|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
Buspelle |
Euroncap har nu krocktestat E60 en andra gång. Bilen har tydligen modifierats på ett antal punkter och får fyra (4) stjärnor. Detta måste betraktas som i det närmaste en skandal och ett otroligt misslyckande för BMW. Hur kan man konstruera en så pass stor och modern bil och lyckas med konststycket att bara få 4 stjärnor. Dessutom är E60 sämre än dess föregångare om man studerar detlajerna kring hur väl den skyddar ben och bål, även om bägge har sammantaget 4 stjärnor. Länk |
|
Ytterligare en anledning att inte byta med andra ord. Det är nog lika bra att sikta in sig på nästa generation 5-serie. (2010?) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Riktigt pinsamt! BMW kanske borde hyra in sig i Volvos säkerhetsanläggning för rådgivning på denna punkt.... Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Helt otroligt faktiskt. |
|
|
Det är väl som att svära i kyrkan, men jag tror att nästa bil blir en Audi. M.v.h. Kentx |
|
|
Det framgår ju av länken att bilen har hög krocksäkerhet. Det som sänker betyget är ju att den inte är bekväm att bli påkörd av. Något jag ju anser vara irrelevant när jag köper bil... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Fotgängarbetyget har inget att göra med de fyra stjärnorna. Här har väl nästan alla bilar en eller två stjärnor. Den har hög krocksäkerhet, men konkurrenterna har högre ( f-n)! En smärre katastrof är bara att konstatera. Se bara vad nya a6:an fick för betyg:Länk BMW kan dock bygga säkra bilar fortfarande även om nya 5:an fått ett underbetyg jämfört med konkurrenterna:Länk Hoppas man klarar detta på e 90/91 |
|
|
Jahapp, då misstolkade jag länken. Men jag har för mig att det kan vara rätt onödiga saker som kan fälla avgörandet, t ex bältesvarnare. För vem skulle köra utan bälte? Har aldrig hänt mig. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Här är rätta länken till 1-serieresultatet som är lyckat:Länk Jämför sidokrocksresultaten på a6:an och 5:an så vet jag vilken bil jag vill sitta i om jag blir påkörd i sidan, resultatet har inget med bältesvarnare att göra. |
|
|
EuroNCAP:s stjärnbetyg säger inte allt om en bils säkerhet, utan ger egentligen bara en fingervisning om hur säker bilen är. Testet har ofta kritiserats för att inte vara så verkligt och den kritiken är nog inte helt obefogad. T ex så fick Saab 900 -97 ett alldeles bedrövligt betyg men betraktas ändå som en mycket säker bil utifrån statistik från verkliga olyckor... Att 5-serien inte fick 5 stjärnor vid ett ganska orealistiskt krocktest kan inte vara någon katastrof, möjligen ur marknadsföringssynpunkt. Man lär nog ändå åka minst sagt hyfsat säkert i en e60... MVH |
|
|
Det har väl även blivit så att biltillverkare bygger sina bilar så de ska klara en krock optimalt i EuroNCAP testet. Ingen bortförklaring dock, BMW skulle ha haft 5 stjärnor inget snack!Snart framkommer det säkert att de rostar bakom tanklocket också! |
|
| Ja, det är ju nästan ett skämt att 5-serien, som är en av de dyraste i klassen, inte får 5 stjärnor. Visst kan man tycka att det är lite fjantiga poäng ibland, men va fan, faktum kvarstår, dom har misslyckats.... | |
|
Jag skulle nog aldrig ta hänsyn till EuroNCAP:s krocktest ifall jag skulle köpa en ny bil, så det futtiga krock testet skrämmer inte mig. Så länge man kör lugnt och fint i trafiken så bör det gå bra... Undrar vad min vinterkärra Nissan Micra (-91) skulle få för betyg vid krocktest??? "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
EuroNCAP har mig veterligen ingenting med rostskydd att göra. BMW säljer heller inte pga av sin säkerhet, då köper man en Volvo istället. En 4 är inte dåligt, dock håller jag med om att man kunde förväntat sig bättre. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Problemet tycker jag att bilen i vissa aspekter är sämre än e39 vilket jag tycker är beklagligt. | |
| iom att nästan alla bilar får 5 stjärnor så får dom väl snart införa en 6'e stjärna, marknadsföringsfördelen försvinner väl snart om alla får femmor och hur ska förbättringar kunna mätas? | |
| Självklart skulle de fått en 5:a då det är mycket viktigt inte minst ur mafö-synpunkt. Det är klart att bilen är säker men oavsett vad man tycker om euroNCAP testets utformning så är det den måttstock alla biltillverkare mäts mot och det är även BMW medvetna om. Det är därför märkligt att man inte själva i förväg lyckats simulera euroNCAP testet för att får de fem åtråvärda stjärnorna. Än mer märkligt är att man efter den beskrivna omfattande modifieringen av bilen bara kommer upp i fyra stjärnor? Fick man två stjärnor innan modifieringarna? Är det ett antal två stjärnors 5:or som rullar på våra vägar nu? Enligt testresultaten är ju faktiskt en nära hälften så dyr 1-serie säkrare än 5:an. Hur möter man sådana argument i butiken? ( vill du ha en enligt officiella källor säker bil skall du köpa en 1-serie, annars går det bra med en 5:a?) Än värre är att icke konkurrenter ( pega toyota osv) kan med gott samvete marknadsföra sig som säkrare bilar än mer än dubbelt så dyra bilar som BMW. | |
|
Bilarnas stjärnbetyg värderas mot bilar i samma storleksklass och går inte att jämföra rakt av mellan olika biltyper. Dvs. en stor bil med 4* som 5-serien kan i praktiken vara mycket säkrare är en liten bil med 5* som t ex VW Golf eller BMW 1-serie. MVH |
|
|
Som chrille skriver, det går inte att jämföra mellan storleksklasserna. I proven frontkrockar stor bil mot simulerad stor bil, liten bil frontkrockar mot liten bil o s v. EuroNCAP framhåller själva i sin information att stora bilar p g a fysikens lagar alltid "vinner" mot mindre bilar i en krocksituation. Därför kan man bara jämföra inom resp. klass. MEN, likväl tycker jag det är katastrofalt dåligt att BMW inte lyckats nå toppbetyget 5* trots förbättringar av rattstång, krockkuddar mm mm inför förnyat test. Bakom stjärnorna finns ju ett poängbetyg. E39 fick 25 poäng = 4* på sin tid, E60 får 29 poäng, också 4*. Som jämförelse MB E-klass 33 poäng = 5*. |
|
|
Konstigt att lilla Volvo S40 verkar säkrare än en ny fet BMW.... Klart att BMW´n är säker, men det är skandal att efter ett extra krocktest och modifieringar att detta var det bästa dom kunde prestera! Nä, en klar besvikelse var det! |
|
|
Tog en liten titt på dom flesta bilarna. Klart att 5 stjärnor är inte alltid bättre än 4, då den 5:e ges efter bältespåminnare m.m. som handlar om utrustning som inte ger större krocksäkerhet för den som ändå alltid åker med bältena på. Och vem gör inte det i höga hastigheter om man inte har dödslängtan? Imponerande att så många småbilar är så säkra. Dock så tar vikten ut sin rätt och straffar mindre bilar om dom kör in i en större och tyngre bil. Saab 9-5 verkar ha lyckats bäst. Skulle jag köpa en bil bara efter säkerhet så skulle det bli en Saab 9-5 UTAN TVEKAN! Den vinner VARJE ÅR! Spöar upp Volvo S80 rejält med! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.