AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.800

Hur vaxa och polera en M.r Cap behandlad BMW ?

Sida 2 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ditecbehandlingar har jag hört mycket bra om....Min(735:a)vagn har fått sig en Mr Cap behandling(av något slag) i sitt "tidigare liv"(märke i rutan sitter kvar), men då måste det ha varit länge sedan för effekten av denna är inte kvar nu, så mycket kan jag säga iaf :)

Mvh Janne.
Tidens tand återkommer ju alltid med repor i din lack, vare sig den är Mr CAP, Ditec, eller vad som helst behandlad...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Precis så seven...Tror behandlingen gjordes mellan år -98>>02 iom att bilen ägdes då av en riktigt noggrann ägare,tror att den inte kördes på vintern då heller(iofs inte säker på det).Begriper inte att dem "kletar på" ett märke bara för en lackbehandlingsskull,effekten avtar relativt snabbt ändå och märket kan ju förstöra mera än vad den gagnar företaget i och med "förfallet" som många "lackbehandlingsbilar" råkar ut för ganska snart om ägarna efter inte är "superpedanta" eller vad jag nu ska skriva :)

Nåja,mina egna vaxningar duger för mig i dagsläget..

Mvh Janne.
Alla behandlingar slits oavsett om det är vax för 39:- på Micro eller MrCap för 4500:- Om alla dyra lackbehandlingar vore så bra och slitstarka varför måste man då in på en återbehandling efter ett år? Den som tror att det finns något mirakel medel för lacken är tyvärr lurad! Skyddet av ett bra vax och en behandling är nästan likvärdig så mitt tipps är att polera (försiktigt) och vaxa sin bil årligen och kompletera med en extra vaxning innan vintern. Du sparar tusenlappar!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har aldrig märkt några problem att tvätta av roadstern med Kärchern och en tvättsvamp. Den är Mr.cap:ad av mig tre ggr nu (en gång/år) och jag brukar normalt sett tvätta den 2-3 ggr/månad. Dessutom tycker jag inte att det är speciellt dyrt. Sist fick jag betala 1700:- för behandlingen, och då ingick läderuppfräschning (ser ut som nytt) och motortvätt. Det skulle jag tycka vara billigt även om en polare gjorde det......Bilen i övrigt ser ut som ny. Kolla tex på Länk
Där är bilen varken nytvättad och det är snart ett år sedan senaste mr.cap behandling. men den är väl inte direkt risig?!? Kunde ju ha lagt ner lite tid på att putsa upp den bättre, men orkade inte då det var förmodat dåligt väder den dagen bilderna togs......
1700:- är för återbehandlingen. Om jag behandlat min bil för 4500:- vill jag inte betala 1700:- till varje år, då är det ju lika bra med ett vanligt vax jag... Har jobbat i branchen, folk vill bli lurade!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

För att bara få bilen tvättad ordentligt utvändigt, invändigt och i motor rummet betalar jag gärna 1700:-, och att man då får lackbehandlingen också gör ju inget. Jag känner mig inte speciellt lurad.....Däremot slipper jag ju göra skitjobbet själv....

Jag har precis gjort min andra resealantbehandling, och den kostade 1580:- + moms, dvs 1975:-. Då ingår INTE motortvätt, men däremot in- och utvändig fönsterputs, samt matt-tvätt av både "velour"- och gummimattorna.

Men min bil har förstås tak... :)

/ Joakim

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ufo: Allt det du skrev ingick i min också.... samt motortvätt.
Det var som...men det kanske är som jag skrev, att min bil ju har tak, och därför är min lite dyrare att göra vid? Jag gjorde motortvätt i fjor, har för mig att det kostade ca 300:-.

/ Joakim

Länk
Varför skulle lacken "försvinna" när man lämnar in bilen till Mr.Cap? Det spelar väl mindre roll vilken lackbehandling man gör då lacken poleras för att få upp lystern och få bort tvättrepor av alla rekondare innan den behandlas? Sedan att Mr.Cap-behandlingen i sig är dyrare eller mindre hållbar är en annan sak.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Eller så är det helt enkelt som så att de olika MR Cap-arna kan variera i pris...

/ Joakim

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag tror det blir billigare för att, som du säger: avsaknad av tak, och dessutom så är det bara 2 stolar och hälften så stor interiör i övrigt.....
...det har du rätt i...

/ Joakim

Länk
Bones: jag har jobbat på MrCap som säljare. Lacken försvinner inte men eftersom FormulaU inte har någon polerande effekt som vax så måste man polera extra för att alla repor ska försvinna man polerar hårdare=mer lack poleras bort. Ska man sedan göra om samma sak varje år (ja, en reseant behandling är en helt ny behandling) så finns det nästan ingen lack kvar till slut.

Man ska inte polera en bil för ofta helt enkelt!

Man betalar dyrt för första behandlingen på MrCap, de efterföljande behandlingarna har normal pris vad en utvändig rekond brukar kosta.

Jag trodde man polerade innan man la på behandlingen? Vad är skillnaden i behandling mot t.ex Ditec.

Efter vintern så är det dags för en resealant-behandling av bilen. Är intresserad av skillnaderna då jag kanske väljer nån annan typ av behandling istället.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.