|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
andha45 |
Även om S80 är en extremt säker bil så tror jag ingen Volvo nått den jämna och höga nivå som 9-5 har. Tror faktiskt 9-5 har varit typ bäst i alla tester jag läst. Det sker väl ändå en bedömning av bilen utifrån vissa kriterier för resp. klass, dvs det skall vara "lika svårt" att få fem stjärnor för 5-serien som för 1-serien. Och en 5-serie med fyra stjärnor är säkert ändå krocksäkrare än en 1-serie med fem stjärnor. |
|
Andha45: jo men att jämnföra 1 emot 5 var inte min tanke utan hur väl de placerat sig i respektive klass.. men 1:an är nog mer lyckad ändå ur en krocksynvinkel för sin klass alltså! Att 9-5 är en säkerbil råder det nog inga tvivel om! Bra att den kommer i Etanolutgåva snart med.. men hur det ser ut med framtiden för saab bilar är en helt annan sak.. mörk verkar den tyvärr.. |
|
civilization |
Jävla GM säger jag bara. Saab 9-5 är ju fina familjebilar men personligen drar jag mig för att snegla åt det hållet just för att jag inte vill stödja GM, tyvärr innebär det ju att man samtidigt avstår från att stödja Trollhättan... |
andha45 |
Som bilköpare är det lätt att hålla med. Som aktieägare i GM (vilket jag inte är) är det fullt förståeligt, Saab har fått mkt fler chanser än vad som är normalt (de har gått med förlust konstant sen 1991) och det är troligt att det hade gått dåligt för Saab även om de inte blivit uppköpta av GM. Men det är förstås svårt att veta. |
civilization |
andha45: Ja det stämmer men trots allt tycker jag inte att GM verkar ha någon vidare respekt för respektive märkes identitet...se Saab 9-5X tex och många fler exempel på det finns... Sen kmr det alltid förr eller senare någon som säger att "ja men ett företags mål är ju att tjäna pengar" och visst...men personligen har jag inget eller mindre förtroende för ett märke som verkar säljas av människor som inte bryr sig om vilken produkt de tillverkar utan endast hur mycket pengar den kan tjäna åt dem...och man kan faktiskt kombinar engagemang i produkt med vinst...se på IKEA. |
andha45 |
civilization: jag håller med. Det är trist att det blivit som det blivit, Saab har ju inte direkt kommit med så mycket innovationer under senare tid. Det är nog en kombination av dåliga beslut hos både GM och Saab men jag tycker ändå GM varit rätt toleranta och gett Saab några år... |
|
andha45: Jag som GM chefen sa: "Det finns för få egnelsmän/äldre män i tweedkostym som köper saab nu för tiden" Den kommentaren säjer det mesta! GM har haft ett tålamod som är att jämnföra med en tonårsförälder ;) |
|
andha45 |
theprophet: ja, det får man säga =) Jag har en del insyn i Saab-organisationen och det är rent komiskt att se vad Saab åtagit sig och vad de sedan presterat... försäljningsmässigt. Ta bara en sån sak som att Saab-bilar som stått osålda i Tyskland två år säljs till svenska Saab-handlare för ung. halva priset mot vad man förväntades få i Tyskland... |
|
Ja går man då inte i förlust så vette tusan vad annars som de förväntar sig hända! Sen att profilera Saab som sportiga bilar känns rent utsagt komiskt! De borde försäkt satsat på vettiga familjebilar till hyffsat pris så kanske de hade kommit en bit på vägen.. men men upplevelser verkar tydligen vara ett bättre säljargument... |
|
civilization |
Onekligen känns det som en miss av GM att försöka profilera SAAB som deras europeiska premiummärke...var inne och kände lite på nya 9-3 och det känns då verkligen inte premium...I en perfekt värld hade kanske SAAB och Volvo gått ihop istället med SAAB som lågprismärke...ngt som känns bra med BMW ur den synvinkeln är att de iallafall fortfarande är ett eget oberoende företag...eller har jag fel? Sen får man nog också erkänna att de flesta bilmärken verkar producera bättre produkter med en större koncern i ryggen...Volvo tycker jag tex har byggt många intressanta modeller på senare tid...ett av de intressantare märkena idag... Andha: Hur funkar S60:in? Har själv funderat på att skaffa Volvo som mer bruksbil och låta BMW bli rolig sommarbil lr liknande |
| Man dör hellre i en BMW en i en Volvo, det skiljer så lite mellan dem endå så det är bara att släppa sifferstatestiken. Visst kan man förvänta sig ett toppresultat av E60 pga priset osv men man bör tänka på att alla tester ger sina resultat dvs i vissa tester favoriseras vissa bilmärken, tex Volvo fick ju böta för detta i USA när de utlovade lite väl mycket med sin äckliga 740. Jag vet själv hur det är att krocka i en BMW och har erfarenhet av att man klarar sig väldigt bra, tror i realiteten att mellan jämnstora bilar skiljer det inte så mycket om bilarna i fråga har likvärdig krockutrustning, vilket de flesta har idag. Att S60 skulle vara säkrare än E60 känns som ett skämt. | |
andha45 |
civilization: den fungerar jättebra det är dock en dum idé att kommentera sin volvo här på forumet, som du märker är det fullt av BMW-fantaster... FRIFART: dina egna erfarenheter av krockar är inte relevanta i sammanhanget, inte heller vad du tycker känns som ett skämt. Krocktester är ju till för att få fram kunskap som är oberoende av vem som kör, hur bilarna körs etc. Däremot håller jag med om att det inte skiljer så mycket mellan jämnstora bilar av jämngammal konstruktion. Men att du avfärdar S60:ns krocksäkerhet finner jag märkligt, den har kommit bra till i alla krocktester. Den är dessutom betydligt mindre än E60. |
|
FRIFART. Det finns säkert folk som överlevt en krock i en Trabant, är det en säker bil för det? |
|
|
Tycker både Volvo och Saab är två tvetydiga tingestar! Båda ska vara så premium... men i mina ögon och det jag fått känna, klämma och provköra så känns de inte alls speciellt premium! Visst är 9-3 lite underhållande, men min E34 Touring är roligare. Alla företag kan inte göra en Bang Olufssen, dvs shockhöja priset och behålla samma teknik och bara lägga en liten design klick på verket! Näe ska det byggas premium får de allt ta det ifrån grunden! Nu vet jag inte hur det är med reglagen i Volvo men Jag hörde att Jaguar fått Ford reglage i sina bilar och Jaguar är Premium i mina ögon och att då göra så är så lite premium vi kan komma, skrattretande är ordet! |
|
| andha45: Av olika anledningar (som jag dessvärre inte kan gå in på här) så har jag också insikt i SAAB-organisationen och kan bara konstatera att de går på konstgjord andning. Frågan är inte om utan när GM stänger kranen helt och hållet. | |
andha45 |
Mixtus: samma här. Vi ska inte diskutera hemligheter på detta forum. Men utan att gå in på sånt, har jag stor förståelse för om/när GM stänger kranen. Få företag får så många chanser som Saab har fått. |
| Sant | |
|
Detta är tyvärr mycekt sund med SAAB alltså då det inte kommer gynna sverige om/när de går under! |
|
andha45 |
Verkligen synd. Tur att det går bra för Volvo. Det är en fundamental skillnad för ett land om tillverkaren själv bestämmer (som Saab-Volvo förut) mot om de är en del i GM:s/Fords portfölj. Om både Saab o Volvo går dåligt kan båda fimpas när som helst. |
|
Ja Saab kan ju tyvärr inte påverka så mycket då det nu går så illa, som ni säger, då det är ett fundementalt fel då ingen köper deras bilar! Bra att det går bättre för Volvo ändå, och det är ju inga dåliga bilar. Bara att hoppas att Ford inte "förstör" volvo, med andra ord lite som vad jag anser att de gjort med Jaguar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.