäste en sån där gummisnodd i min kabel när jag bvodde hemma, så när jag backade iväg och kontakten väl släppte så flög den iväg till väggen igen så körde man inte över den när man kom hem igen...

Diesel-räsern
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Borde ju gå att få tag på kontakterna brandkåren har... Bara köra, så lossnar dom. Drar man bak den till bakre stötfångaren kan man backa in i rutan, och komma iväg till jobbet riktigt snabbt :)

Annars brukar jag dra sladden över backspegeln eller sätta fast den under torkaren, då blir den svårare att glömma.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
tarzan och civilization
Det är den lilla defan jag har. Fundera på ngn dylik anordning som ni har.En massa lappar i bilen ser lite senilt ut.
/A
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Har precis som du glömt sladden i, löste problemet genom att sätta in en kupévärmare. Nu brummar den påminnande varje gång sladden är i.

// Henrik
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag brukar hänga sladden över sidospegeln på förarsidan, då är det svårt att missa den. Annars är ju Henriks 'knep' med kupévärmare ganska tilltalande.

/// Gunnar E.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Samma sak för mig, jag är så disträ så jag kommer inte ens ihåg min egen födelsedag ingen annans heller för den delen.

Så kupevärmaren får helt enkelt ligg i garaget och självdö vågar inget annat.

Har kall garage

mvh
Kristian
Si
765
Simon01
120dM -08
Fäst sladden i en klen wire eller dyl. som är något kortare än själva sladden, wiren fäster du sedan i en stolpe eller nåt rakt framför uttaget på bilen. Sen är det bara att backa : )

Själv löste jag problemet med en kupévärmare.
En liten klen wire? Nä faan på med en rejäl faan så det blir tvärstopp - försök att glömma sladden efter det om ni kan! ;o)
Det finns anledning till att uttaget är byggt som det är, sammangjutet med sitt kablage och med skyddslock osv, därför måste man byta hela kitet vid skada.
Om det är nätström på sladden ( ev. timer har inte slagit ifrån) så är det ju enkelt med en summer eller kupévärmare eller vad som helst som talar om att sladden sitter kvar. Ev. lampa eller annat kan ev. kopplas över nyckeln så påminns man så fort man vrider om denna. Eller så går inte bilen att starta helt enkelt.. Är det strömlöst så blir det värre, och att ha mekaniska anordningar som drar ut sladden utan att dra i själva kontakten är inte att rekommendera, och är dessutom otillåtet. Med tiden slits sladdens ledare loss inne i kontakten och om/när jordledaren lossnar så uppstår ytterliggare risker. Se annan tråd om detta. Dessutom är det riskabelt att bara lämna kabeln på marken, den skall hängas upp, fritt från snö och slask.
Rent tekniskt så skulle det gå att bygga en krets som detekterar ansluten kontakt även om sladden är strömlös men det bästa vore om uttaget hade en brytare eller ett par extra stift som detekterade ansluten sladd.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.