|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Motoren skal gå noen min på tomgang så du får et greit oljetrykk. Lagerene i motoren er ikke spesielt glade når de ikke får den smøringen de skal ha. Nå er det såklart forskjell på å bo i stockholm og lappland,men er det vinter og mange minusgrader så bør bilen få stå litt på tomgang før den belastes. Blir litt feil å sammenligne en idrettsutøver og en bil, vi mennesker er vel ikke laget av metall?! Mulig dere svensker er noen hybridcyborger av noe slag,men vikingene dere har som nabo er hvertfall av kjøtt og blod=) Ha en fortsatt god helg! |
|
|
Janne T: Du har dina argument och jag har mina... För mig kommer det då iallafall alltid att vara varmkörning i minst 5 minuter som gäller vid sträng kyla när man ej haft tillgång till motorvärmare. That's it! Over and out... BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Ponera att det är -25 grader ute. Vissa av er hävdar alltså att det är bättre att skrapa rutorna med motorn igång under några minuter osen åka iväg? Det anser jag är helt vansinnigt? Vad är vinsten med det??? Motorn står och förbränner i intet! Skulle det slita mindre på motorn? Godnatt |
|
|
Det som absolut sliter mest på motorn vid kallstart är om man t.ex har en tjock mineralolja som man dessutom haft i läääänge...Då får man absolut problem med slitage vid kallstarter i "massor av minusgrader". Om man sen låter den gå på tomgång eller ej spelar mindre roll då. Sliter på motorn gör det ändå i mer eller mindre omfattning. RayGun>>Finns alltid extremfall,som exemplet du tar upp>>"sträng kyla och ej motorvärmare" ,men jag anser(som tidigare) att det är bättre för motorn att rulla iväg på moderata varvtal än att låta den gå på tomgång. Som sagt,största problemet idag är att "folk" kör omkring med bilarna utan vare sig oljebyten/filterbyten eller för den delen rätt olja till dem driftbetingelser som råder.. Mvh Janne. |
|
|
Oljekvaliteten spelar stor roll för slitaget, precis som Janne är inne på! Att varmköra en motor helt på tomgång kommer resultera i mycket stort slitage i motorn pga att oljetrycket är för lågt för att ge fullgod smörjning vid så låga varv under längre tid... Däremot är det klokt ur smörjsynpunkt att låta motorn gå på tomgång helt utan annan belastning, en liten stund för att oljepumpen skall hinna bygga upp oljecirkulationen så att övre delen av motorn får smörjning (merparten av oljan rinner som bekant ner i tråget när man stänger av motorn). Men det behövs inga längre stunder, själv brukar jag försöka vänta kanske 30 sekunder med motorn igång, innan jag kör iväg. Sedan bör man som sagt inte hårdbelasta motorn innan oljan har nått driftstemperatur, vilket tar ungefär dubbelt så lång tid som det tar för vattnet i motorn att bli driftsvarmt...räkna med ca 15 minuters normalkörning innan oljan är ordentligt varm! Innan oljan har nått driftstemperatur, är den för tjock för att smörja överallt i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja,just det där med att "låta maskinen gå på tomgång kall" ;)anser jag ju inte att 30sekunder kvalificerar in sig på :) Tar hur som helst ca den tiden innan man backat ut ur parkeringsfickan/garaget och man kommer iväg med varvtal överstigande tomgångsvarvtalet s.a.s. Mvh Janne. |
|
|
Att tomgångsköra en kall motor medför att cylinderväggarna sköljs med bensin vilket i sin tur leder till att man inte får någon stabil oljefilm. Därför vill man uppnå driftstemperatur så fort som möjligt, vilket definitivt inte uppnås genom tomgångskörning. Detta är den orsaken jag fått förevisad som anledning när jag frågade efter nackdelen med tomgångskörning med kall motor... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Precis Jeppe. Var lite inne på det i ett tidigare inlägg,dvs att bensinen "åker igenom oförbrännt" mellan kolvringarna och till tråget...Inte bra alls vilket händer vid dels tomgångskörning vid främst kall motor + kortkörningar till dagis el dyl under låt säga 5km :) Men problemet är ju att insprutningssystemet "drar på" rejält med bensin i en kallstart och oundvikligen så får du då en hel del oförbrännt ner i oljan +risken med "bortsköljning" av oljefilm. Finns en hel del "grejor" som stöder detta med att man ej ska tomgångsköra en kall maskin. Mvh Janne. |
|
|
Vill förtydliga en sak. Vet inte om alla har förstått det, men mitt resonemang utgår från varmkörning vid sträng kyla (mer än - 10 grader anser jag) i cirka 5 minuter när man inte har haft tillgång till motorvärmare. Jag varmkör ju inte bilen när det är + 5 grader trots att allt under + 10 grader räknas som kallstart. Har man två öron så är det ju bara att lyssna på hur trögt en motor låter när man startar vid sträng kyla utan motorvärmare. Kan knappast vara av godo att belasta den och köra iväg direkt då. Skulle själv aldrig komma på tanken. Att bränsleinblandning i oljan skulle utgöra ett problem tvivlar jag starkt på. Är rätt övertygad att , om nu så är fallet, så dunstar det nog bort tämligen fort när motorn uppnått arbetstempratur. Kan inte säga att jag nånsin stött på det problemet. Samma problem borde ju ändå drabba er som inte varmkör i några minuter, eller hur? Pumpas ju liksom in ännu mer bränsle när man kör. Och bränsleförbrukningen i kalla motorer är ju allmänt känd :-( Att smörjningen är mindre bra vid stark kyla borde vara rätt klarlagt. Dock måste belastningen rimligtvis bli större om man då direkt kör iväg efter en riktig kallstart. Motorn måste ju liksom driva bilen framåt och den väger ju sina kilon...och det med undermålig smörjning... En liten parentes...Man kan ju ta sig en funderare på hur det var möjligt att på 90-talet köra motorer utan olja i TV-reklam för tillsatsmedel? Alla minns vi väl "Dura Lube"...suck! Knappast berodde det på tillsatsmedlet men mera på att dom körde motorerna utan belasning. Och vad jag förstått så kan en motor gå rätt så länge utan olja...bara man inte belastar den... BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Jag har ännu inte hört något 100% -igt svar på denna fråga någonstans. Jag låter min stå på tomgång i ca 15sek, sen kör jag iväg lugnt. Inga problem att ligga på 1500-2000rpm med M62 de första 10 minuterna. Miljöaspekten gör att man inte får ett vettigt svar på denna fråga. /Lazze Länk |
|
|
Lazze: Som frågeställare tycker jag att Du sammanfattade detta väldigt bra.. JanneT: Otroligt engagemang om jag köper många av Dina argument, men inte allt.. En lastbil körs många mil mellan service av fler anledningar, den främsta är att man inte tar ut 100hk+/liter som på personbilar.. Dessutom varmkörs lastbilar ofta och länge på tomgång. Det ultimata är fortfarande en bensindriven värmare (webasto etc) som värmer både olja och vatten samt sätter igång vattenpumpen (i Volvon aktiverades dessutom värmesystemet, så den bilen var mumma att kliva in i). Jag hoppas BMW sköter oljebytena som de skall på servicerna och att det är bra olja som stoppas in i bilen. E60'n har numera 2700mil innan första servicen enligt indikatorn, så man kanske skall byta oljan nu till vinterna efter 1900mil.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Jo,det här kan man säkert diskutera i "all evighet" och vad som sedan är 100% "sant" vet väl bara den proffessor!! som gjort laboratorieförsök på ett antal motorer och kan bevisa slitaget på det ena eller andra sättet. Men kallstart + sedan tomgång för att köra den "varm" är enligt det jag vet om motorer inte bra ur slitagesynpunkt. Det bästa för en motor är att ständigt vara i "driftvarmttillstånd",vilket många tradare "de facto" är i under långa tider/mil. Effektuttaget per liter är väl inga massor direkt men det har jag inte i mina M30 motorer heller,men sant är iofs att dem verkar hålla bra :) Sedan så är det ju skillnad på dagens bränsleinsprutningssystem än t.ex oldtimers med förgasare + choke,vilka kunde skölja bort en hel del oljefilm med den "fetare blandningen" och "bortglömd choke,dvs utdraget reglage under längre tid än nödvändigt" :) Men mera bränsle upp till ca 35graders vattentemperatur brukar många insprutningssystem berika motorn med även i hyffsat moderna insprut..Det uppnås inte speciellt snabbt med kall motor på tomgången direkt.. Nåväl...Alla har sina egna teorier. Återigen>>>Denna diskussion lär väl pågå "hur länge som helst" iom att det i princip inte finns några tester som "gemene man" har tillgång till vad gäller spörsmålet.. Vad jag vet ska jag väl skriva också :) Mvh Janne. |
|
|
JanneT: Nu blir jag lite sugen på att faktiskt snoka redan på information från källor som inte delar med sig till gemene man.. :-) Miljöaspekten väger jag ocskå in (även om jag inte sökte det i tråden), men jag antar att det inte gör så stor skillnad om jag låter motorn gå någon eller några min under framborstningen/-skrapningen. Jag har definitivt aldrig låtit en bil stå och puttra mer än 5 min och då vid riktigt fet is vilket inte händer så ofta. Dessutom sköts bilarna omsorgsfullt och oljorna byts som mest sällan enligt indikatorn. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Självklart ska man låta motorn få runt oljan och bygga upp oljetryck innan man kör iväg, 30-60 sekunder borde vara lagom vid extrem kyla. Att man låter motorn gå på tomgång längre om det är kallare är ju helt bakvänt, då sliter det ju ännu mer. Man vill ju uppnå driftstemperatur så fort som möjligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag kom att tänka på den här tråden i bilen idag. Satt nämligen i bilen häromdan och hade den på tomgång medans jag bytte lite lampor på instrumentpanelen. Kan ha varit en kvart och den hade först då nått lite över blå markeringen. Kör man iväg direkt så är den uppvärmd efter några få minuter på motorvägen vid normal körning. Värt att tänka på kanske, man gör inget annat än att förorena miljön på tomgång. Jag har syndat och kommer inte att göra det igen. =) | |
|
Nedde: Fast visst är det skönt att få bikta sig!!?! Idag blev det precis tvärtom, stressad som f-n åkte jag direkt iväg utan att ens skrapa några rutor, det fick vindrutetorkarna ordna /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Om man vill ha minsta slitage så ska man så fort som möjligt upp i rätt driftstemeratur. I militären kom jag ihåg att rekryterna var bra på just detta. - 35 grader på morgonen, start av bilen, sedan omedelbart fullgas och 6000 rpm på alla växlar iväg, tog inte många sekunder innan tempen var uppe. Kanske därför kronans motorer håller så längre. |
|
|
BMW_MAN: Du kanske ska prova samma sak på din egen bil? Låt den stå utan motorvärmare varenda gång det är svinkallt och sen kör du fulla späll direkt efter du startat! Hör du inte själv hur dumt det låter? Att kronans fordon (personbilarna) skulle hålla länge måste ju vara dagens bästa skämt. Har själv aldrig varit med om så många trasiga bilar på en o samma gång som när jag gjorde lumpen. Men det spelade ju ingen roll med de resuser som kronan har...eller hade...*S* BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
| Det har ju i flera inlägg ovan diskuterats hur lång tid varmkörningen tar på tomgång repsektive vid normal körning. En tanke bara, hur pass relevant är detta. Om en motor går på tomgång, vid 800 r/min, i tio minuter kommer dess vevaxel att ha snurrat 8000 varv. Om den körs i 4 minuter, med ett genomsnittligt varvtal på 2000 r/min kommer den också att ha snurrat 8000 varv. Borde inte slitaget vara proportionellt mot antalet varv motorn arbetat innan den blivit varm, snarare än antalet minuter som passerat. Givetvis påverkar flera andra faktorer också, men något kanske det ligger i detta. | |
|
Jodu..småler...jag trodde det var övertydlig med mitt inlägg att jag skojade.....tydligen inte.... :-O Intressant test förresten, det måste ju varit -35 i metallen i kolven och +1000 i cylindern ovanför och 6000 varv direkt, konstigt att det håller ihop överhuvudtaget, Ovasett vilken motortyp vi pratar om så tror jag det är bra att först låta den gå på tomgång en liten stund så den får snurra utan belastning i lager, kolvar osv osv. Är det svinkallt vill jag låta den gå på tomgång i 1-2 minuter i alla fall innan jag rullar iväg mjukt. Sen köra iväg försiktigt och inte belasta fullt ut innan den är helt genomvarm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.