AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.786

Byte av baksystem i E46 Touring.

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Jag håller så smått på att bli tokig (alltså ännu mer än vad jhag redan är ; )

Hur jag söker på forumet, kontaktar BMW och bilstereo fimor så får jag ingen klarhet i vad det sitter för orginal högtalare bak i min 328 E46 Touring, som har Business cd:n. Är det någon som vet något om detta?

Besked som jag fått säger att det är bredbandshögtalare... någon säger att det är 5,25" andra 6,5" och nu senast läste jag en tråd där det stod att det är högtalare i storleden 4/6... är något av nämnda varianter det rätta? Vad betyder egentligen 4/6?

Vilken typ av högtalare rekomenderas att byta till bak?

Tacksam för hjälp!

Mvh
/Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Var hos RT Bilstereo idag, enligt dem så är det förmodligen 6,5" som sitter där... vet någon om det stämmer samt om det är mycket arbete med att byta bakhögtalarna?

//Fredrik
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Har du H/K systemet eller ej?

//Player
Dy
370
Dyngrak
Nope, har inte H/K utan orginal Business cd med 2 högtalare bak och 2 fram. Bakhögtalarna sitter monterade i sidorna snett bakom ryggstödet, typ...

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Vad tror ni, skulle man kunna montera 3-vägs 6,5" bak?

//Fredrik
Vet inte om det va mig du hade läst 4/6" ifrån. De högtalarna som är i denstorleken sitter i bagage utrymmet om man har H/K...

/Johan

Min bil: Länk

Dy
370
Dyngrak
Aha, det kan ju förklara den saken, men frågan återstår då tyvärr fortfarande vad det sitter för bakhögtalare i en E46 Touring som har orignal Business cd:n. Hjälp!

Trevlig 1:a advent på er alla ; )
/Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Enligt "bilstereokillarna" på RT Bilstereo i Skövde så är det med största sannonlikhet 6,5" som sitter orginal (Bussiness cd).

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Men är det igen som själv har bytt sina bakhögtalare (Business cd) och då konstaterat vilken modell som sitter där orginal?
Skulle va skoj att veta : )

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Förvirringen är nu total, enligt BRL så är det 5,25" som sitter bak... finns det verkligen ingen här på forumet som vet hur det egentligen ligger till? Vilken storlek sitter där?

Tacksam för info!

//Fredrik
Hej,

Testa och ringa Danderyds bilstereo, de har erfarenhet av montering i BMW och kanske kan hjälpa dig.

Lycka till,
Mikael
Dy
370
Dyngrak
Tack för tipset Mikael. Skall omgående slå dem en signal!

Mvh
/Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Danderyds bilstereo låter hälsa att de "tror" att det är 4/6:or som sitter orginal i en E46 Toruing som har Business cd, någon som kan verifiera detta?

Kaoset fortsätter....

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Den svenska generalagenten för adapters till högtalare säger att det är 5,25" som sitter bak i bilen d.v.s. samma storlek som fram. Får väl tro på det, speciellt när även BRL säger samma sak : )

//Fredrik
I min 320d Touring -01:a sitter det 6,5" både i dörrarna fram och längst bak. Använder man de adapterramarna som finns att köpa för att sätta in godtyckliga högtalare får man bara plats med en 5,25:a. Tråkigt tyckte jag så när jag bytte fram så sågade jag lite istället och satte in 6,5" :or. La även till en subbas i reserhjulsutrymmet som jag är MYCKET nöjd med. Liten bildserie finns här: Länk

/Micke
Varför tar du inte bara bort gallret bak och mäter?

/Johan

Min bil: Länk

Dy
370
Dyngrak
Varför göra det lätt när man kan hålla på att komplicera till saker å ting : ) Hur som helst så är det 5,25" som sitter även bak så mysteriet är äntligen löst, detta har fastställts genom mätning : )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.