AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.101

Göra gummilister mjukare

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
På mina lister som sitter i nedkant på dörrarna (M5 listerna) är gummilisten stenhård då de snart är 15år. De har börjat att skava bort lacken i dörröppningen där de går emot.

Någon som vet nåt bra sätt att få dessa mjukare??
Vill ju hellst inte byta dem då det kostar typ 2500kr och det är absolut inget fel på dem förutom gummilisten.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
M5-listerna är väl helt i plast och lackerade?

Jag antar det är nummer 12 & 13 du menar: Länk

"Vanliga" bilar har däremot en svart gummilist (nr 8): Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Gemini__
Hej!

Det enda du kan göra för att råda bot på detta problem är att byta listerna, tyvärr. Bytte själv mina i somras.

Mvh:
Thomas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte riktigt hur det ser ut vid listen du menar, men jag har ett allmänt tips för att mjuka upp gummi.

Köp en flaska parrafinolja på apoteket och pensla på oljan rikligt på gummit. Låt det stå en timma ungefär. Då ser du om gummit sugit åt sig oljan (där det är torrt), pensla på mer olja och upprepa detta tills gummit är mättat och inte vill suga åt sig mer olja.

Silikon gör inte gummi mjukare, utan lägger bara en fet hinna uppe på gummit! (vilket kan hindra ovanstående metod!)

Vissa gummityper verkar vara mindre mottagliga för parrafinolja.

Ovanstående tips har t ex. fungerat mycket bra för att mjuka upp gummiupphängningarna på gamla högtalarmembran! (klar ljudförbättring)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"erikw" m5 listen är av plast och den är lackad men det sitter en gummilist på inkant av den som tätar mot karossen och det är den som är stenhård.

"johanb" tack för tipset det skall testas när bilen tas ut från vintervilan.
Problemet på M5 E34 är att listerna under dörrarna böjer sig och släpper lite från dörren, oftast i ändarna. Det är plasten som åldras och det kan bara lösas med att byta ut dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.