|
|
|
|---|---|
|
Va i lördags iväg till Gävle och köpte en jävligt fin bmw 325 ik-87 med IX-kjolpaket,helt original skulle man väl kunna säga förutom 300 mm sänkning,slitsade och hålborrade skivor och en annan stereo.15" flerekrade bmw original fälgar med nya vinterdäck. original motormässigt, svart/grå utan bucklor/skador i lacken.pedantiskt skick skulle man kunna säga. första bmw jag äger.mycket nöjd hittils, på måndag blir det en ventiljustering+oljebyte.Tickar något... Nån som vet vilket ventilspel det ska vara??? ville bara skriva av mej lite medans sierra cosworthen står avsälld inför vintern. Förhoppningsvis kanske man får hjälp här på forumet och något går sönder eller liknande...=) | |
|
Välkommen till forumet! Kul att du bestämde dig för att köpa en riktig bil också :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Den måste verkligen vara låg: "helt original skulle man väl kunna säga förutom 300 mm sänkning" : ) Kul bil......lycka till med den....: ) Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
| haha ok 30mm sänkning ;) | |
|
Gratulerar till en riktigt bil ;). 0,25mm skall ventilspelet vara, se till att motorn verkligen är iskall innan du ställer ventilerna. /Erik - BMW CS #05162 |
|
| Har du några bilder på bilen så man kan få se hur den ser ut | |
|
Nej har inga bilder på den ännu. Sitter t.o.m originalratt i bilen, växelspaksknoppen har det lossnat lite skinn från, enda invändigt man kan klaga på. På måndags görs en rekond på bilen också, tur att man jobbar som rekondare ;) larm satt det på bilen,Ny panasonic-stereo med fjärr, nya DLS högtalare. Hur mkt brukar dessa bilar ticka? mina tickningar följer även varvtalet, kan det vara så att kammen är dålig? ventilerna är inte justerad på MINST 2 år vet jag. |
|
brattwurst |
Lemon. Att E30 tickar är ett välkänt faktum. Dock så går det att få bort en hel del av tickandet genom att justera ventilerna på rätt ställe: mellan vippans exenter samt ventilen. (ingen annanstans) Det gamla måttet på 0,25 kall är numera ersatt av BMW med 0,28 kall. De föreslår t.o.m 0,30 samt att bladmåttet då går trögt att dra ut.= 0.28. Man får då enl uppgift från BMW betydligt bättre & rappare motorrespons. För litet ventilspel resulterar endast i en orkeslös motor med orolig tomgång. Passa även på att byta ut motoroljan till tex: Castrol 10*60 kanske lite för högt kall index för vinterbruk. Men den dämpar allt ev, slitageskrammel i motorn med ca 30%. Jag vet av egen efarenhet det vart skillnad som natt & dag. Oljan kostade som en mindre motorrenovering men det var värt varenda krona att få bort det mesta av tickandet. |
|
Är det 0.3mm på både avgas och insug? Ska justera på min under vinteravställningen, bl.a. ------ BMW CS #04839 |
|
brattwurst |
Davve. Det rätta måttet är 0,28 med bladmåttet glidandes lätt, eller 0,30mm med trögt bladmått, själv föredrar jag 0,28 tycker det är betydligt lättare. Du ställer in samtliga ventilerna på samma mått: 0,28mm Du vet säkert att kamloben skall peka ifrån innan du ställer in måttet ? samt att du endast ställer in måttet mellan vippans exenter och ventilskaftet. (Inte mellan kamloben och vippans belägg.) Tyvärr så ställer alltför många in ventilspelet mellan kamlob och vippa och då blir det "helt åt fanders" sen undrar de varför det tickar när måttet då är inställt på närmare 0,40 mm. |
|
Tack för tipsen brattwurst! Jag har aldrig ställt ventilerna själv men någon gång ska man börja. Har en Haynes handbok till hjälp som jag brukar kolla i innan jag sätter igång med något jag är det minsta osäker på, men tipsen du gav kan säkert komma till nytta. Fenomenet du beskriver kan ju vara anledningen till att min motor tickar (för högt) trots att det uppgavs att ventilerna var nyställda när jag köpte den i mars tidigare i år. Kammen är inte sliten, den såg j-kligt fräsch ut när jag bytte oljerör tidigare och den varvar friskt. ------ BMW CS #04839 |
|
svintoleffe |
brattwurst.. Jag håller inte helt med dig. Vad jag vet så säger dom på bmw att spelet ska vara o,25. Har även det inställt på bilen jag lånar, samat hade det på gammel bilen.. O båda vaar knappast orekelös. Länk Min Bmw MVH Leffe |
brattwurst |
Enl uppgift från BMW i Malmö, så har det gått ut nya direktiv till samtliga BMW verkstäder om det nya ventilspelet till M20 motorn. Det nya rekommenderade ventilspelet är: 0,28 (Kall) Vad man sedan vill ställa in för mått är väl upp till var och en. |
|
Har också nyligt blivit lycklig 325 ägare, hitta en riktigt fin 88a som ja var tvungen hugga på. Visa sig senare att de bara var 7 ägare på den, saknar lite utrustning dock men de får man leva med. Skulle dock vilja veta vad ni rekomenderar för sänkning på dom hur mkt och vilket fabrikat? MvH Björn |
|
| Har kikat och provkört denna bil och jag tror nog kammen är kass eftersom den inte gick speciellt bra.. Annars så var det ganska så sjysst stuk på bilen. Vad fick du ge? Lycka till!!!! | |
| Hur går det med bilen?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.