AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.895

vad slits på bilen när man vinterkör och varför är de finare med en bil som inte är v

Sida 1 av 2
kennie_535
ja som rubriken säger
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bilen rostar!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
kennie_535:

Finns en liknande tråde se länk:

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kallstarter sliter. Och vad jag vet så e det mycket kallare på vintern ;) Allt detta salt på vägarna sliter oerhört på lack och kaross. Sedan kan det uppfattas som om bilen är bättre skött om det står "ej vinterkörd" i annonsen. Man antas vara mer antusiastisk, därmed med pedantisk om man bara kör sin "pärla" på sommrarna.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nej nej ! Helt fel !

Bilar som går på vintern rostar inte !
BMW kan gå.... ja säkert minst 20 år i vägsaltet utan att rosta.

Se själva : Länk

Host... okok det där var sarkasm men jag kunde bara inte låta bli :-)

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
kennie_535
min bil har av tidigare ägare gått på vintern me det var uppe i norrland och i örebro där de inte saltas lika mycket som här i sthlm som jag bor med den nu
och den är fin i lacken och har inge rost nu så jag vill behålla den så så därför kör jag den inte på vinter har facktist inte ens prov körten i det snöväder vi har här
så den har inte rullat på snö i år iaf
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Bilar skall användas. Jag tvättar min bil lite oftare på vintern och den står i varmgarage, men i övrigt så....
Skall förhoppningsvis införskaffa en -02 M3 nu under vintern (eller en -03 330ci om jag inte hittar nåt intressant objekt) och nog fan skall den köras.
ox
91
oxe
525i 24v -91
Bilar rostar....hmm...de beror ju helt på vart bilen gått och hur den e skött!Min har gått här uppe i jämtland varje vinter och ingen rost alls på den förutom där det kommit stenskott....
bustorp
oxe:
Enligt wadel så finns inte din bil.
I wadels värld existerar bara rostiga bilar när dom har blivit några år. Bara så du vet.....
I wadels värld är det ingen skillnad på "Skånebilar" o "Norrlandsbilar" eller bilar som förr gick på Gotland (nu tror jag att även där saltas det).
I wadels värld kvittar det om du sköter om din bil extra noga på vintern, den rostar ändå o du kan inte göra något åt det.
I wadels värld......

Host...

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är väldigt stor skillnad på en bil som inte är körd på vintern, vägsprutet sliter väldigt på lack, rutor, nedsmutsning i skrymslen och vrår på på underrede och ovan. Det finns en helt annan fräschör om man jämnför mot en brukskörd åretruntbil.
Nu rostar ju även BMWbilar som inte körs på vinter, om man råkar tvätta dom för ofta:))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Håller fullständigt med wadel och hasso, allt annat är att ljuga för sig själv. Behöver jag nämna att ingen av mina 7 st BMW har rullat på vintern i min ägo?

BMW CS #5139
kennie_535
ja tycker iaf om man har en fin bmw ska man inte köra den på vintern specielt jag eftersom den är så låg som den är 60/40
max 10cm från marken så nä den får stå inne i vinter de blir att köra med min jetta istället
bustorp
Jag (med avvikande åsikt som vanligt) tycker att det är lite överdrivet att inte köra "finbilen" på vintern om det är en vanlig produktionsbil (med undantag för cabbar, utställningsbilar eller duktigt sänkta, men då av komfortskäl). Det är en bruksvara och kan knappast sjunka mer i värde för att den har gått på vintern under förutsättning att den sköts lite extra. Tror inte bilhandlare heller tar någon hänsyn vid inbyte. Då skulle 90-95% av vissa modeller vara billigare än resten för att dom är använda året om. Inte hos handlaren i a f. Faller liksom lite på sitt eget grepp. Verkligheten är ju annorlunda.

Jag skulle personligen inte betala en spänn mer om bilen inte var vinterkörd. bara den är välskött och det kan man oftast se. Men se om den har gått på vintern kan i a f inte jag.
Är det någon som kan tipsa mig om hur man kan se att bilar har gått på vintern? Det skulle jag vilja lära mig.

Å andra sidan...har man "lädret" i ordning så kanske det inte gör något att ha en finbil stående 5-6 månader o sjunka i värde, för det gör den ju oavsett om den körs eller inte. OK,man sparar mil, men vadå? Ingen här har väl tänkt "gifta sig" med bilen utan byter väl ändå när man blir sugen.

Hasso: "Tvätta för ofta"...finns det? Jag tror inte du kan se på en välskött bil om den har gått på vintern eller ej.

Men...det är min åsikt.....

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Allt efter som åren går så är jag övertygad om att det märks mer och mer på bilen om den gått i saltskiten eller inte. Muttrar och skruvar/bultar i fram-/bakvagn, skärmar/hjulhus o.s.v rostar fast, avgassystemet angrips och även resten av undersidan. Sanden blästrar strålkastarglas och allt annat som sitter i fronten samt vindrutan.

bustorp
Fastrostade bultar m.m. tror jag inte på så länge dom har underredsbehandling som är oskadad. Men med dålig omvårdnad.....OK

Sanden på vintern blästrar inte alls lika mycket som det fina stoftet som inte binds i vatten på sommaren utan rörs upp i anslutning till trafikerade vägar.
Se t.ex. bakom framhjulen under listen efter några tusen mil, speciellt med breda hjul. Det är fint, fint damm som finblästrat lacken/klarlacken och bodyn där. Se även vindruta o lyktglas som blästrats med det fina stoftet som bilarna drar upp från vägbanan. Kolla gärna vindrutan i motljus i solen. Det är inte stenskott. Det beror inte på vintern/slasket/saltet.
Sanden på vintern ger stenskott, det fina stoftet är bundet i slasket.

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
bustorp: om man granskar en bil undertill och ej kan se skillnad på en som rullat i salt kontra en som sluppit saltet anser jag att man är mindre vetande inom området. Bromsrör, bränslerör, domkraftsfästen, bakaxelklump, bränsletank, framvagnsbalk, stag, balkar allt allt angrips av saltet och får ett lager ytrost på sig som snart tränger allt djupare in i matrialet och bilen börjar sakta att rosta sönder totalt. Detta är inget som syns på utsidan, börjar det synas rost i skärmkanter, luckor mm. så kan man ju tänka sig själv hur resten ser ut. Visst kan man förlänga "sönderrostningsprocessen" genom pedantisk tvätt och underspolning men faktum kvarstår: en vinterkörd bil kan aldrig jämföras med en som sluppit salt och slask.

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tror inte det minsta på vad Bustorp skriver.

Underredsbehandling lägger man inte på alla skruvar, muttrar, luftnipplar etc.
När bilen är mer eller mindre konstant blöt rostar den, ställer man av under vintern slipper man det.

Det fina dammet du pratar om, kan omöjligen innehålla så mycket rörelseenergi att det gör någon skada när det träffar lacken.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bustorp: Jag har jämnfört skicket på min fd 528a med vinterkörda bilar både över och under, och skillnaden är markant.
Skulle vilja se den kardanmärkining som ser ut så här efter 7 år och 8500mil :)) med vintermil:))
Länk

///MVH Hasso
Länk
bustorp
J.L:
Eftersom du nu har räknat upp alla detaljer du kan under bilen som kan ta skada av salt kan jag inte annat än att vika mig för "intelligensen" och be om ursäkt för att jag inte trodde att det fanns människor som så fanatiskt vill bevara sina fordon till eftervärlden genom att "isolera" dem från alla faror som vintern kan ha i sitt sköte. Det är en uppgift som måste kännas ganska meningslös då man bara kan köpa nya bilar eller bilar som ägts av andra människor med samma böjelse.

Att sedan ha den begränsningen med sin finbil att bara kunna köra den mellan april o september måste kännas förnedrande när man möter "galna" märkeskollegor i slasket som använder sina bilar som det troligtvis är tänkt.

Men det är givetvis upp till var o en vad man vill göra med sina ägodelar. Jag vill använda mina, även om jag måste ta risken att utsätta min bil för progressiv nedbrytning.
Jag säkrar därigenom att jag garanterat överlever mitt fordon så mina anhöriga slipper se "bilj--eln" stå o blänka på parkeringen vid min begravning. Lika fin o lika frisk.

( Detta inlägg består till vissa delar av ironi. Vilka delar är upp till läsaren att själv bedöma )

bustorp
Erikw:
Vad gäller dammet så behöver du inte tro vad jag skriver.
Ta ett snack med en glasmästare eller en erfaren lackerare/rekondare, alltså ett proffs!

hasso:
Helt rätt! Ingen vinterkörd bil ser ut sån under. Det är fräscht när det är i ordning.

Jag kan bara inte förstå njutningen av att ha det så på bekostnad av att bara köra halva året. Känns för mig lite B....
För mig är känslan inte att köra halva året, utan hela året. Att det ärgar o blir lite skitigt får man ta....
Det är inte precis riksregalierna jag släpar omkring i slasket.

Jag har samtidigt nytta av pengarna jag kanske förlorar i ev.värdeminskning. Det är mer lönsamt för mig att köra än att ställa av.
Kul är det också när folk vänder sig om och tittar efter en nytvättad gammal E28 som glänser även på vintern. Man ser ju inte så många....

bustorp, jag håller med dig till 100%!

Men jag är kluven till detsamma dilemma som övriga står inför nämligen: att bevara sin "klenod"!

Samtidigt som man vill få ut maximalt av den under så lång tid som möjligt. Ingen lätt ekvation för många.

Men jag som du värdesätter körningen under alla delar av året (har aldrig förstått båtägare). Värdemiskningen av bilen är sekundärt.

Men denna tes (enligt mig),
-tillför övriga bilar som ställs av under vintern ett andrahandsvärde som förmodligen nästintills likställs med de som inte ställer av bilen på vintern.....

Nu är ju inte detta det primära i denna diskussion, utan om den tar mer stryk under vintern och det är väl ganska klart..... att den gör.

det är bara en död fisk som följer strömmen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.