|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
FB= svin som tar bra betalt o slingrar sej in i det sista me o slippa betala ut pengar! Låt oss säga att du har haft försäkringar hos dem för flera 100000 kr /året så hade de behandla ditt ärende mkt smidigare!!! Pengar styr!!! |
|
| Har de inte en regel förresten att de måste klara upp en sån grej inom 1 månad..annars kan du väl kräva dem på saker o ting! läs i boken du fick då du försäakra bilen/fälgarna. Hota me advokat! brukar lätta på trycket sägs det! | |
|
Märkligt, FB gör så här "för att spara pengar"... man undrar ju vad interntariffen per handläggarnäsa ligger på hos dem, säg lågt räknat en 700/timme? Blir pengar ganska fort.... Jag har själv bråkat ihjäl mig med försäkringsbolag tidigare. Det enda som verkar hjälpa är att vara en riktig PITA och ligga på av bara h-e. Vanliga pappersbrev via snigelpost och formuleringsstöd från juridikkunniga verkade förbättra min ställning och trovärdighet. Till slut hörde jag ingenting från mitt FB, varpå jag ringde efter några veckor och fick "är det något MER du vill ha?" vilket betydde att de gått med på alla mina krav... Jag ramlade nästan av stolen! :) Stå på dig och lycka till! mvh Anders |
|
| Hur har det gått för dig M Femman ? | |
| Letar efter nya fälgar och hoppas att inte FB krånglar när de får mitt kvitto... Återkommer när jag fixat nya fälgar. | |
Ras.mus |
Ett tips! Se till att få ordentliga kvitto på grejorna, kolla ID-kort och se till att få telefonnummer osv till säljaren... Försäkringsbolagen gör ALLT för att få slippa ersätta dig tydligen... Har samma problem nämligen, köpte beg. fälgar och skrev ett litet kvitto att han tagit emot pengarna. Glömde dock få med hans personnummer och tele-nummer och nu har jag inte det kvar. Jag fick nämligen med originalkvittot så jag tyckte det räckte att jag kan påvisa att jag betalt honom (om han senare skulle påstå att jag stulit dem av honom typ). Det hela började med att det gick 4-5 veckor sen stölden. Jag ringde upp FB och frågade vad som händer. Givetvis hade de inte ens börjat på mitt ärende. Fick besked att förutom det jag skickat in skulle jag skicka in mitt köpekontrakt på bilen (eftersom fälgarna medföljde bilen). Jag skickar in det samt vad hjulen är värda idag... Väntar ett par veckor till. Ringer. Hade de ju förstås inte gjort mer. Han plockade fram sakerna och kom då på att han även måste ha in "nyckeln" till fälglåsen. Jag kör in om och lämnar av dem. Sen tar det en vecka till. Jag ringer igen. Då har inget hänt, IGEN. Han plockar fram mitt ärende och säger att jag måste skicka in någon bild eller så som visar bilen med fälgarna!! Skickar in även det. Dessutom frågar jag om det nu verkligen är allt han behöver. Stämningen börjar bli irriterad... Frågar om det är okej att jag köper begagnade. Frågar även vad som händer om polisen hittar mina. Han säger att då tillhör mina gamla FB och den ersättning jag har fått får jag behålla. Jag frågade eftersom jag fått erbjudande om nästan likadana till ett (i förhållande till nypriset) bra pris. Jag lämnar även mitt kontonummer till honom och han lovar att det ska vara klart och pengarna ska vara på kontot inom ett par dagar. Såå, jag köper dem och väntar på pengarna. En vecka senare kommer ett brev hem. Allt klart och jag ska kontakta XX AB för återanskaffning av hjulen!!! Alltså, jag står här med begagnade hjul och de vill att jag köper nya! Jag ringer upp och frågar vad fan det är frågan om. Och då börjar de krångla. De kräver in kvitto på vad jag betalt. Jag skickar in det och väntar. Ringer IGEN efter 3 veckor och frågar vad som händer. Då säger han att såna här "kompiskvitto" inte betyder ett dugg. Då säger jag att jag också har det gamla originalkvittot och skickar in även det. Även om det kvittot inte har ett dugg med vad jag betalt att göra... De klagar alltså på att de inte kan få tag i säljaren som sålde hjulen till mig. Och där befinner jag mig idag... 3-4 månader sedan stölden. Tur att man kunde byta till vinterhjul så man slapp ha bilen stående ett par månader innan de fick tummarna ur rö-en. Dessutom ligger man ute med pengarna och har gjort det över en månad nu. Kul när man haft sin 25-årsfest, jul osv... Då har man ju mycket pengar över!! Tur man sålde sin gamla hemmabio innan så där fanns lite... En fråga... Är det egentligen intressant för FB vilka fälgar jag köpt eller vad de kostar osv? De ska väl ersätta vad som blivit stulet, inte vad jag får köpa istället. Jag menar ifall hjulen blir stulna och jag inte har råd eller lust att betala mellanskillnaden mellan det FB vill betala och nypriset, ska jag inte kunna köpa billigare begagnade och få ersättningen kontant? Kostnaden för FB är ju densamma! Tänk på folk som får sin stereo stulen! Då har de en självrisk på 30%, plus åldersavdrag!! Tänk ett system på 30 000 som blir stulet. Först 30%, sen kanske lika mycket för åldern, då får man alltså 40% ersättning! Då kan de väl för f-n inte kräva att man köper nya grejor? Då får man själv punga upp med 18 000:- för att köpa nya grejor som kanske kostar 15000:- begagnat. Alltså, man hade ju kunnat klara sig undan med bara 3000:- i egen kostnad istället för 18! Just såna grejer som hjul och stereos är ju sånt som går ner 40% i pris så fort du stoppat i dem i bilen! Då vill man ju gärna köpa begagnade saker väl? Fast handläggaren kanske är delägare i däckfirman de rekommenderar och således tjänar pengar på det... |
Ras.mus |
Fått besked idag... Eftersom jag inte kan bevisa stölden eller köpet ordentligt så kan inte fb ersätta... Nu i efterhand så inser man ju förstås att så är fallet, de kan ju inte ersätta bara för att folk säger en sak. Det blir bara mitt ord som blir bevis då och det räcker inte eftersom jag vinner på att vara oärlig... SÅÅ, se till att ni kan bevisa allt! Ta uppgifter och leg. på folk ni köper från, se till så att det inte är NÅGOT skumt eller att det finns minsta risk att det ni köper är stulet t.ex. OCH få ALLT från fb på PAPPER innan ni gör något! |
| Det är förjävligt! FB är helt otroliga! Får man fråga vilket bolag du har? | |
|
Vill bara nämna att jag har Otrygg och Chansa och har nu efter snart 3 års handlägning fortfarande inte fått min inkomstförlust täckt trots att jag har haft en tillsvidare anställning på mitt jobb.. och ahr inte kunnat jobba på 2,5år.. Jag uppriktigt hatar F-bolag! Att ha advokat hjälper men de även advoktarer tar de inte seriöst.. sjukt och synd att riksdag inte tar itur med slinger bolagen! |
|
bmw320cab |
Har själv trygg hansa och måste säga att dom fungerade riktigt BRA i mitt ärende. Hade en komplett pioneer tv/navi utr i bilen köpte den beg för 10.000kr (kvitto med pers nr samt underskrift). Blev av med den och ringde till f-bolaget, det var inga problem jag skulle få välja en ny anläggning som motsvarade min. Tyvärr hade jag inte så kallad "tillägsförsäkring" så jag kunde bara få ut max belopp 10.000kr. Och hitta en sådan anläggning ny för 10.000kr är helt omöjligt. Frågade om jag kunde köpa en beg igen och få pengar av dom istället. Det gick tyvärr inte pga att dom betalar inte ut till privat personer. Köpte en ny anläggning beg in till min firma och fakturerade trygghansa på 10.000kr fick pengarna eftter 30 dagar. Och hon var RIKTIGT trevlig den tjejen jag pratade med på bolaget. Men men jag hade alla papper iordning iofs. |
bmw320cab |
Just det kan tillägga att alla som har orginal monterad tv/navi i sina bmw´s måste teckna denna tillägsförsäkring annar så får ni inte ut någon vid ev stöld ÄVEN om den är orginal monterad. Det sa dom till mig när jag skulle försäkra en 530i med navi/tv. |
|
Kunde inte säga det bättre själv! Otrygg och Chansa! Jag betalar heller ett par tusen mer än att ha med det bolaget att gör! För min del så höjde de premiet hela tiden, efter den tredje höjningen ringde jag till de och undrade vad höjningen berodde på, kille i luren skriker tillbaks läs försäkrings brevet! När jag säger åt människan att det inte står något där slänger han på lupet!!! Dagen efter blev alla mina försäkringar uppsagda! Någon dag senare ringer en mycket trevlig tjej och undrar varför jag har sagt upp försäkringarna, när hon hör historien så ber hon om ursäkt och erbjuder biligare försäkring än det jag hade innan. Jag tackade nej ändå. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
Ras.mus |
Jo, de ersätter ju bara en bil i "standardutförande" brukar det stå i villkoren... Himla kul om man haft en fullutrustad individual-bil! Men det är ju klart, jag tycker nog att man själv ska kunna säga vad bilen är värd. Och att de besiktigar den typ. Sen får man ju förstås betala premie därefter men då vet man i alla fall att den täcker! |
| Så nu har jag köpt nya fälgar och fått pengarna av FB! Jag förlorade några tusen men nu har det löst sig. Det tog bara 4 månader...tur att det inte var sommar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.