AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.629

Krocktest E60

Sida 3 av 6
civilization
Mixtus:
=) Missförstå mig rätt, visst jag gillar BMW både min egen och många andra men det blir faktiskt svårare och svårare att motivera sig själv att satsa på en BMW igen nästa gång jag byter bil =/ Att jag gillar BMW blir mer och mer en känslomässig grej istället för nånting man kommer fram till genom att väga för och nackdelar mot varann.

Mina föräldrar äger en Volvo 960 årsmodell 95 som det händer att jag lånar ibland då jag behöver köra grejer osv och jag kan inte låta bli att konstatera att den bilen konstruktionsmässigt överträffar min BMW på nästan alla punkter...hur den är ihopsatt, hur utrymmena är uttnyttjade, ergonomi mm.

Att sen en Inspektion II på min 328 kostar nästan 6000 kr eller byte av två spindelleder som måste göras 1 gång/år kostar 2000 kr gör inte heller saken bättre. Hade jag haft en ny bil så visst men för en lite äldre bil som min är det att ta i...

Jag tycker inte det känns som om BMW verka ha nåt intresse av att ta hand om sina kunder och det gör mig besviken. Som att skicka advokater på att stänga sidor som den här är ett exempel...

Ibland undrar man nästa om det är Sauron som sitter där nere i glastornet i Munchen >=)
civilization
BMW vill gärna kalla sig som du säger marknadsledande och jag tycker nog att man måste utmärka sig bättre än vad BMW gjort enligt min erfarnhet för att motivera ett så mkt högre pris jämfört med konkurenterna...E60:s krocktest är tycker jag ännu ett exempel på att de inte klarar av att leva upp till vad de utger sig för att vara =/
Åkte med i en arbetskamrats BMW 520 (E60) från Göteborg till Stockholm i går, Fick förmånen att köra själv halva sträckan.
Ägaren (tjänstebil) var helnöjd med bilen, förutom två saker:
1. Frånvaro av skyddslister på sidorna hade medför att bilen drabbats av flera små fula småbucklor från slarviga människor på parkeringsplatserna.
Lister är fult- men mycket ,mycket, praktiskt!
2. Krockresultatet i NCAP. Som han själv sa- en stor BMW måste bara få högsta betyg- allt annat är skandal. Bara riktigt enögda extermfans kan bortförklara testresultatet..

I övrigt hade bilen rullat nästan 2500 mil utan några missöden.
Han tyckte till och med att motoreffekten var tillräcklig..
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ok, jag hör vad du säger. Även om jag tycker du tar till överord. Jämförelsen med en 960 är magstark. Det är en låda på hjul som inte på något sätt framkallar den körglädje som jag tycker BMW lockar fram. Och servicekostnaderna bör jämföras med en bil som har motsvarande motor och prestanda. Du lär landa på samma pengar oavsett om du har en Mercedes, Audi eller BMW. Till sist, att skydda sitt varumärke är ingenting som BMW är ensamma om. Däremot håller jag med dig om att de bör vara sparsamma i sina angrepp mot sidor av denna karaktär. Det är mervärdet av varumärket, all information runtomkring.
civilization
Mixtus:
Angående körglädjen håller jag med dig helt och hållet, men där får man på samma vis ta i åtanke att en 328 coupé är en sportbil medan en 960 kombi är en komfortabel familjebil, på den punkten kan man inte jämföra dem.
Annars finns ett gäng exempel på det jag tidigare nämde...
lister och paneler invändigt i 960 är fastskruvade till skillnad från BMW:n där de ofta sitter med plastklickfästen, tar man bort sådana är det mkt svårt att få samma passform igen vilket jag fått erfara...
handskfackluckan på BMW:n är tunn och plastig och går ej att stänga ordentligt utan att en skarv syns...
ratten är ställbar endast upp/ner till skillnad från 960 som även har ut/in.
Volvo har yttertempmätare integrerad i instrumentpanelen, på BMW:n krävs ett instrument av DIN-format som dessutom ej är standard för att erbjuda samma funktion...
Volvos klimatanläggning är betydligt mer pedagogisk än på BMW:n...varför ha klimatautomatik om man ändå måste ställa temperaturen med en ratt på luftintaget??
Ratten på BMW:n är placerad ca 1,5 cm längre åt vänster om instrumenkonsollens mitt, vilken miss! Har kollat tre exemplar och alla har ratten placerad till vänster istället för att vara centrerad.

Småsaker förvisso men ändå missar...missar som Volvo i tex detta fall inte gjort.

Var inne på Volvo för ett tag sen och frågade bla angående servicekostnader, i detta fall en Volvo S60 2,4T, och enligt dem kostade service mellan 1800-3000 kr, en ganska stor skillnad mot BMW:n alltså.
Jag skulle verkligen vilja köpa en tex 328i eller 330ix som nästa bil men det kostar helt enkelt mer i underhåll osv än vad jag tror man får för det i kvalitet mm, hur rolig bilen än är tror jag det skulle kännas som en dålig affär, det gör iallafall min nuvarande BMW =(
Plumber
Köp en Volvo då och bli lycklig!
Jag har inte köpt en BMW för att det är förnuftigt köp.
civilization
Inte jag heller men såhär pass hade jag faktiskt inte väntat mig, jag vill gärna tycka att BMW gör de bästa men jag kan bara inte, och det är en besvikelse alltså...
andha45
Servicekostnaderna på BMW är höga om man räknar Insp II-pris men inte helheten.
En Insp I ca 5000, en Insp II ca 6000, 2 oljebyten x 1500 = 14000 för 10 000 mil (fr o m 99 årsmod + e46 sedan starten våren 98)

S60 kostar ca 3700 vid 2, 4, 8, 10 t mil + mer (gissar på ca 6) vid 6 t mil = 21 000.

Men en bra liten verkstad fixar nog båda bilarna för ca 10 000 för de servicar jag nämnde. Så den dyra servicen håller inte som argument.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
andha45, jag greppar inte ditt inlägg riktigt, menar du att s60 kostar 6 kkr att serva vid 6000mil?
andha45
Ja, det var diskussionen om BMW vs. Volvo 960 som fick mig off topic...

ja, den kostar något sånt. Volvo-verkstäder har blivit jättedyra.

För BMW begränsas servicekostnaderna av att varannan service är ett oljebyte, och det kan man knappast ta mer än oljan + några hundra för...
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Farsan lämnade in sin s60t5 på 6000mila service i aug-04, är 99% säker på att den servicen kostade 4000kr.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Volvo är dyra att serva, håller med, det är inte som på 240-tiden...

Kanske är vid något annat miltal det blir dyrt...
Typ när kamremmen ska bytas, men harför mig att det är först vid 16000mil....
andha45
Det är nog inte bara Volvo. T ex Audi-VW var jättebilliga att serva för 10 år sedan men inte nu längre. Peugeot, Mazda, Saab... alla har blivit rätt dyra. Priset varierar med hur mkt kunden tål, dvs mer företagsbilar = dyrare service (därför tar man också mer för nyare modeller och "nice price" för äldre; tillämpas av bl a Volvo o BMW).

Kamremsbyte är nog inte jättedyrt på Volvo, 2-3 000 skulle jag tro. Finns värre...

Argumentet att BMW är dyra att serva håller inte längre, tycker jag. 1986 var de jättedyra (korta serviceintervaller, andra bilar var mkt billigare) men inte nu längre jfr m konkurrenterna.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
ännu mer OT......
Ja, frågan är hur länge det lönar sig att åka till den dyra märkesverkstaden, farsan slutade med det vid 10k mil på förra bilen, valde istället billigare oberoende verkstad....

Kopplingen började ha sett sina bästa dagar på vår gamla volvo 850 vi hade innan, volvo ville ha 8k för det, oberoende verkstaden hade inte grejer för att utföra bytet, har hört att det är ännu dyrare till s60 (ca 10k)....
andha45
Ja kopplingsbyte är ju dyrare till fram- än bakhjulsdrivet. Å andra sidan håller kopplingen på Volvo längre än på BMW.

Det finns nog vissa komponenter som är betydligt billigare till Volvo än BMW också, t ex kylare, AC-detaljer, stötdämpare... tror jag.

Utvecklingen är generell. Stötte nyligen på en som lämnat in sin Citroën på 12 tmil-service, kostade 12 t, inga speciella grejer byttes annat än smågrejer, liknande historier hör man ofta om Golf, Renautl Mégane etc. Strikt ekonomiskt bör man nog köra till en liten verkstad redan vid första servicen....
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Men då gäller väl inte garantier osv...
andha45
Jodå, garantierna gäller, det står klart och tydligt i garantivillkoren. Enda undantaget är om arbete som ej utförs fackmässigt förorsakat felet, och det lär inte vara normalfallet. Har faktiskt fått förlängd garanti på bilar trots att jag servat dem på icke-märkesverkstäder.

Jag har alltså inget emot märkesverkstäder, men jag känner denna mindre verkstad (som f ö är stadens största fria) och den ligger bredvid mitt jobb.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
En sak som däremot glädjer mig är att krockskyddet i lilla 1:an delar samma poäng som VW som sedan länge varit normvisande i klassen! Den slår sin hårdaste rival, som jag ser det, Audi A3. Vilket glädjer mig då jag gärna ser en 1-serie på in parkering inom några år.

Tyvärr lever inte 5:an upp till riktigt vad jag tycker att prislappen signalerar, då roliga bilar behöver krockskyddet lika bra som de tråkiga om inte mer. Vi får hoppas att de tar till sig av denna kritik och går igenom 3:a lika bra som 1:an. Fast eftersom 1:an kom efter 5:an så borde den läxan redan vara lärd. Synd bara att 5:an får dras med denna problematik då 5:an antagligen är den som förväntas släja mest?

andha45
Bra att du fick oss on topic igen, theprophet...
Det skulle vara intressant att veta hur BMW resonerat kring detta med krocksäkerheten. Metodiken för att nå många stjärnor i NCap är tillgänglig, och alla (vad jag kommer på) de senaste franska bilarna har fått full pott (Laguna, Megane, C5, P407... en liten Renault som jag glömt namnet på, Modus?) så BMW skulle ha lyckats med det om de hade värderat det annorlunda. F ö har ju X5 och 1-serien 5 stjärnor.

Ibland finns förklaringar som är rimliga. 7-seriens design var avsedd för USA och Asien också och därför gick den (som väntat) hem sämre i Europa. Kanske e60 är bra på någon annan typ av krockar...? Eller så har utrymmen prioriterats, jag vet inte.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Eller så har all energi gått åt på att få en så genombra bil som möjligt med E60 och någonstanns på vägen inte lagt ner tillräckligt med energi på krocksäkerheten. Jag vet att det kan låta lustigt men som helhet är ju bilen absolut ingen miss! Skulle vara intresant att få reda på vad BMW la mest energi på när de tog fram E60:n! Designen kan det tyckas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.