AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.011

Ut och in i garaget=surmotor

Be
5
Bemmari
520i -95
Jag backade ut bilen från garaget,två timmar senare körde jag in
den i garaget.Morgonen efter var det helt hopplöst att få den att
starta.Det luktade bensin och batteriet tog slut efter allt nötande.
Jag blev tvungen att byta tändstift och ladda batteriet för att få den att starta enl.rek av BMW.Har något råkat ut för liknande problem?Grannen med 740 skrattade när han åkte iväg till jobbet

Bemmari
Jodå, har hänt mig en gång. Numera så startar jag inte BMW:n för att genast stänga av den.

Att byta tändstift brukar som sagt alltid hjälpa.

Mvh
///Jonas
M535'an
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vanligt fenomen på BMW vid så korta körsträckor som du beskrev!

Med andra ord: Om du kallstartar bilen, låt den gå en liten stund innan du stänger av den!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja, samma sak har hänt mig också.....Trodde motorn gått sönder, startmotorn snurrade mycket fortare än normalt, men efter avtorkning av dyngsura stift startade bilen som vanligt.

Mvh

Per
Japp, det har hänt mig två gånger. Första gången bytte jag stift då det ändå var dags och jag hade dem hemma. Det hjälpte dock inte ett dugg. Den startade i alla fall efter en del nötande. Sedan dess har jag inte gjort några mer korta starter och heller inte haft några problem.
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
hänt mig 2gånger en gång på min e36-320 och sedan var det faktiskt bara någon månad sedan som det hände på min 523a. nötte säkert i 10minuter innan den starta.

Kör i frid
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Imorse tog jag som vanligt bilen till jobbet, men när jag skulle starta den så "missade" jag med starten, dvs jag råkade vrida av nyckeln innan bilen tände riktigt.
Bilen hostade till två gånger sedan vred jag av starten.
Jäklar, tänkte jag och vred om igen för att starta.
Japp jag fick köra säkert 20-25sec på starten innan den hostade igång.
Så korta starter tänker jag inte prova igen :)
Jag hade nog flax att den startade, men tur att detta forumet finns då man redan hunnit läsa om detta fenomen!
//Tobbe
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Skönt att läsa!

Jag har varit orolig för att det är något allvarligt, men det här visar att det tydligen är vanligt.

Jag har råkat ut med jämna mellanrum att motorn har blivit sur. Det är oftast när jag ex har tvättat bilen, och startat och stoppat.

Jag har trott att det hör ihop med min förhöjda HC-halt på tomgången.

Ett tips ändå är att kolla på besiktningen eller på servicen hur er HC-halt är. Den kan vara förhöjd, men ändå under det tillåtna värdet 100. Det kan tyda på att någon ventil är otät eller att motorn är igensotad.

Om det är så kan jag tänka mig att det är lättare att få en sur motor. Kör bort sot genom att köra med höga varvtal ett tag.

Min HC-halt är så knepig att den stiger efter ett tag på tomgång, men kan gå ner till 0 efter en runda (märkte på besiktningen). Och då har bilen varit varm innan. HC-halten går också ner då jag gasar lätt.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.