|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
BMW_MAN: Jupp så får det bli!! "Ovasett vilken motortyp vi pratar om så tror jag det är bra att först låta den gå på tomgång en liten stund så den får snurra utan belastning i lager, kolvar osv osv. Är det svinkallt vill jag låta den gå på tomgång i 1-2 minuter i alla fall innan jag rullar iväg mjukt. Sen köra iväg försiktigt och inte belasta fullt ut innan den är helt genomvarm." /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Nockenwelle. Visst ligger det mycket i du säger men jag tror inte slitaget är proportionellt mot antalet varv bara. Om du belastar motorn hårt direkt isället för att låta den snurra på tomgång, dvs dålig smörjning, fel toleranser och avstånd på grund av att metaller inte utvidgat sig ännu (här hjälper inte världens bästa olja) då kommer det först 1000 belastde varven att slita oändligt mycket mer än det första obelastade 1000 varven |
|
|
Nockenwelle...Ja,visst är det av betydelse, men tomgångsvarvtal med iskall motor för att uppnå drifttemperatur tar MYCKET längre tid på¨sig för t.ex oljor att uppnå bästa "smörjningstemp."+ att oljetrycket aldrig är "fullgott" då,vilket icke är att förrakta. Genom att åka iväg med moderata varvtal och belastning så uppnår motorn fullgod temperatur, smörjning o "spel" på ett ändå mera effektivt sätt än att göra det på den ack så meningslösa tomgångskörningen :) Grejen också är att idag så klarar oljorna av sååå mycket mer "misshandelskörning" med fullgod smörjning än för bara ett decennium sen,vilket i princip elliminerar denna disk. helt ;)))) Tror att det mesta är sagt nu :) Mvh Janne. |
|
|
Man kanske får montera oljetempmätare i bilen och jämföra. Men det skall verkligen till att det tar MYCKET längre tid för oljan att bli varm vid tomgångskörning. Troligen krävs det något åt fem-sex gånger så lång tid för att någon signifikant skillnad i slitage skall uppstå. Av vad som sagts här på tråden hittills har jag svårt att tro att det blir någon betydande skillnad om man står två minuter och skrapar, med avstängd motor eller med motorn puttrande på tomgång. Sedan tror jag som du Janne, att moderna oljor gör att man måste vara rätt elak mot motorn för att det skall gå tokigt. |
|
|
BMW_MAN: Såg ju inga "smileys" eller liknande i ditt tidigare inlägg. Utgick då ifrån att du verkligen menade vad du skrev om kallstart och belasning...*skratt* BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
| Diesel bilar då? En dieselmotor måste ju arbeta upp värmen. Men är det lönt att starta "en minut" innan man åker iallfall? | |
| Dieselbilar? Ska de stå en 30 sek innan man åker iväg? skillnad mellan 4/6 cylindriga motorer? Ska man stänga av klimatanläggningen helt vid kallstart för att uppnå snabbast uppvärmning av motor? vid vilket varvtal på en sexcylindrig diesel (tex 530d f11) är det snabbast att värma upp motorn om det är ca 7 grader ute när man kört iväg. Tacksam för svar då dessa frågor ständigt kmr upp när jag kör bil, och speciellt då jag ofta kör kortsträckor hehe och vill får upp tempen snabbast/effektivast möjligt :) | |
| Tycker de fett skönt o starta bilen, lägga växel i D o sen "bara dra iväg", men det synd om det är jätte skadligt för motorn, speciellt en diesel..varför kan inte BMW tillverka en motor som är varm efter 20 sekunders körande hehe :P Kanske om 30 år? :P | |
|
En motor på tomgång i sträng kyla uppnår aldrig normal oljetemp även om den får stå ett dygn. Den avger så låg effekt. Fartvindens avkylning längs motorblocket (för man har väl fungerande termostsat) är liten i relation till genererad värme g vid färd. Då är inverkan av hur mycket kupevärme man tar ut betydligt större (upp till ca 70km/h, beroende på temp förstås). Jag bruka stänga av fläkten helt eftersom cirkulationen till kupen då stängs av = kylvätskan värms väldigt myclet fortare! Sen kör jag aldrig på en massa värme på rutorna när det är kallt och klart (immar ju ändå inte) eftersom det bara orsakar is på rutorna när det fryser tills man ska ha bilen igen, eller om det snöar. Starta i -20 o låt stå på tomgång med kupevärme på 20c så slutar motortempen stiga såfort värmen går igång för fullt (automatiken brukar ju vänta in en viss kylvätsketemp innan den drar på). "Tomgång" förresten, den ökade interna friktionen och på med elruta elstolar mm gör att man tar ut en hel del moment från motorn (varvet är ju så lågt så för att skramla ihop den effekt som krävs blir det en del moment) så "tomgång" upplever inte motorn riktigt. Har man en någorlunda modern bil funkar det också så att vid kallstart tänder man senare o hinkar in bränsle som får brinna klart i katalysatorn för att få fart på den vilket innebär att det är smartare att använda samma bränsledroppar til hjulen för att köra iväg lite lugnt! Det är tom så att spridarnas öppningstid knappt ens ändras i början mellan tomgång och att glida ut från parkeringen, bara tändtidpunkten. På M54 har jag märkt att vid -20 står spridarna öppna lika länge per varv som på sommaren med plattan i mattan och 6000rpm! En rolig detalj är ju oljetrycksvarningen är satt till 0,3 (!!) bar för att inte riskera falsklarm när det är varmt vilket kanske säger något om oljetrycket på tomgång. Hur många av er jobbar med motorprovning förresten? :) De flesta skrattar rått o länge om man nämner inkörning, en förmiddags varmkörning etc. Att stå och pumpa ner bensin och vatten i oljan ser jag heller ingen vits med då vevhusventilationen inte värms upp så snnabt på tomgång (precis som motorn) vilket gör att ångan kondenserar o bildar klägg. Fine om man skall pendla en bit på motorväg så att det försvinner men ska man till jobbet o bara köra genom stan ligger det kvar iom att oljan bara hinner blir 50-70grader varm. Bra metod om man gillar frusen vevhusventilation! I riktigt jobbiga fall där avisningssprayen inte hjälpt (jag vägrar skrapa) har jag startat och höjt varvet till 1500rpm med alla elförbrulare på tills jag kunnat se det minsta ut genom rutan, vilket då går snabbt. Lite fiskörning då naturligtvis på den öde gatan ut till större väg då rutan är tinad helt. Det är extra bra om det är vinterväglag då några "mesiga" sladdar snabbt värmer motorn över 45C/blått fält. Jag har hittils inte kunnat hitta någon ingenjörsmässig fakta som anvisar att man ska göra på något annat sätt än vad som står i instruktionsboken/enl miljöriktlinjer. Dvs starta o kör iväg direkt men med låg belastning o måttligt varv. Obs! Att ligga o sega på femman med 1000rpm är inte låg belastning då förbränningsrumstrycket blir högt pga det höga momentuttaget. En på jobbet hade en ny snåldiesel ett tag. Han stod alltid 10min på (!) på tomgång oavsett väder för att "vara snäll mot motorn". Att den knappt har oljetryck, att dieseln knappt förbrukar något på tomgång = ingen värme alls och att tillsatsvärmaren bara ger värme till kupen och att hans "varmkörning" inte var något annat än en lång utdragen vibrerande lagerplåga som inte fick tempmätaren att röra sig ett skit (kupefläkten var förstås på) försökte jag aldrig förklara då det var lönlöst. För övrigt har jag varken problem med repiga rutor, frusen vevhusventilation, klägg i oljelocket eller att bilen drar 1.5l/mil på vintern. :) Jäklar vad förbrukningen sticker om man har nära till jobbet o envisas med att hälla ut 3dl soppa i grenröret vid varje start. Sätt i en Webastovärmare istället! |
|
|
1. Skrapa rutor vid behov. 2. Starta, kör iväg med minimal belastning. Temperaturvred på max kyla. Varva aldrig över 3000 varv. 3. När motorn uppnår normal driftstemperatur, vilket för mig under dessa omständigheter inträffar efter c:a 5 kilometers körning med snittfart runt 50 km/h, ställ in önskad värme. Det kanske är inbillning, men jag kan föreställa mig att denna metod är skonsam mot motorn i de fall man inte har tillgång till motor- eller kupévärmare, och kallstartar varje morgon året runt. |
|
| Marin och Pelle - Tack för synpunkter, mycket intressant. Ska ta detta i beaktning när jag åker iväg imorrn :P | |
| Skulle tro att i sträng kyla så får du köra säkerligen en 25-30 min innan motorn är "fullgod" att varva ur ordentligt! köra vanligt är en sak, men om du ska bussköra så är de inte bara att vattentempen ligger i arbetstemp! Under sommaren gjorde jag ett litet oljetest! När arbetstemp nås(nålen i mitten som på dom flesta bmw) så är oljan ännu ca 50 grader bara! Tog ca 10 min till innan oljetempen var uppe i 75-80 grader i 18 grader utomhustemp! Så om de tog 20 min på sommaren att få upp riktigt temp så vad ska de ta i 30- på vintern? Sen lämnade jag ute en petflaska över natten med en tunn olja(ow-30) i kring -30 utetemp! Oljan stannade kvar i botten och gled sakta sakta neråt när jag vände på flaskan även fast de var en 0w-30 olja! så tänk på de så kanske man inser hur viktig en korrekt varmkörning är! | |
| Menade naturligtvis "bus köra" inte buss köra! | |
|
Det är ju sant, att bara för att kylvätsketemperaturen uppnått ett stadigvarande värde, betyder inte det att man under vintern bör maximalbelasta motorn direkt. En oljetemperaturmätare kan ju ge besked om när man kan belasta lite extra, om man nu vill göra det. Hade det på en Volvo 264- 81 med den (ö)kända B28E-motorn. Med noggrann service, tillika eftertanke och lugnt körsätt vid kallstarter fick jag motorn att hålla närmare 30.000 mil, sisådär 50% längre körsträcka än vad man får ut av denna motor normalt. En bristfällig konstruktion, dock helt underbar när den fungerar. Varken min 535i -90 och 540iA -95 har någonsin svikit mig, startar alltid, är övertygad om att ett vettigt körsätt vid kall väderlek, regelbunden service med en bra olja samt vid driftsvarm motor ett varierat körsätt leder fram till många sköna problemfria mil. |
|
| Sen är de stor skillnad att kallstarta med dagens oljor! En kallstart på 80talet slet nog fruktansvärt mycke mer pga skitoljor! | |
|
Fast kolla viskositeten på en modern 0W40,0W30, 5W40 eller liknande. Den sticker iväg som satan när temperaturen börjar krypa under nollan! Ja, det är garanterat bättre än en gammal rak mineralolja, men fortfarande mindre kul att starta motorn med "sirap" i (prova att frysa in några olika oljor i en flaska och häll upp i glas). |
|
| Marin849 De var ju en 0w30 olja jag hade utomhus över natten när de var ca -30! Vände på flaskan och oljan var kvar i flaskans botten och gled väldigt sakta neråt! Därav menar jag att även fast du har den dyraste och tunnaste proffsoljan så funkar den dåligt i extrema temperaturer! Därför är de ju extremt viktigt att motorn får en korrekt varmkörning. Starta och låta stå på tomgång vid typ -30 så kan ju motorn inte hålla många mil om man gör så ofta. Ska prova sen min 20w50 olja hur den reagerar i kalla temperaturer! Den däremot lär ju vara som lim! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.