|
|
|
|---|---|
| Bytte olja på min 520 -89 idag och mäkte att oljepluggen bara satt gängad med handkraft, försökte dra den hårdare men den bara snurrade, vet ej om det är gängorna i sumpen eller bulten som är paj, men bulten ser väldigt skum ut den är ca 1,5 cm och inga gängor första biten( från skallen sätt) utan det är bara ca 2 gängor på yttesta spettsen, ska den se ut så???? | |
| Låter som att den gått av... | |
| Pluggen är ca 35 mm varav de sista 20 mm är ihålig. Bulten har troligtvis gått av i "botten" på hålet vilket är ganska precis två varv in på gängen. Dra ur resten med en bastant svinpitt och rensa gängen med gängtapp M12*1.5 (vill jag minnas). | |
| Tack för svaret, jag ska kolla igen. | |
| Var kan man få tag på en ny oljeplugg? mekonomen? | |
|
Vad sägs om BMW?? Kostar typ 30 riksdaler komplett med tätningsringen... Byt vid varje oljebyte! |
|
|
Jag planerar att byta olja i helgen på E39:an De festa frågor har jag svar på tack vare detta toppenforum. Har man ingen 36 mm nyckel går det att använda ett spännband modell större som används för att dra loss vanliga filterburkat typ Volvo 740. Någon skrev att filterlocket öppnas medurs?! Detta måste vara fel då jag drog försiktigt moturs och då började locket att vrida sig. Uppe på locket finns en pil som visar medurs och anger åtdagningsmomentet. Rätta mig gärna om jag har fel. Nu till oljepluggen. Efter att ha läst alla skräcksenario om oljepluggar som går av vet jag inte om jag vågar göra detta. Då jag byter olja för första gången på denna bilen och vet inte vad pluggen utsatts för tidigare. Några grispittar äger jag inte heller. Om jag skulle försöka lossa på pluggen skulle jag vilja veta vad som är tillförlitligast att använda 17 mm hylsa eller insexnyckel? |
|
|
Du lossar oljefiltret moturs, Oljepluggen lossar du med en bra sexkantshylsa (17) om du vill vara på den säkra sidan, du har ingen insex-plugg på 523an (om det inte sitter någon annan plugg?). Pluggen drar du med 25nm. Varmkör gärna motorn innan så lossar allt lite lättare och oljan rinner snabbare ut. Lycka till !. |
|
|
Efter ditt lungnande besked så skred jag till verket och nu är det avklarat. Tyckte att pluggen flöt när jag drog åt den så det blev mindre än momentet du informerade om. Har väl fått moment noja! Pluggen hade ett hål borrat vet du varför? Detta måste ju påverka hållfastheten? Hoppas den inte gängar ur sig har nu kört 20 mil och det verkar ok. Köper en ny bult inför nästa oljebyte. Tack så mycket för hjälpen. bosset |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.