AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.626

Krocktest E60

Sida 2 av 6
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stjärnorna ändras väl från år till år? Dvs 5 stjärnor för 5 år sedan är inte samma sak som 5 stjärnor nu.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det stämmer bra, och det är väl rimligt att kraven höjs kontinuerligt.

Pinsamt för BMW och inte bra för försäljningen i de bredare marknadssegmenten. Vi som är mer eller mindre märkesidioter bryr oss nog inte lika mycket.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
När man säger att det inte spelar någon roll om bilen är krocksäker eller inte eftersom man kör bra/säkert/försiktigt lurar man sig själv ganska rejält. Det finns ju trots allt andra bilister som kanske inte är lika duktiga på att köra. Dessutom har vi åtminstone i Småland odresserade älgar som springer upp på vägen ibland utan förvarning.

Jag sätter inte frugan och ungarna i vilken bil som helst, så är det bara.

BMW är kanske inte de allra säkraste bilarna men de är nog väldigt säkra. Men visst 5 stjärnor kan man begära, liksom whip-lash skydd i stolarna (som borde vara standard).

En ny vw polo är betydligt säkrare än en volvo 740 enligt krockexperter. Så det är inte bara storlek och tyngd som räknas. Åldern på konstruktionen är minst lika viktig.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
C5an "världens säkraste bil": Länk

36 av 37 får väl anses som bra.
Ol
99
OlofM
e60-520
Alltså, E60:an har MODIFIERATS för ett andra test och trots detta når bilen bara fyra stjärnor. I rapporten skriver man följande:

It achieved a four-star rating after Euro NCAP allowed frontal, side and pole retests following improvements to the car’s steering column, footrest, door trim, door latch, airbags and software.

Allvarligt talat!!! I princip allt som föraren har kontakt med har modifierats!? Det innebär alltså att i tidigare test så var resultatet (ännu) sämre...

F-n vad besviken jag är...

Ol
99
OlofM
e60-520
Sett från den ljusa sidan: Det får bli en e39 till våren! Kunde varit värre :)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Själv har jag inte krockat en enda gång i mitt liv, så en tidig Fiat Panda hade dugt bra åt mig;-)
/A
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Usch så besviken jag är. I ett och ett halvt år har jag försökt övertyga min svärmor att byta sin oändligt fula och tråkiga Volvo S80 mot en 5-serie. När jag nu, äntligen, har nått en delseger genom att provkörning skall bokas nås jag av detta besked. Där missade BMW en kund. Och fler lär det bli. Skäms. Jag finner inte ord.
Plumber
Hallå!!!
Lugna sig lite va?
NCAP är inte hela världen, det är ett grovt test som kan vara ganska missvisande.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Test skall man inte lita på! Jag har nyligen köpt en Siemens dammsugare för 2500, bäst i en massa test. Men jag har haft den på lagning 3 ggr!
/A
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst, vi är en samling (blåögda) entusiaster som kanske försöker att vända, vrida och läsa mellan raderna. Men det lär knappast locka nya kunder. Och befintliga kunder (jag t.ex!) börjar undra vad BMW håller på med. Inte nog med att detaljfinischen börjar svaja. Inte tycks BMW lära sig något på krocksäkerhetsfronten. Nej, jag har svårt att lugna ner mig. Uselt BMW!
Ol
99
OlofM
e60-520
Nja, de bilar som legat i topp hos NCAP har också visat sig bra i ute i trafiken (se Skandias undersökningar).

Jag börjar bli lite orolig över utvecklingen hos BMW. I höstas provkörde jag X3:an och var inte helt nöjd med detaljkvaliteten. Nu har jag tittat på e60:an och känt likadant...

Hm, börjar låta som en gubbe. Dags att lägga sig!
Ol
99
OlofM
e60-520
Ett inlägg till hinner jag med ;)

Nej, alla tester ska man inte lita på. Men NCAP testerna har visat sig stämma väl överens med resultatet ute i trafiken.

Det tråkiga är, som Mixtus skrev, att det är tråkigt när flera saker pekar åt fel håll.

BMW har under flera år gjort några av världens bästa bilar. Men det är inte kul att provköra en bil för en halvmiljon (e61 525) och sedan sätta sig i kamratens Peugot 307 och höra honom konstatera att känslan är ungefär densamma!

Ol
99
OlofM
e60-520
Urk, mitt senaste inlägg hade fått mina gamla svenska fröken att gråta. God natt!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ha-ha! Det är väl dags för oss gubbar att sova. Nattinatt Olof!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Saxat från: Länk

It is clear that the reductions achieved in serious and fatal injuries are substantial. It is to some extent surprising that it is possible to discriminate between cars built at the same time, and with differences that are at a level where they can influence safety. The magnitudes of the safety differences are at a level that they become one of the major instruments for the future of traffic safety. While there was no difference between cars that were ranked with 2 stars and older vehicles, four star cars seems to reduce the risk of serious and fatal injuries by more than 30%.
When applying risk functions to the statistical data, it was shown that in order generate the same risk for serious and fatal injuries for the low and high rated vehicles, the change of velocity would have to be increased by approximately 12% for the 3 and 4 star group. This could be seen as an indication as to the level, which cars have been designed to match as a result of the higher test speed than has been used before. The risk functions did not show that higher performing vehicles produced more injuries in lower impact severity segments, although the method used did not allow for looking at very low severity impacts.
The importance of weight should not be underestimated, and while this factor is not taken into account in crash tests into fixed barriers, 100kg more weight in a car to car impact will generate a 7% lower risk of injury. In single vehicle crashes, which account for a high proportion of crashes, the mass should not have any significant influence on safety.

CONCLUSIONS

 There was a strong and consistent overall correlation between Euro NCAP scoring and risk of serious and fatal injury
 No overall relationship between Euro NCAP scoring and minor injury could be detected
 High ranked vehicles, as a group, had a lower risk of serious and fatal injury across 90-110% of average impact severity, indicating that in crashes of such severity, there have not been any drawbacks of the high test speed in Euro NCAP.
 Overall, high ranked vehicles produce approximately 30% less fatal and serious injuries compared to low-ranked vehicles.

Om jag köpte en ny bil så skulle jag bara ta en som hade "dock-skador" av gul färg max! Tyvärr så testar de inte whiplashskyddet...

Mvh
Ol
99
OlofM
e60-520
Mycket intressant text! Ju mer jag läser om metoden och slutsaterna ju mer övertygad blir jag av värdet av dessa tester.

Ur utdraget ovan:

The importance of weight should not be underestimated, and while this factor is not taken into account in crash tests into fixed barriers, 100kg more weight in a car to car impact will generate a 7% lower risk of injury. In single vehicle crashes, which account for a high proportion of crashes, the mass should not have any significant influence on safety.

Detta talar ju helt klart för en större bil. Om två femstärniga bilar krockar, och skillnaden i vikt är 400 kg så är skaderisken 28% mindre i den tyngre bilen - det är rätt mycket det.

(Att de stora SUV:arna från BMW och Volvo klarar fem stjärnor är ju riktigt imponerande.)
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Det är inte utan att man undrar vart BMW är på väg. Jag köpte en andra E-39:a för jag tyckte inte om utseendet på E60, när den kom. Tänkte att man vänjer sig nog. Det har inte skett ännu. Trots 4 provkörningar. Att även kvalitetskänslan i kupén har dalat är inget som ökar köplusten precis. Aktiva nackskydd kan man väl leva utan, men jag har svårt att smälta att BMW inte ens klarar att komma upp i 5 stjärnor, ett betyg som man har rätt att kräva av en bil i den här prisklassen.

Jag testade nya Audi A6 igår. Jag tror den kommer att ställa till allvarliga problem för E60. Försäljaren sade att han hade haft många BMW-kunder där. Dom flesta provkörarna hade kommit tillbaka med ett stort flin på läpparna. Så och jag.
Det lutar faktiskt åt en Audi nästa gång.

Nu har jag varit negativ för en månad framåt !!
Jag har i alla fall svårt att tänka mig en härligare bil än min 540. Z3:an kommer inte långt därefter.

M.v.h. Kentx
civilization
Att E60 fick 4 stjärnor är verkligen pinsamt alltså...
riktigt riktigt illa.

Enligt min ringa erfarenhet är BMW inget vidare alltså...Priserna är jättehöga om man jämför, kvaliteten är inget vidare och kvalitetskänslan är faktiskt rätt kass. För varje dag hittar jag nya saker att irritera mig på i min 328.
Tyvärr är den också omöjlig att sälja till ett rimligt pris efter som värdeminskningen är så stor.

Audi lr Volvo nästa gång och kanske en vacker dag en M3 3.2 E36 i garaget...att titta på och tvätta emellanåt.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Anar en viss ironi bakom inlägget - eller menar du allvar? Självklart är BMW en bra bil. Kvaliteten är bra och fyra stjärnor i krocktestet är också bra. Problemet är att konkurrenterna är minst lika bra ... och det lirar inte riktigt med BMW:s anspelningar på en marknadsledande position.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.