AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.625

Krocktest E60

Sida 6 av 6
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Vet inte vad det kan vara värt, men en "hårdare" struktur räddade mig och min medpassagerare i en otäck krock på E18 utanför Enköping den 24 augusti 1995. Ägde då en riktigt fin Porsche 944 som tyvärr slutade sitt liv med att första köra in i 50/50 offset i en stillastånde VW Golf II i ca 110km/h för att sedan bli rammad av en Mazda 626 i förarsidan. En Porsche 944 skulle förmodligen få en stjärna i ett modernt EuroNCAP-test, men just i detta fall (med offsetkrock och sidokrock) räddade den starka strukturen mig, min medpassagerare och de tre i Mazdan. Mazdan "tvingades" till sladd då Porschen inte gav vika som en marschmallow. Föraren och passageraren i den stillastående Golfen (skulle svänga vänster, och stod still efter ett krön på E18!) hade det inte trevligt - men ådrog sig (enligt alla protokoll) inga allvarliga skador, och deras hund i bagaget överlevde tyvärr inte. Jag vet att autobahnanpassat krockskydd inte alltid är att föredra, men jag är evigt tacksam. Jag kör MYCET hellre en ny BMW 5xx med fyra stjärnor än en Renault Modus med fem stjärnor... Förnuft!
Paap Reeder
Håller helt med erc!

Någon småbil typ peugeot eller renault berömdes nyligen i pressen för sina fantastiska säkerhetsegenskaper.
5 stjärnor på allt! o s v ... fantastiskt. Rätt in i bergväggen och alla överlevde.

Vem vill sitta i den när min E32 med kanske 1 stjärna med 60 kmh närmar sig framifrån ????
Dom i renaulten får fritt välja offset .... no matter.

En hård bil klyver en mjuk. Sedan må stjärnorna säga vad dom vill.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
..... minns ni förresten en otäck olycka på E 4 vid Sollentuna.
Året var ca max 1980... kanske före -80.

Biltjuvar körde norrut i ca 220 med en E 3 / 3,0 Si.
Fick sladd - kom ner i mittsträngen - voltade och träffade en volvo 240 - vindruta mot vindruta.
Si´n kom således upp och ner mot volvon.

Volvon hade inte taklucka men det hade BMW´n.
Volvon skalades jäms med sidorutorna.

Tjuvarna överlevde givetvis ...... så orättvist är det i världen.

MVH /// Paap R
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tänk, att avvisa ett av motorbranschens mest erkända och seriöst genomförda testmetoder med ett enkelt "hård bil klyver mjuk". Seriöst.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hur har man egentligen kommit fram till hur metoden för ett krocktest skall utformas? Sker de flesta krockar på så vis,(som i n-cap) att en bil dras mot en aluminiumbarriär i 64 km/h och träffar den andra med 40% av bilen bredd? Med det testet så mäter man ju bara en sorts krock. Krocka kan man väl göra på hur många sätt som helst? Eller sker de flesta krockar på det vis som testet simulerar, det borde ju vara så, men jag har isåfall svårt att förstå hur man kommer fram till detta.Men visst klyver en hård bil en mjuk, oavsett om det är seriöst eller inte.
/A
EuroNcap:s tester är ej jämförbara mellan olika storlekar. Således skall inte små bilar jämföras med stora. Fysikens lagar är självklara och en liten bil drar alltid koratste strået i en kollision med en större bil. Däremot går det inte att snacka bort att BMW har skämt ut sig när det gäller den nya femman.

Diskussionen krings styva konstruktioner verkar mest vara baserad på skitsnack. BMW:s karosser är inte styvare än andra tillverkares. Det verkar mest som de mest desperata BMW-anhängarna försöker snacka bort fiaskot i Ncap med att BMW inte är gjorda för fjantkollisioner utan är byggda för rekorderliga autobahnvurpor. Skitsnack säger jag. Ge mig statistik på att BMW:ar klarar autobahnkollisioner bättre än något annat bilmärke med fem stjärnor i EuroNcaps tester.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Paap Reeder
Mixtus!
... precis som H&M syr upp sina kläder efter vilket mode som gäller för dagen så har bilindustrin blixtsnabbt lärt sig att anpassa karosserna efter belastningen på provdockornas sensorer.

Bra värden ger många stjärnor - ger många sålda bilar - ger mycket klirr i kassan.

Saab har med mördande reklam i minst 10 år ... sedan fjaskokvaliteten från de finska hopsättningsfabrikerna ... snackat om kvalitet o s v.
Idag gäller annat. Vxl-lådorna på polisens befälsbilar Saab aero som är fabrikschipade går i ca 15´ mil innan bottenstocken går av.
Det är 3´mil innan motorn skär ihop p g a smörjproblemen.

Allt går att sälja med mördande reklam är en passande devis i dessa sammanhang.
Till sist kryper sanningen fram.

Personligen anser jag att det är en bra anvisning man får av dessa stjärnor men sedan måste man koppla in förnuftet.

Att BMW skulle åka till ett test utan att i förväg ha provat ut vilka värdena blir är helt absurt. Givetvis visste dom det mycket väl.

Andra överväganden från kunderna ligger bakom. Det började med denna SUV- trend som mycket bottnar i människans rena "klara smällen-själv" beteende.

Är beredd att revidera min uppfattning men ännu så gäller: hård bil delar en mjuk.
(... minns ni volvosarna som gick av på mitten .... alla med 5 stjärnor .... vem vill sitta i en sådan .... och i vilken halva isf)

MVH /// Paap R
Paap Reeder: Ditt resonemang haltar rejält eftersom EuroNcaps tester är marknadsförande numera. Bilar säljer på säkerhet. Kolla alla demo-Renaulter på stan. Hela sidorna är fyllda av stjärnor. BMW vill sälja bilar och säkerhet säljer. Ändå får de inte full pott. Det är riktigt dåligt. Och orsaken till det är inte att bilarna skall hålla ihop i en autobahnvurpa. Jag vågar påstå att en Renault med fem stjärnor i EuroNcap klarar en autobahnsmäll bättre eller minst lika bra som en BMW.

För övrigt sker de flesta bilolyckor i relativt låg fart varför säkerhetstnänkandet bör baseras på sådana olyckor. I 100 km/h är de fysiska krafterna så stora att det inte går att bygga bilar som kan hantera den krockenergi som då uppstår.
Klent av nya 5an som inte klarar full pott,trots allt en ny modell och med en hög prislapp...............
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ni talar om små skillnader nu.. kikade man på hur en krockdocka i en 5:a och en A6 påverkades så är jag glad i vilken som! Tycker många här är absurt petiga!

och sen när har BMW påståt att de är säkrast? BMW:s slogan är förglada bilar! inte att de är krocksäkra!...

Och blir man avskräckt utav att en bil inte har 5 stjärnor så ska nu nog sluta köra fort överhuvudtaget...

Det är svårt att motiviera sig själv att köpa en bil som fått fyra stjärnor i en så oerhört viktig diciplin som säkerhet när alla konkurrenter fått fem stjärnor.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
bjoerck!
Du har uppenbarligen lyckats med att motivera dig själv, hur gjorde du? Varkan Jaggan eller Alfan har väl 5 stjärnor?
/A
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Tycekr du överreagerar bjoerck! Inte direkt så att det är en 1:a vi talar om! Själv så rör det mig inte ryggen egenltigen.. i början så tyckte jag det var lite dåligt men nu så käns det som det kvittar.. nya 5:an verkar vara en helt underbar bil och jag har stora ha begär efter den =D

Paap Reeder
... jag har en "polare" i mitt kaffegäng på jobbet som är beredd att möta en Jeep Cherokee med 2 stjärnor i en "frontis" på 90-väg med sin renault modus (tror jag den heter) med 5 stjärnor.

... jag säger bara: "Lycka till!"

Reklamen har överträffat sig själv.

MVH /// Paap R
Sigdarve: Begär inte lika mycket av de gamla konstruktionerna som jag gör av en flong ny BMW-modell. Den ska klara fem stjärnor i ett krocktest. Idag klarar i princip alla andra tillverkare att få fem stjärnor. Kanske till och med Alfa och jagga?
||
34
|| jensa ||
120d M-Sport -07
Har kollat lite och jämfört mellan olika organisationer som krocktestar och så vitt jag läst skiljer det en hel del mellan resultaten. T ex är Subaru Legacy den absolut säkraste bilen enligt Austaliensiska Ncap men i Europa fick den "bara" fyra stjärnor...
Man skulle faktiskt kunna misstänka att Renault t ex, som bara säljer bilar i Europa, "skräddarsyr" sina bilar för Euro Ncap och får således toppbetyg. Medans en global tillverkare som BMW måste ta hänsyn till flera olika typer av testmetoder och inte bara inrikta sig att få bra resultat i en av dem.

Vet inte om situationen är på detta sätt, men man kan ju befara det...

|| jensa ||
Paap Reeder
.... som ni säkert förstått så är jag en som befarar....
MVH /// Paap R
Ol
99
OlofM
e60-520
Det här är en intressant diskussion, men också väldigt svår. Den är i mina ögon svår därför att man ibland blandar ihop olika begrepp. Det är väl skillnad på aktiv och passiv säkerhet?!

Hur väl en bil hjälper sin förare att undvika en olycka är i lika stor utsträckning säkerhet som ett krocktest vågår jag påstå. Minns ni A-klassen?

För en amatör som mig verkar det helt otroligt om ett enda krocktest skulle ge svaret på hur säker en bil är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.