|
|
|
|---|---|
|
När jag kallstartar min bil så knackar den och tickar som bara den !! låter mer illa om man varvar (vilket jag självklart undviker) Det "roliga" är att efter ca 4-5 min så låter motorn precis som den ska !? Bilen har gått 29tmil och är nyservad med kvalitets olja och original filter . Missljuden fanns innan servicen och har blivit värre med tiden . ///MVH TONY | |
|
Ja och bilen då är en BWM 750ia årsmodel 90 ///MVH TONY |
|
|
Vilken olja och viskositet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Hydrauliska ventiltryckare? | |
|
statoil helsyntet och 5W40 API SJ/XX ang. hydraliska lyftare vet jag inte ?! ///MVH TONY |
|
|
det är hydraliska lyftare på m70(v12) Dressa |
|
| Hade ungefär samma problem. Körde en Omegabehandling och två snabba oljebyten. Detta fungerade mycket bra. Inget knackande/tickande förutom något som lika väl kan vara spridarna. | |
|
"LOCTITE" Hade vi samma typ av fel ? menar lät det illa bara vid kallstart även för dig ?? Vilken omega är det jag söker ? ///MVH TONY |
|
| Ja, precis. Lät illa vid kallstart men ljudet försvann nästan när motorn blev varm. Man kunde klart höra hur illa det lät fastän huven var stängd. Jag läste en massa oljetrådar här på forumet och kom fram till att det var värt att testa Omega. Det var en variant som renade motorn invändigt under 10 minuters tomgång (jag lät den gå 20 minuter). Vad den hette har jag glömt men det kan du läsa om ifall du söker på OMEGA här på forumet. Finns på Mekonomen förövrigt. Sedan bytte jag filter och olja. Därefter hällde jag i en annan omegaprodukt som skulle täta packningar efter den första behandlingen. Kostade ca 250 :- för en burk men du behöver 2, kanske 3 st. beroende på oljemängd. När jag , efter denna behandling, startade bilen lät den lika illa som tidigare. Jag körde så ett tag men tappade sedan ut oljan och hällde på en mineralolja och då blev den klart tystare men inte helt. När den oljan gått igenom systemet ett par hundra mil bytte jag till en helsyntetolja och, ta mej f.n, tyst och gó. Mitt råd till dig, om du kör en sådan behandling med Omega, är att du inte häller på någon dyr olja efter rengörningen. Jag tror att systemet måste rensas mer så en billig mineralolja kan gott duga ett tag tills det är dags att hälla på någon kvalitéolja, förslagsvis helsyntet 5w/40. Lycka till! | |
|
Tack för ett kanon svar ! Någon som vet om det sliter mycket på motorn att fortsätta ha den som den är eller är det bara ett "missljud" ? Kan vara värt det men det blir endå några tusenlappar för att prova ... har läst om flera som inte fått samma resultat som du . ///MVH TONY |
|
|
Omega 907 "motorsköljmedel" som renar motorn invändigt, hälls i och motorn körs 10 minuter, sen bytts oljan och tillsatsen Omega 909 "oljeförstärkare" tillsätts tillsammans med ny olja o filter! Brukar göra stor skillnad på bilar med hydraliska lyftare, dom tystnar och funktionen återgår till det normala i flesta fall! ///Magnus |
|
|
Var köper jag Omega i sthlm (södra) ? även billigast ? ///MVH TONY |
|
|
Packningsmedlet 917 som Loctite nämner är till för om du har en läckande packbox, inre läckande ventiltätningar, dålig servopump som för missljud eller läcker. Alltså inte det du ska använda för att motverka tickande lyftare. Dock är det också en ytterst bra produkt vid läckage-problem! Och använd en bra klassad olja av hög kvalitet! ///Magnus |
|
|
Mekonomen ska tillhandahålla dessa produkter, Annars kolla med Smörjteknik www.smorjteknik.se som är ansvarig för produkterna! ///Magnus |
|
|
Det var 907 och 909 dom hette, just det ja. En av dom är för att rengöra och den andra var en slags efterbehandling. Hade för mig att det var en produkt för att täta packningar men den heter 917, precis. Det du häller i efter rengörningen var en jäkligt seg olja som påminner om sirap. På tal om tickande lyftare: Dwt finns en produkt som heter Wyhn eller något liknande som är speciellt för detta problem. Läs mer om den på forumet. Den är mycket billigare än Omega-produkterna och den har fått en del lovord. Jag fick inte tag i den när jag behövde men jag hade gärna prövat den först. Trots allt tror jag, som Johan B brukar säga, att en bra helsyntetolja är A och O. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.