|
|
|
|---|---|
|
Tjena.. Vet att detta varit uppe förut men inte denna gemförelse iaf :) Är det någon skillnad på "drag" tror ni mellan min -91´a 325 m50 och en 00´a 323´a?? Vet att 323´an har kortare slaglängd etc. Men tänkte just om det är troligt att mina hästar har sprungit bort så att 323´an tom är snabbare? Mvh Mattias | |
|
De har i stort sett identiska prestandasiffror från fabrik. Kraften kommer väl dock tidigare i 323:an. Det skulle vara om - som du själv säger - din bil inte är helt frisk, som du skulle halka efter. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag har ju en av varje, och jag tycker dom är i stort sett lika, möjligtvis lite bättre kraft i 325:an på lägre varv, men 323:an drar betydligt mindre bensin. BMW CS #5206 |
|
Tux Thunderbird |
christer silvén >> 325i -93 har väl M52B25 och inte M50B25 som 325 -91 som i ursprungsfrågan ? M52 ska väl ha ganska mycket bättre bottendrag än M50 om jag förstått det rätt, och M54 i 323-00 i sin tur bättre än M52. Har dock ingen egen erfarenhet av M50. Som jag ser det så blir frågan subjektiv i så motto att motorerna i jämförelsen har olika karaktär men är trevliga båda två. 325 -91 ska dock vara mariginellt snabbare 0-100 t ex 7,9s mot 8,0s. I stan kan väl 323 -00 upplevas som snabbare ändå, man behöver ju inte varva den så högt efter t ex ett rödljus för att få kraft. Medan 325 -91 kanske känns snabbare vid acceleration i fart på t ex motorväg då man redan har varvet upp och kan utnyttja spetsen bättre. Bara några lösa funderingar. /TT "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
|
Du har säkert rätt, jag är dålig på vad motorerna heter. BMW CS #5206 |
|
|
Nej Tux Thunderbird har fel. 325i -93 har M50B25, fast med vanos (till skillnad från -91:an som har M50B25 utan vanos). Först till årsmodell 95B lanserades M52-motorn. I övrigt håller jag med angående motorernas karaktärsdrag. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Det finns alltså ingen 325i som har M52-motorn! (förtydligande) | |
|
Kalle: min bil har ju m52b25... (323ti -98) vad skiljer den mot m54b25 i 323 E46? får senare årsmodeller av 323ti m54? eller har ja kanske fel om min motor beteckning? (enligt mekonomens hemsida har min bil iaf. m52) /Jonas |
|
|
Nu har ni snurrat ihop begreppen igen pojkar :) M54B25 Är 325 motorn i E46 Som kom -01. E46 323 Har M52TU och INTE M54. Kalle: Jag har sett benämningen M50B25-TU på 325 motorn med enkelvanos som kom -93. Ganska logiskt egenligen då vanos absolut räknas som en technical update. M52 Motorn finns som Kalle påpekar From sent 95 i M52B25(323) Samt M52B28(328)) samt M52B20(320) Azkr: De är bara 325ti som har M54 motor. Din 323 Motor är alltså en M52B25 med enkelvanos. Skillnaderna på din motor och den som sitter i E46 323(M52B25TU) är att den motorn har dubbelvanos. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: du va minsann påläst! 323 E46 kom ju -98 det gjorde 32ti E46 också... båda slutade tillverkas -00. Var det hela tiden så att 323ti hade "gammla" m52b25 och den fick aldrig m52b25TU....? Är m52TU med dubbelvanos en mkt bättre motor...? antar att bränsleförbrukningen är lägre.. då är det skumt att inte även 323ti fick den motorn, kan kanske ha med motor karaktär el. dylikt att göra? /Jonas |
|
|
ops... jämförelse ovan skall lyda: 323 E46 kom ju -98 det gjorde 323ti E36 också... /Jonas |
|
|
Mig veterligen så hade ingen E36 M52TU-motor, alltså finns ingen E36 med dubbelvanos. TU-motorn är fantastiskt bränslesnål, vilket torde vara den största skillnaden. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle har helt rätt, som vanligt. M52TU motorn fanns aldrig i E36, dock fick E46 den från produktionsstart. Azkr: Även om så var fallet så valde Bmw att använda M52 enkelvanos hela E36 produktionscykel ut. E39 fick ju inte M52TU motorn förrän hösten 99 heller, men de är en annan historia. M52TU motorn är som påpekas ovan markant bränslesnålare än M52 Enkelvanos. Detta främst för att Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden. I förhållande till Enkelvanos där det bara är Insugssidan som är variabel. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Tux Thunderbird |
Ber om ursäkt, Kalle och wendtan har naturligtvis rätt. M50TU ska det vara och inte M52, det var sent på kvällen och jag tänkte bara "generationen efter M50" och glömde i hastigheten bort TU varianterna. Ang att vissa fick nyare motortyper och andra inte av modeller som fanns parallellt så skulle jag tro att omställning av produktionslinjer kan ha spelat stor roll. Dvs enklare och mer ekonomiskt att fasa in nya motorer på nyare modeller, istället för att ställa om allting på en gång. /TT "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
Tux Thunderbird |
Ser nu att det inte var så sent heller, men trött var jag iaf :( /TT "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.