|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med läck från automatlådan (zf 4hp22). Jag har haft uppe bilen på lyft och lokaliserat att det läcker röd atf-olja mellan motorn och växellådan. Så min fråga är om det är packboxen runt ingående axel som är otät? Eller finns det något annat där som kan orsaka läckaget? Momentomvandlarens olja har väl ingen förbindelse med oljan i lådan? Det försvinner olja ur själva lådan och stickan blir ganska snabbt torr. Eller sitter oljepumpen mellan motor och låda och kan orsaka läckaget? Mvh: Magnus | |
Paap Reeder |
..det är samma olja i konvertern som i lådan. Totalt 7 liter vid fabriksfyllning. Sannolikt läcker den främre packboxen på lådan som du själv säger. %&/() !"#¤ ..... att byta den men har man väl fått ner lådan går det snabbt. Byt då även bakre vevaxeltätningen - kostar ngn hundring - när du ändå är på G. MVH /// Paap R |
|
Tack för svaret Paap! Jag vet att det är samma SORTS olja i convertern som i lådan. Men det jag undrar är om den oljan som finns i convertern har någon KONTAKT med oljan i själva lådan. Om den har det ger ju även en läckande converter utslag på stickan till lådan. Sen ska man väl lossa convertern från startkransen så att den följer med lådan ut? Jag läste att man kan skada oljepumpen annars. Men vart sitter oljepumpen till lådan egentligen? Om den sitter INUTI lådan kan jag ju utesluta att den orskar mitt läckage. Tacksam för hjälp// |
|
Paap Reeder |
.. det är så att oljepumpen sitter s a s "längst fram" på lådan. I den träs konverteraxeln in i .. via den i ditt fall läckande packboxen. På konvertertappen sitter två klackar som MÅSTE in i två spår på pumpen. Du måste VARA 152% säker på att klackarna "gått i" ty drar du dit lådan utan att dessa klackar är i ingrepp kommer konvertern att pressa sönder oljepumpen. Alltid bäst att försöka få med konvertern ut med lådan. Lirka mellan startkrans och konverter med en bautaejsel ty tappen kan löpa ganska kärft i urtaget på vevaxeln. Jo oljan cirkulerar i hela lådan inklusive konvertern. MVH /// Paap R |
| Tack Paap! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.