|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Tycker faktiskt att Ford lyckats bra med Jaguar, visst är det trist med fordknappar här och där men samtidigt visar undersökningar att man höjt kvalitén (ej att förväxla med kvalitetskänslan) avsevärt. Rent generellt tycks Ford va betydligt bättre på att vårda varumärken än GM som vanvårdat Oldsmobile (och troligen även Saab inom några år) så pass mycket att man tvingats lägga ned tillverkningen. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en X-type 2.0D, trots att det den delar en del komponenter med Mondeon. |
|
andha45 |
Tror det är lite så med Jaguar att om inte Ford hade tagit över hade det kunnat gå illa... Det största problemet med nyare Ford är nog inte kvaliteten utan kvalitetskänslan. En Mondeo är rätt ordentligt plastig bil med mycket vindbrus etc. (tyder på att de ej bryr sig så mkt om känslan). Men ändå en mkt bättre bil säkert än Sierra =) och gamla Mondeo. Volvo kommer de nog inte förstöra så länge det går bra... men som alltid när man är del i en koncern: skulle Volvo börja gå dåligt kanske Ford börjar lägga sig i mer vad Volvo gör. Nya Focus och S40 (o Mazda 3) är ett bra exempel på att man kan utveckla bilar delvis tillsammans, men ändå ha en helt egen karaktär. |
civilization |
andha: Så länge man även har en BMW i garaget så går det väl bra? =) Vore mkt tråkigt om SAAB blev nerlagdt, tycker de borde lägga om taktiken som jag sa tidigare och göra SAAB till en svensk Skoda... Annars får man väl hoppas på att nån annan vänlig (?) koncern köper upp det när GM tröttnat. |
andha45 |
Sv Skoda är nog ingen bra idé... för små serier och hela marknadsförings- och distributionsstrategierna bygger på små volymer o rel. höga priser... Kommer inte på någon koncern som skulle vilja köpa bara varumärket Saab, dessutom bygger ju bilen på GM-komponenter. Svårt fall, helt enkelt men hoppas det går bra. |
andha45 |
civilization: ja har man en premiumbil i garaget kan man tänka sig att ha en plastigare också =) |
civilization |
andha: Detta blir bara mer och mer off-topic men det skulle vara intressant att veta mer om hur mkt av delarna i koncernmärken som verkligen tillverkas av respektive märke...du verkar ju vara insatt i branchen. Märken inom VAG koncernen verkar ju dela ganska mkt med varandra tex...sen sägs det ju ibland att en stor del av delarna i tex europeiska märken oavsett koncern kommer från samma undertillverkare osv...? Har även hört ngt rykte om att BMW tillverkar eller använder komponenter i växellåder som SAAB, verkar ju mindre troligt men...? |
andha45 |
Det om BMW och Saabs växellådor har jag inte hört... jag jobbar mer med marknadssidan. Allmänt kan man säga att en koncentration äger rum på både tillverkar-, underleverantörs- och återförsäljarnivå. Följden blir att färre underleverantörer tillverkar åt färre tillverkare s a s, så det blir mer och mer som du säger. Tre leverantörer av elektronik förser de 10 tillverkare/tillverkargrupper som finns kvar med elektronik, mot kanske sju lev och 28 tillverkare för 30 år sedan. |
|
Har aldrig brytt mig om huruvida en bil är bra eller dålig att krocka med, när jag köpt ny bil! Men min sambo tänker så. /A |
|
|
Hellre köper jag med hjärtat än med hjärnan! /A |
|
|
Hej, jo det stämmer att tillverkarna blir färre och färre. Däremot måste man komma ihåg att biltillverkarnas specifikationer skiljer sig åt. Även om BMW och SKODA i flera fall delar leverantörer är BMW:s lösningar i normalfallet dyrare och ligger i framkant teknikmässigt. Att BMW är en dyr bil återspeglar sig faktiskt i komponentpriserna; det är dyrare att bygga en BMW än en Volvo. /M Min bil: Länk |
|
|
Ta bara deras nya Magnesium motorer som kommer in i nya 5 serien i och med nya 3:an! DE kan bara inte vara billigare än en aluminium motor! Bara och hoppas de tillverkas med oerhörd precison då Magnesium är extremt lätt reaktivt med vatten. |
|
Paap Reeder |
Så här tror jag det förhåller sig: 5 stjärnor innebär att du som medåkande klarar dig bra i krock med berg. Hur ofta krockar man med berg? I första hand krockar man andra medtrafikanter. Hur kom det sig att E34´n praktiskt taget klöv Volvo 940 på mitten? Således: ju färre stjärnor din bil har desto hårdare är den. En hård bil klyver lätt en mjukis. Min gamla 750 med kanske 1 stjärna klyver en sprillans Volvo SUV så alla airbagspåsarna sprutar ut på gärdet. ... träffar jag däremot på en annan 750 blir det som med bergväggen. MVH /// Paap R |
civilization |
Jag har fått för mig att krocktesterna i vilket fall som helst görs i ganska låga hastigheter? Dvs krockar du i hundra så går det riktigt riktigt riktigt illa oavsett om bilen har 4 eller 5 stjärnor? |
andha45 |
Det är svårt att snacka bort krocktester, men visst, det är klart att det alltid finns en avvägning mellan hårda o mjuka karosstrukturer. Krocktester är faktiskt rätt genomtänkta och ett bra betyg kan vara avgörande vid en krock i 100 km/h. Det är ju rätt sällan en krock i 100 km/h innebär att man frontalkrockar med en annan bil el. kör in i en bergvägg. |
|
jag personligen bryr mig inte så mycket om kroktesterna däremot så tycker jag det är väldigt illa om kvalitets känslan är sämre ska själv åka å kolla i mellan dagarna på kvalitets känslan på en e60 bmw forewer |
|
| Svagt av BMW att nya 5an inte fick full pott i krocktestet. | |
|
Tyskarna är bra på att fuska! Nya 5-serien fick 4 stjärnor efter andra försöket oohhhoom vad fick dem i första testfallen då? De rullar säkert en hel del nya 5 serien som inte är uppdaterade med BMWs senaste krockhotfixar.. :-( BMW följer trenden, se bara på hur Continental fuskade med sina däck: Länk |
|
|
Dagens BMW-magasin tar upp detta, så här skriver man; Alla bilar testas då de i 64 km/h dras mot en aluminiumbarriär. För att simulera en frontalkrock med en annan bil träffar bilens front barriären med bara 40% av bilens bredd. Detta test visar om bilens karosstruktur kollapsar vid en frontalkollision. I utvärderingen av 5-seriens test konstaterar forskarna att bilen har en stark och stabil kaross. Vad som ger avdrag är att belastningen på överkroppen vid en frontalkollision blir högre pga den styva karossen - ökad styvhet behövs emmelertid för att klara kollisioner i högre hastigheter än i Euro NCAP. Vad gäller islag, alltså att knäna vid en kollision kommer i kontakt med instrumentpanelen, strävar BMW efter att eliminera detta genom dubbla bältessträckare. Och enligt NCAP:s tester uppstår i 5-serien inte heller ngn kontakt. Däremot menar man i tolkningen av resultatet att det kan finnas en risk för detta. Därför undrar jag, vid vilken hastighet sker de flesta frontalkrockar, över eller under 64 km/h? /A |
|
|
Sigdarve: Sedan är väl 5:seriens hårda - styva karros ett måste för BMW för att få bilen att vara så styva som de körglada köparna vill ha dem.. Mjuka karosser och bra vridstyvhet klingar lite dåligt ihop... Och att ambitionen är att att klara krockar i högre farter är klart önskevärt, synd bara att inte desa genomförs med. Fast risken är väl då att folk blir avskräckta ifårn bilar överhuvudtaget då, kanske något för MP att börja ta som argument. Hoppas dock de inte får den idén. |
|
Buspelle |
BMWs försvarstal luktar undanflykter lång väg. Andra biltillverkare; läs Mercedes, Audi, VW, Volvo, Saab m fl, bygger också för att dels uppnå en vridstyvhet som är tillräcklig för att uppnå vissa prestanda, dels för att klara krockar i alla tänkbara hastigheter, men de lyckas tydligen ändå uppnå betydligt bättre resultat än BMW. Historiskt kan resultatet av de olika billtillverkarnas ansträngningar utläsas i ett antal av varandra oberoende institut för krockutvärdering och där har BMW oftast legat hyfsat till (så länge man klarade av att hålla jämna steg med konkurrenterna). Med E60 hamnar BMW numera på efterkälken. Synd och skandal. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.