AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.378

Försäkringsbolaget försöker slingra sig...

Sida 1 av 3
Jag måste bara skriva av mig lite, är så f*******d.

Det började med att jag hittade en uppsättning begangnade 19" fälgar med nya däck i sommras. Åkte till Stockholm där fälgarna fanns(bodde i skåne då) och det blev affär. De var verkligen i nyskick utan en repa och däcken var närmast oanvända(tom piggarna satt kvar på framdäcken) Betalade 19.500:-.
Då de ej fick plats i bilen när jag skulle åka hem och mina skärmar behövdes valsas lämmnade jag de i källaren hos min syster. Det har ej varit inbrott där sedan hon flyttade dit 1998.

För en månad senast fick hon påhälsning i källaren och flera förråd bröts upp. Naturligtvis var mina fälgar borta, trots de var fast kedjade och låg längst in under en massa skit. Polisanmälde stölden och skickade skade rapport, kvitto och polisanmälan till försäkringsbolaget.

Efter nästan 1 månad får jag ett brev från fb där det står att min anmälan måste kompleteras. Jag kontaktar fb och där säger de att de ej fått något kvitto. De har alltså slarvat bort mitt kvitto! Dessutom kräver de kontoutdrag från datumet jag köpte fälgarna och intyg från en kompis som var med vid köpet. Trots att jag bifogar detta verkar det tveksamt om jag får någon ersättning, då jag inte tagit någon bild med hjulen på bilen! Angående värdet vill de också få ner det max och de hävdar att om man ej har orginal kvittot från när fälgarna och däcken köptes nya så drar de av fem år dvs halva ny priset från hjulen! Fb hävdade även att nypriset var lägre än någonstans jag hittat, betydligt lägre.

Jag blir så trött! Har man inget försäkrings skydd om man köper begangnade saker till bilen? Går man inte på sakers marknadsvärde som man gör på begbilar? Snart så skiter jag i att ha försäkring, när alla bolag hittar luckor för att slippa betala ut ersättning. Kan även nämna att jag inte haft någon stöld skada på nästan fem år och ändå blir man behandlad som en bedragare, det är kränkande! Fortsätning följer...
Borde inte den stölden gå på din systers hemförsäkring?
Menar du att du skickade in orginalkvittot till dom? Man brukar väl alltid skicka in en kopia?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter som normalt av försäkringsbolagen att misstro till "höger o vänster"idag...Iofs förståeligt mht att det blivit "mer kriminellt" där ute :(

Kan berätta att ett försäkringsbolag som jag begärde att få prisuppgift på försäkring på min M535:a ville inte teckna detta utan att först "syna bilen"...Dem ville ändå ha nästan 9' för denna försäkring(helförs./1000mil/inlåst i garage)...Asgarv,bilen är ju inte mycket mera värd idag än de stålarna,Ok,lite mer iofs :)

Mvh Janne.
Nej, tyvärr går allt som tillhör en bil på bilens försäkring, så att man ska betala två självrisker! Det är samma bolag som vi har försäkringen hos och min syster sa att hjulen tillhörde min bil. Bättre att vara ärlig trodde jag. Undrar om man inte har någon bil men har några fälgar, får man ingen ersättning då av hemförsäkringen?

Jag har som tur är en kopia på kvittot för de ville ha orginalet. Iof bara ett handskrivet kvitto mella två privatpersoner, men de köptes som sagt begangnade.
Nu hatar jag visserligen f-bolag och har aldrig haft mer än trafik på mina bilar, men:

Misstag 1: Lägga lättsålda saker värda 20kkr i ett källarförråd i Stockholm.

Misstag 2: Att lämna iväg ett originalkvitto

Försäkringsbolagen förlorar massor av pengar på små försäkringsbedrägerier och gör allt de kan för att stoppa detta, och tyvärr är nog ditt fall ett sådant som de vill lägga i den kategorien.
btw. jag tvivlar inte på din ärlighet, men förutsättningarna ser inte bra ut.

Långsam skribent e man....

Bra att du har en kopia på kvittot.

Vad ska man göra, ta med fälgarna i sängen? Det har som sagt inte varit inbrott där under de 7 år hon bott där och inte tidigare heller! Förråden ligger i bottenplanet och det bor folk på samma plan(de har två stora hundar dessutom). Tre låsta dörrar och fastkedjade fälgar vad mer ska man göra!

Kvittot verkar ändå vara värdelöst i FBs ögon.
Att det inte har hänt innan kan man väl inte gå på? Då behöver man väl inte ha bälte heller....
Okej, jag skall inte provocera i onödan, för jag vet hur förbannad och maktlös man känner sig.

Där jag bor(Radhuslänga med egen infartstarm)har vi inte haft ett bilinbrott på 10 år.
Jag sover med bildörren 5 meter från mitt huvud, för en vecka sedan när jag skall till jobbet undrar jag varför jag inte har låst bilen.
Efter att ha sett de avklippta sladdarna till stereon och den krossade rutan förstår jag bättre.
Tjuvar är jävligt fräcka och drar sig sällan för något.

Jag trodde att de var ute efter att du skulle skriva ett eget falskt kvitto och sedan kunde de trycka ner originalkvittot i halsen på dig och hävda att det första också var påhittat.
Man känner sig helt maktlös, man betalar ju dyra pengar för försäkringen och får bara skit tillbaka när det händer något. Om man är i försäkringsbranchen får man ju räkna med att det kan händer saker. Det är ju därför man betalar en dyr premie!
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
varför har du inte orginalkvitto då? säljer man sina nya fäljar för 19000:- nästan oanvända och redan hunnit slarva bort kvittot? Ring honnom igen och fråga om inte han har kvar kvittot på sina dyra fäljar elle ska han göra Försäkringsbedrägeri med det och an,äla dom stulna nu när han sålt dem?
Det går inte att få tag i killen, har försökt. Man är väl för naiv.

När jag köpte fälgarna så tänkte jag på orginalkvittot men orkade inte argumentera, då det var fler som var inresserade av att köpa de. Räknade inte med att de skulle själas efter två månader...som sagt man är väl för naiv. Det verkar vara rena vildavästern. Man kanske ska sluta med bilar och börja sammla frimärken eller något.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
att gnälla över att han lagt fälgarna i ett förråd faskedjade mm tycker jag är helt fel, han har ju gjort vad han kunnat för att de inte skall bli stulna. Däcken skall ju förvaras mörkt och svalt och då kan man väl knappast ha dem i lägenheten.

Försäkringsbolagen blir man ju inte riktigt klok på, de skall ha massor för sina premier och när det väl händer något så är det försäkringsbedrägeri. Helt sjukt hur många det är som blir lurade av sina försäkringsbolag.. Skall man behöva ha både kvitto + foto för att få ut pengarna?? Sjukt..
Det bör väl räcka med ett handskrivit kvitto om affären gjorts upp mellan två privatpersoner.. Sedan att bolagen kräver att man skickar originalkvittot är ju skandal för de slarvar ju bort dem direkt och kan sedan påstå att man inte har något kvitto.

Hoppas det löser sig för dig.. Man blir ju så #%/(/¤ förbannad varje gång man läser trådar som denna och det blir ju bara mer och mer vanligt så frågan är ju vart det skall sluta.
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
man skickar in kopia på orginalkvittot. godtrolagen är borta.
senario ett, du parkerar på stan och det kommer fram en kille som påstår att det är hans fälgar för han har ett orginalkvitto på dem vilket inte du har, då ligger bevisbördan på dej, för att inte behöva lämna ifrån dej fälgarna, tex han sälger fälgarna till dej utan kvitto ger kvittot till sin kompis och hans kompis kommer med kravet på fälgarna.
Jirar
Man kan ju inte räkna med att F-bolagen bara ska sätta in pengar på ditt konto utan att bråka lite.
Du borde ju inse hur många såna här stölder som sker varje dag,kostar en jäkla massa för bolagen.
Det är ju även därför premierna bara stiger för varje år.
Personligen tycker jag inte att ett källarförråd är det bästa stället att förvara däck o fälgar på, tjuven kan i princip jobba ostört.
Jag misstror dig inte,men om du funderar ett tag så borde du tycka att dom har lite skäl o vara kritiska.
1 Inget originalkvitto.
2 Inga bilder eller nåt.
3 Inlåsta i ett källarförråd.

Jirar: jag förstår inte hur du resonerar! Jag betalar ju den höga premien utan att klaga men då vill jag ha hjälp om det händer något! Att utgå från att ens kunder är bedragare är en konstig inställning i mina ögon. Om man blir utsatt för ett brott är ganska kränkande. Man borde få stöd men istället blir man själv anklagad!

1. Man får sällan orginal kvitto när man köper något begangnat. Har bara fått med det en gång på de beg bilar jag köpt. Då garantin har gått ut slänger ju de flästa sina kvitton. Säljaren påstod att de var köpta nya i år men det kan man ju tvivla på.

2. Inga bilder, nästan alla jag känner har aldrig tagit någon bild på de bilar det ägt. Det är ju bara vi entusiaster som tar bilder på våra pärlor. Tog inga bilder med bilen och fälgarna då bilen stod 55 mil bort! Har bilder på bara fälgarna men det duger inte enligt FB.

3. Var, om inte i ett förråd ska man förvara sommar däcken under vintern? I sängen? Vill inte ha de på bilen då den är avställt och jag ville inte ha plattor på däcken.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Känner igen din situation, delvis. Jag hade inte köpt nästan nya fägar utan originalkvitto iofs,..

I slutet på 80-talet hade jag skaffat mig en -02:a som var totalrenoverad, hade t.o.m. ägt den en gång tidigare.
Den hade också fått på sig fina ( på den tiden ) 15-tummare me Pireli P6:or. Nylackad och asfin var den ( Fiat turchese farfalle hette färgen- vackert namn....).

När jag kört med den i något år, föll avgassystemets av, vid byxröret. Det var spöregn, och Mycket blött ute, så jag ställde bilen i utkanten av det lägenhetsområde som jag var vid.
Jag låste bilen, och tog mig hem. Sedan regnade det hela dagen nästa dag. På kvällen tog jag mig dit igen- och bilen var borta.

Polisanmälde det, och allt sådant. Tog mig bort till Skandia, och anmälde det på plats- med polisanmälan och allt i handen.
Jag hade kvitto på bilen, som jag fick biligt- men det är ju meningen att man ska bli ersatt för att skaffa en liknande bil i motsvarande skick. Betvivlar att det fanns någon finare då...

Efter 3 veckor blev jag uppringd av Skandia, som bad mig komma in till dem. Väl där blev jag Förhörd av en skadereglerare, han trodde inte en sekund på att bilen var borta, sa han. Han sa till och med att han var rätt säker på att en så gammal bil Ville ingen stjäla. Alltså, förutsatte han, hade jag gjort mig av med den själv- detta sa han till mig!! Han kände igen typen, sa han...

Som tur var kände jag till vad förra ägaren gjort med bilen, så jag ringde honom- och han kom ner och bekräftade skicket. Trots min ( enda bra ) bild på bilen, krävdes detta innan regleraren bad om ursäkt!

Inte fullt en vecka senare fick jag den begärda summan ( 18 000)insatt på kontot. Förbannad som jag var- fick jag också betalt för en stereo som inte satt i.. UTAN kvitto!

Så- redan på 80-talet var Vi försäkringstagare tvungna att visa att vi inte var bedragare.

Jag förstår att det har blivit mycket bedrägerier nuförtiden, så att det blir dyrt med försäkringar är ju delvis dessa idioters fel.
Och, såklart tjuvarna. Men att beskylla nästan alla för att vara bedragare är väl ändå att ta i- eller?

alfatok....
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
detta är ju helt sjukt.. Ok det är lätt att har ett kort på ett par fälgar + att det är lätt att förfalska ett kvitto som på ett köp mellan två privatpersoner men vem #¤%# gör som M-femman dvs tar det på sin bilförsäkring och får extra självrisk mm om det är ett bedrägeri (tycker det är ganska självklart att han är ärlig), då borde det ju varit mer misstänksammt om fälgarna tagits på hans syters försäkring, vilket kanske gått utan problem då det är en kvinna som blivit bestulen.

"jirar" ett förråd är ju det bästa förvaringsstället för däck, i princip alla har ju fälgarna i ett källarförråd eller garaget till huset..

Tycker det är hemskt att man skall bli anklagad för bedrägeri och behöva bevisa sin oskuld varje gång något inträffar. Inte nog med att man är less efter att ha blivit bestulen...
Tack hall112, skönt att någon förstår. Jag är inte rik, jag pluggar och sedan jobbar all min lediga tid för att ha råd med min hobby. Att bli av med delar för så här mycke pengar svider hel en del för mig. Att man sedan blir kallad för bedragare och blir idiotförklarad det känns...
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jo jag kan förstå att det känns.. Jag själv skulle bli helt tokig om detta skulle hända mig. Det finns ju en anledning till att man har försäkring. Blir lika förbannad varje gång det dyker upp en tråd om försäkringsbolag som försöker slingra sig för att spara några kronor.. Hoppas att det löser sig och att dom betalar dig det dom är skyldiga.
bmw320cab
vad jag vet så täcker INTE hemföräkringen inbrott i källar/vind föråd.

Detta är av egen erfarenhet i dagarna pga att jag/vi haft inbrott och det täcks ej av någon försäkring.. tyvärr..
Syrran har fått ersättning i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.