|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
I tråden om vi är skrapsvin eller ej Länk har det förts fram att förutom miljöpåverkan så är det illa för motorn att tomgångsköra den kall. Är det verkligen så?? Miljöaspekten känns som självklar då katalysatorn inte blir varm, men hur är det egentligen med motorn..?? Spontant känns det som att någon några minuter på tomgång innan man anstränger bilen borde mjuka upp oljor etc lite och därigenom vara mindre slitsamt. Se på er själva, vem sticker ut och springer utan uppvärmning modell lätt när ni vaknar och känner er frusna?? Varje led skulle ju gå i bitar då!?! /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk | |
| Handlar det inte helt enkelt om att få upp temperaturen i motor så snabbt som möjligt så att oljor och sådant får rätt viskositet och så att spelen mellan olika metalldelar blir rätt? | |
|
Jovisst, så långt är jag med. Fast vill man verkligen få upp temperaturen snabbt så är det ju bara att stämpla max varva 7500rpm... Det är ju definitivt INTE bra.. Så frågan kvarstår, kan man starta FÖR mjukt, dvs skadar tomgångskörningen den kalla motorn mer än att köra försiktigt??! /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Jag startar aldrig motorn före jag åker iväg. Visst 5 sek möjligen. Men motorn uppnår arbetstemperatur snabbast om den får arbeta. 2000-3000 varv dör inte en kall motor av. Då blir den dessutom någorlunda varm inom 10 min. Istället för att ha den stå på tomgång i 10 min...då den inte alls blir varm på samma sätt. mvh |
|
|
Oftast startar jag bilen, borstar av den och åker sedan iväg efter en eller ett par minuter. Jag tror att det iallafall inte är sämre för bilen, de 1-2 minuter som den står på tomgång... men det jag söker med denna tråd är fakta. Någon som vet vad BMW säger?? Obs att det inte är ur mijlösynvikel jag frågar, för där är det klart att den mår bättre av att köras och få upp värmen i kat asap. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: Nej jag har ingen aning. Men jag begriper inte varför motorn skulle må bättre av att stå kall på tomgång i ett par minuter före? Måste ju vara bäst för den att komma igång direkt o jobba sig varm. Men som sagt. Jag tänker bara högt. Nån som har kalla fakta?? ;) |
|
|
Intressant ämne det här men jag tycker "Caspars" liknelse (vem idrottar utan uppvärmning?) ger ett självklart svar: Klart det är bättre för motorn att stå på tomgång och mjuka upp innan man belastar den! Är ju liksom inte alla gånger man har tillgång till motorvärmare tyvärr. Har alltid gjort så och det kommer jag att fortsätta med. Ingen kan någonsin få mig att ändra denna uppfattning. Sunda förnuftet säger att det är så. Och sen är det ju faktiskt så att motorn blir faktiskt varm ganska fort när man står still. Finns ju typ ingen kylande fartvind då. En annan fördel är ju att man får en del spillvärme även till växellådan vilken även den mjukas upp. Nu var det ju så att miljöaspekten ej var huvudämnet i denna tråd men jag skulle vilja tillägga en sak ändå. En kall motor som varmkörs på tomgång måste dra minimalt med bränsle jämfört med en kall som direkt startas och kör iväg. Alltså skulle man faktiskt kunna väga in miljöaspekten i det här då man med varmkörning totalt sett förbränner mindre bensin = bättre för miljön. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Tillägg: Menar naturligtvis inte att man ska varva 4000rpm. Utan att man smyger iväg med max 2500rpm. Om ens det. Måste vara det bästa! Istället för att låta motorn stå o bli varm... Meningslöst anser jag?! Miljöaspekten skiter jag på. Brydde jag mig om den skulle jag åka en elbil. Fler inlägg och teorier?! |
|
|
Oki, jag respekterar andras åsikter men jag skulle vilja ställa en fråga till "Stavros". Vad tror du är anledningen till att idrottare alltid värmer upp innan man belastar kroppen? Du kan ju fundera på saken... ;-) Och att sedan bilen skulle bli varm fortare för att man kör iväg direkt stämmer inte...Fartvinden ger en våldsam kylning när det är typ -15 grader liksom. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
RayGun: Förstår vad du menar. Men en motor är en motor. En elitidrottare kan börja jogga lätt utan att få skador. Står han däremot still blir han ju inte speciellt uppvärmd. Eller? Tvivlar på att belastningen är så stor på en motor om man smyger iväg på låga varv. Visst fartvinden kyler. Men enl. mina erfarenheter diffar det väldigt lite i skillnad på hur snabbt motorn blir varm beroende på om det är -10 grader eller +10 grader. Har 4 km till jobbet och vattentempmätaren stannar alltid på nästan samma ställe oavsett yttertemperatur. Visst, låter jag motorn stå på tomgång 2 min innan jag åker till jobbet kanske den kommer upp lite högre. Men jag förstår inte meningen med det. Dessutom brukar motorn vara det sista som dör på en bil så jag tror nog vi är lite väl omtänksamma. Guten Nacht |
|
| BMW själva uppmanar folk att inte köra en kall motor på tomgång. Det står det i manualen :) Själv har jag också svårt att inse detta men jag gör som dom säger ändå ;) | |
|
Stavros: Så vitt jag vet så brukar elitidrottare "strecha" innan dom tar ett enda joggingsteg... Hinner du få upp normal arbetstempratur på 4 km så skulle jag vara väldigt förvånad. Kör man så korta stäckor på vintern och inte hinner få motorn riktigt varm så är risken stor att man drabbas av "kallslam". Har själv sett ett fall. Detta uppstår när man kör korta sträckor och motorn aldrig uppnår normal arbetstempratur. Det som sker är att man successivt får en inblandning av kondensvatten i oljan. Brukar kunna ses som gråvit gegga vid oljepåfyllningen...Inte nice. Ser gärna att ni som är av en annan uppfattning än mig förklarar varför man inte bör varmköra bilen när det är riktigt kallt. Vore mycket intressant att höra :-) BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
RayGun: Vet oxå att det är dåligt att inte varmköra bilen. 4km är ingen lämplig sträcka! Men ofta åker man ju nånstans på kvällarna så att bilen får bli ordentligt varm flera ggr i veckan i alla fall. Tycker du att jag ska låta motorn stå på tomgång så att den blir varm först eller? Min bil stretchas när jag kör iväg och varvar lugnt. =) Inte på tomgången. |
|
|
Nedde: Bra med lite "fakta" från BMW. Iofs tror jag att BMW väger in miljöaspekten i detta. Någon sa i en annan tråd att BMW rekommenderar tomgångskörning någon/några minuter vid extrem kyla. Vad är extrem kyla. Frågar vi en Italienare så har vi extrem kyla från september... Jag tror mycket på RayGun teori, först stretching (tomgång) någon minut sedan lätt jogging (snällkörning) tills den är riktigt varm innan man drar järnet. 4000rpm tycker jag iofs tillhör snällkörning (fast på gränsen), fast då varvar ju M'en förståss nästan 8000rpm. Hålla den under 2000rpm vid körning är svårt och ger enorm belastning. BMW rekommenderar också 4000rpm på denna bil som taket för varvtalet tills man når 60° oljetemp. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Det är sant. Man kommer ju ihåg från kemin hur ämnen påverkas av kyla och värme, om man skiftar snabbt så krymper/expanderar material. Det borde inte vara bra för bilen på något sätt. Det måste väl förr eller senare resultera i att det blir sprickbildningar om man skulle ösa på med en gång om motorn är kall. | |
|
Hej! Tja...Den här tråden kanske har sin uppkomst i mitt skrivande i "skrapsvinstråden" :) Ja,dels har vi vid tomgångskörning svårt med miljöaspekten som ni sagt redan+att oljan inte uppnår "driftsfas" så snabbt vid tomgång från start s.a.s.+att motorn inte har alla spel iordning heller vid kall motor, vilket en tomgång från start medverkar till, dvs längre tid i "kallare fas", vilket heller inte är bra ur slitagesynpunkt. Oljan blir dessutom utspädd mera(bensin) om motorn inte uppnår driftvarmttillstånd så snabbt som möjligt,,OBS! INTE medelst fullvarv vilket jag tycker säger sig självt ;) Lämpligt varvtal tycker jag är max varv kallmotor ca 2500rpm...I ca 15min(tills motorn är driftsvarm). Allt material i motorn bör uppnå driftvarmt tillstånd så fort som möjligt,det inträffar inte med tomgångskörning från kallstart. Kallstarter i sig är aldrig bra ur slitagesynpunkt det är bara att se hur länge en lastbilsmotor(långfärdstradare) håller innan renovering.Den rullar ju massor av mil innan ren. pga att den ständigt är i driftvarmt tillstånd(nästan). Mvh Janne. |
|
|
Min motorcyckel som jag hade för många år sen, skulle enligt instruktionen varmköras på tomgång ett par minuter innan man gav sig iväg. BMW CS #5206 |
|
|
christer>>>Vad var motiveringen? Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Så du menar att slitaget på en kall motor är större vid tomgångskörning utan belastning? Detta avfärdar jag fullständigt. Ditt resonemang håller inte anser jag. För övrigt vad gäller inblandning av bensin i oljan så lär detta knappast vara ett problem för den som följer bytesintervallen. Jag har då inte märkt några problem dom senaste tolv åren och jag brukar alltid varmköra vid sträng kyla då jag ibland saknar motorvärmare. Räknar själv sträng kyla som allt över -10 grader. Tror att det kan vara så att åsikterna kring detta ämne är kopplade lite till var i Sverige man bor. Bor själv i Västernorrland där det ibland kan vara rätt kallt på vintern, men det finns värre ställen helt klart. Perioden december till februari blir det ofta köldknäppar då det kan vara ner mot -25 eller -30 och ibland saknar man ju tyvärr motorvärmare. Skulle vilja se vem av er "tomgångshatare" som under såna förhållanden direkt skulle starta bilen o dra iväg...Knappast någon tror jag om jag skulle gissa. Sunda förnuftet kommer fram under såna förhållanden vilket leder till att man inser behovet av varmkörning. Länge leve "skrapsvinen"! Hurra, hurra, hurra...*S* BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Raygun>>>Jag bor förhållandevis kallt till kan jag väl säga(Umeå). Dessutom stuga utanför Pajala...Ligger jä****t kallt till kan jag meddela :) Tja...Fler motiveringar kan jag väl tillhandahålla>>>1:Oljetrycket är inte heller optimalt vid tomgångskörning. Du skriver dessutom "tomgångskörning utan belastning",nja tomgångskörning vid kall motor ÄR en belastning på maskinen 2:Jag använder i princip alltid motorvärmare,vilket skonar motorn vid kallstart(allt är kallstart under 80grader ca dvs i princip alltid).Kör ÄNDÅ iväg "fortast möjligt" för att uppnå driftstemp. i motorns alla delar.. Gör exakt samma manöver vid start utan motorvärmare skall tilläggas(skrapar t.ex rutor utan att ha motorn igång).Har du bara ett värmesystem i bra skick så ska du inte behöva vara ett "skrapsvin". Slitaget ökar med denna körning,dvs tomgång under lång tid vid kallt väder,inget att dividera något om där tycker jag... 3:Bensininblandningen har betydelse om du bara kör korta sträckor,speciellt vintertid,så byt olja oftare t.ex på vintern om du vet om att dina körsträckor oftast är under 5-10km(ca). Kör du längre sträckor så minskar betydelsen av supertäta oljebyten pga att bensinen(som då läckt genom kolvringarna) då förångas i takt med stigande motortemperatur. En motorvärmare ökar temperaturen cirkus 50grader vid ca 3timmars inkoppling.OBS!Nu pratar jag vattentemperatur,oljan behöver minst dubbelt så lång tid på sig att uppnå driftstemperatur än vattnet..Jag vill mena att då först kan man anta att hela motorn är i skick att köras "fullt",vilket generellt sett är efter ca 15min i "normal" utetemperatur. Sedan är det ju så att man sällan/aldrig ser effekten av "tomgångskörningssyndromet" som vanlig bilist,man äger ju sällan bilen mer än några få år och det slitaget som då uppkommer får senare ägare bekymmra sig över. Dvs slitaget(enligt mig)ökar med sådan "kallkörning" ,men är svårt att se/mäta under normala omständigheter under den tid man äger fordonet...Well,kanske inte nästa ägare heller märker av det. Förtydligar det ytterligare>>>Slitaget syns/märks inte under lång tid pga att oljor blivit MYCKET bättre på klara olika driftsbetingelser idag än för bara ett tiotal år sedan.. Största problemet är att ägare struntar i motorolje+filterbyten,vid slarv på den punkten kan man se/märka slitage betydligt tidigare..Dvs ökande oljeförbrukning,blårök osv. PS..Tolv års erfarenhet,tja det låter lite klent måste jag säga ;))Ds Mvh Janne. |
|
|
Felskrivet på iaf ett ställe ser jag>>>Tomgångskörning vid kallt VÄDER??? :) Tomgångskörning vid kall MOTOR och dessutom t.ex kallt väder ,menade jag naturligtvis.. Nee...Nu är det dags att lägga sig märker jag :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.