AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.241

Världens grymmaste vinterbil!

Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Har i år bestämt mig för att använda 750´n hela vintern. har stått avställd vintertid förrut men nu blev det inte så.

Jag har idag kört dryga 65 mil, Hallsberg-Söderhamn t.o.r, isig 70-väg, torr 110-väg, slirig/isig 90-väg, snöig modig 110-väg i snöväder. Nya Hakkapelitta 195, två vuxna i bilen.

betyg: Hahah!! Lika underbar som på sommaren, ligger som ett stort strykjärn på vägen! Passerar SUVarna med ett svisch farthållaren på 130-140! aldrig mer blir den bilen avställd. Bilar mår bäst av att rulla (övertalar mig själv)

Slangvärmare & laddare monterad, nu är det bara att tvätta "henne" lite oftare och hålla saltet borta. Numera njuta till 100% av bilkörning även på vintern. Dessutom finns det gott om plats i verkstan för andra projekt

Zaharald
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Håller med dig! Klockren bil att åka i på vintern!
Hur tycker du att värmaren fungerar?
Har ej testat en sådan ännu.

mvh: mr_majzoo
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Värmaren funkar okey än så länge, har "bara" varit -13 hittills i och för sig men helt okey och framför allt enkelt att sätta dit.

Undrar vad som är bäst, garage varje natt eller att låta "henne" stå ute med motorvärmare. Man får ju lite noja för att köra in bilen och tina den varje dag. torr-blöt-torr-blöt?

Zaharald
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Visst är 750:in underbar , köpte en för att bara ha som vinterbil ;-)

Du bör låta bilen stå ute med motorvärmaren då det inte är bra om den får tina . Rosten kommer lättare fram !

///MVH TONY
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Häller med, det känns bättreatt inte åka ut och in hela tiden

Zaharald
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Vart monterade du den?
Är det typ en Defa eller Calix?
Var den dyr?

Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Typ Defa, monterade den på kylarslangen, förgrenad med en laddare ca. 1600-1700:-

Zaharald
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Ok, tack för info, låter mkt bra !

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det lilla jag har kört 750 E32 på vintern har jag märkt att den går väldigt stabilt på halt väglag. Bensinvärmare är ju och ett plus men tyvärr fungerar inte min. (glödstift?) Tyvärr skördar saltet-rosten för många oskyldiga E32 offer så jag låter min vila fram till mars-april.

BMW CS #5139
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
J.L Stabilare bil är nog inte lätt att hitta. Samtidigt så blir det svettigt om/när det släpper. Många kilon som kommer farande. Min är Lang så det gör väl det hela ändå "roligare" Jag håller med dig (lite) ang. rosten. Men det är ju en bil trots allt, gjord av plåt. Min är nyligen underredsbehandlad. Man får tvätta ofta och göra så gott man kan. Känns så bortkastat att bara använda bilen halva året. Jag har inga planer på att sälja min för jag vet att jag aldrig får vad bilen är värd. Tänker njuta av bilen så ofta och mycket jag kan. Det är det den är till för tycker jag.

Zaharald
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Underredsbehandlar man bilen och tvättar regelbundet minst en gång/veckan är en vinter nog ingen jättekatastrof. Men många stuntar i extra rostkydd utan bara kör och då förstörs bilen mer och mer. Sedan att ett tips på E32: ta bort listerna i nederkant på alla 4 dörrar, lägg ett lager rostskyddsmedel tex. dinitrol och montera 4 nya lister så har man eliminerat ett vanligt rostställe. Ett annat tips är ett lägga transparent rostskyddsvax inne i tankluckan, innerkantan av bakluckan, skärmkanter, bagagerum mm. samt body på domkraftsfästena så undviker man mycket rost.

BMW CS #5139
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
J.L tack för dom tipsen, kopierade det inlägget och köper vax i transparent vax i morron,

Zaharald
Visa användare
37
Markisen
730iA V8 -93
Tjena!

Här är en till som kör E32 i vinter. Instämmer med ovan talare.
Har bilen i kallgarage med en liten uppförsbacke som snöat igen som fn
de senaste dagarna. Med lite tillplattning i början och lätt gasfot kom jag upp utan problem.
Och då snackar vi MYCKET snö...
Sen kom grannen med sin Volvo V40 - bara spann... 2 pers fick hjälpa till å knuffa
trots att jag skottat med 730n. HAHA!!!
Som J.L. säger - tvätta ofta och rostskydda. Bilar ska köras. Tycker jag ialla fall.

Kan bara hålla med! =) Köpte en 750 iAL igår. Körde 95mil från Luleå hem till Sthlm =) inga konstigheter. Grymmare bil får man leta efter! ;)

Mvh Tobias
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag har använt min 735:a sedan -91 året runt och har haft den i varmgarage hela tiden. Eftersom jag inte rostskyddat den förrän efter rostlagning av domkraftfästena kan jag instämma i råden att skydda de områden som J.L. nämner! Värmen i bilen är underbar även under -30 grader C!

Vixit, dum vixit, laetus
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Även jag håller med! Otroligt fin bil på vintern.. jag vill dock understryka Zaharalds varning: Om det är riktigt uselt fäste och det väl släpper, då blir det svårt att stoppa de 2 ton'en!

Jag ska för övrigt montera oljevärmare i början på december.. ska bli intressant :)

Och så det här med garage, har man tillräckligt varmt garage (typ 20-23 grader) är det ingen fara med varmgarage.. Farsan har haft bl.a. en -83as volvo i sitt mellan -87 -> -98 utan att en enda rostfläck uppkommit. Inte ens den begynnande rost som fanns på ett par utsatta ställen (den köptes från sthlm) har vuxit en millimeter (borttaget helt av mig när jag tog över den :)).
Skulle tro att bilen torkar upp så pass ordentligt om det är tillräckligt varmt så att någon rostbildningsprocess aldrig startar.
Han hissade förresten alltid ner rutorna så även kupén fick vädras och torka ur. Nämnas kan väl att den körts ur och in i stort sett varje dag.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Grattis Tobias välkomen till v12 klubben vad är de för årsmodell på den?Länk
Ro
6
Robban 750 IA
740 ia E38 95
jag köpte en 750 för en månad sen o det finns ingenting som slår den i komfort!!! har provat olika bemor men ingen som denna! helt klart lyckat köp för 12000 spänn! bilen är grymt fin o ingen rost alls!

750 power
WAN: Det är en 91:a! =) Gillar E32 karrossen. Känns som en riktig bmw! =) Just nu håller jag på att byta ut lampor i instrumenten. Har skapat en tråd om det. Vet inte vart det ska lysa =)

Mvh Tobias
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Sluta fresta mig med dessa låga priser! Snart måste jag ju också ut på jakt...

//Magnus

Visa användare
37
Markisen
730iA V8 -93
Usch ja...
Mina 218 häst börjar kännas för svaga.
Fast - vill inte skiljas från henne - hon är för fin.
Får väl köpa EN TILL!!!!
Heja E32
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.