|
|
|
|---|---|
|
hej.. undrar om de e någon mer som kör på E85 (etanol)??? och vilken blandprocen ni ligger på??? och om ni har gjort nått med bilen?? själv ligger ja på runt 33% med min.. o har inte gjort nått alls.. o den startar o går så fint så... /// BMW E28 POWER!!! | |
|
Har testat att köra ca 35% på M535:an, men märkte då att bilen var lite mer svårstartad. Fick mala på i 2-3sekunder. (Startar på 0,5sek normalt).Har inte gjort någon mod för att köra e85. Har inte testat på vinterbilen (518) ännu. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
ja.. jag har oxå fått köra lite längre på starten.. men annars inga problem.. ska testa o förställa tändningen lite så kan man köra på lite bättre blandning.. målet e 50/50.. eller 100% E85 men då behövs de lite modifikationer.. kan nog köra på 50/50 utan några större förändringar.. bara att höja bränsletrycket.. o de e ju inga problem... /// BMW E28 POWER!!! |
|
| Av vilken anledning ( förutom för att få ner avgasvärden) kör man på etanol? | |
|
För miljöns skull... har även för mig att e85:an är märkbart billigare än bensin, men... etanol har läge energiinehåll så en ren etanol bil kräver mer bränsle=högre förbrukning.. |
|
|
Fungerar även utmärkt som en oktanhöjande tillsats :) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
Y! |
Har provat med ca 50% i min 518 utan några som helst problem. Men jag tror att man skall vara lite försiktig med etanolen då det är kallt ute = extra svårt att starta då. Om man vill konvertera bilen helt till etanoldrift läs mera på Länk //Jonn |
|
emhå; de e betydligt billigare.. här i karlstad kosta en liter 7,80 nått tror ja de va sist ja tanka.. o när ja va i örebro kosta den 7,00 nått sånt... strax över 7 va de.. osså e de ju miljövänligare.. sen så om man blandar med bensin så får man ut mera HK.. samt att den drar mindre soppa... Mustang; blandar men med bensin.. samt försäller tändningen så drar den mindre bränsle... för eftersom E85 brinner långsammare så blir de bättre förbränning.... men då måste den oxå tända tidigre... /// BMW E28 POWER!!! |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Är inte etanolen aggresiv på gummi och plast? Jag har för mig att man tidigare fick byta ut en del för att kunna köra på etanol. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Man får inte mer hk (knappt mätbart åtminstone) och motorn drar inte mindre när man kör e85. För att kunna köra på enbart eller väldigt hög andel e85 så behöver man höja bränsletrycket, vilket innebär att mer bränsle går åt. Nu är ju e85 såpass mycket billigare att man sparar på det ändå. e85 (85% etanol, 15% bensin) är inte så aggresivt. Man kan lungt köra det i dom flesta bilar utan problem. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Ett sjahalvrör (hick!) phrrukar jag hdra ih mig innan ger mig utt på vägarrrna ( kunde inte låta bli på rubriken) Skämt åsido så tror jag att det stod noterat på preem-macken när jag senast tankade att soppan var blandad med 10% etanol av miljöskäl. Det är först nu jag reflekterar att preem tjänar pengar på det då etanolen är billigare och jag betalar som för 100% reg soppa eller? | |
|
Det stämmer nog...kunde man blanda ut soppan med vatten så gjorde dom nog det...men som sagt var föredrar nog spriten i en grogg på fredagskvällen... power to the people |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.