AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.792

Hur vaxa och polera en M.r Cap behandlad BMW ?

Sida 1 av 2
la
19
lars-egert
525IA Touring -02
Har köpt en BMW 525ia Touring -02 svart metallic.
Den är behandlad med Mr CapFormula U 7/8 -03.
Bör eller måste jag behandla lacken på ett särskilt sätt
för att kunna handvaxa och polera bilen nu.
lars-egert
Om den är behandlad i aug-03, är det ju dags att återbehandla den, eller som Mr Cap kallar det "Resealant"-behandling...eftersom det ska ske med 12 månaders intervall.

Men om du inte ska lämna in den, utan själv vaxa/polera som du skriver, så hade jag nog frågat min lokala Mr Cap-kille.

/ Joakim

Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag vaxade min utan några särskilda åtgärder och det blev bra.
Även min bil var Mr cap behandlad 2 gånger när jag köpte den.
Den motsvarade dock inte mina förväntningar så Jag lämnade in den på en "vanlig maskinpolering" hos Ditec för att få bort den och sen dess använder jag Lahegas Brightguard istället.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Har jobbat på MrCap, det är dyrt och bra men en vanlig recond är billig och bra. Så, välj själva!
bustorp
MrCap:s behandling får man väl inte göra något med om deras "garantier" ska gälla. Annars är det bara att köra på som om den inte hade behandlats med MrCap.

I o f s är väl resealantbehandlingen inte så värst dyr så att det kanske är värt att göra den eftersom du slipper första (dyraste) momentet.
Kolla efter!

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
la
19
lars-egert
525IA Touring -02
Tack för alla bra tips.
Problemet är, har 10 mil till närmaste Mr Cap
Glada hälsningar
lars-egert
Lars-Egert: 10 mil...var i all världen bor du... :)

De finns i Ängelholm och Helsingborg, kanske i Malmö (?).

Resealantbehandlingen kostar ca 1500+moms (för min bil iaf).

/ Joakim

Länk
har polerat en bil som var behandlad hos Mc cap för och få bort deras medel så ska du polera bilen ordendligt först,för vad jag har hört så innehåller deras medel silicon det kan ju Mfemman säga om det är så,iallafall så rekomenderar jag att du lämmnar in bilen till en rekondare om du inte har riktiga maskiner själv,så slipper du svära och skrika för att du inte får det resultatet du önskat.
bustorp
Innehåller det silikon är ju det rent förkastligt om man skulle behöva lacka om. Jag vill se den lackerare som INTE svär över det när han får reda på det. Det skapar mycket extra arbete till ingen nytta om man istället använder sig av någon annan försegling.

Nej, FormulaU är inte silikon baserad. Silikonbehandlingar kan bli ett litet h*****e om man ska lacka om någon del men ger bäst skydd för lacken, tex Teffcar. FormulaU är är ett två komponents plastmedel som balandas innan användning. Met går bara åt en matsked till en hel bil. Detta ställer stora krav på förarbetet dvs poleringen. Om man upprepar resealantbehandligen för många gånger så finns det till slut ingen lack kvar, det hände på flera taxi och limousiner.

Om man har MrCap behandlad bil så ska man ALDRIG tvätta med svamp eller vaxshampo. Det sliter bort behandlingen. Låt aldrig bilen bli så skitig så det inte räcker med avfättning och högtryck.
"avfettning" ska det stå. Fredags eftermiddag...
bustorp
M femman:
Hur många efterbehandlingar kan man göra innan det inte går mer? Får kunden den informationen? Vad är det som gör att lacken slits bort? Slipar behandlingen så hårt så är den ju värdelös.

Menar du att avfettning är skonsammare än svamp o schampoo?
Vad är det för avfettning? Blir det verkligen rent efter 7-8 tvättar?
Många frågor blev det.....

På mitt jobb används kem o högtryck (170 bar o 30-gradigt vatten) men efter 5-6 tvättar måste man gå över bilarna med svamp annars ser de för j--liga ut. Ändå tvättas bilarna 1-3 ggr/v.
Du kan omöjligt få bort all skit bara med kem o högtryck o samtidigt skona lackbehandlingen.

MrCap behandlingen är lite känslig mot mekanisk nötning tex en svamp. Behandlingen gör lacken så blank och smutsavvisande att det ska räcka med avfettning och högtryck. FormulaU tål tillskillnad mot vanligt vax avfettning.

När MrCap polerar bilen lämmnar de inga repor och då försvinner ju en hel del av lacken. Ibland blir det nästan ingen lack kvar... Man tjänar ju pengar på resealantbehandligarna så man vill ju att kunden ska komma tillbaka. De flesta säljer ju bilen efter några år och märker ingenting. Lite skojeri är det...
men då kan det ju inte vara en bra behandling om man inte får svampa bilen,bilen som jag polerade var flammig som en sebra,det han hade gjort var att han hade tvättat bilen med hetvatten ca 80grader ur munstycket det blir väl ca 45-50 grader direkt på bilen,klarar inte Mc caps behandlingar den värmen?
bustorp
Är det som M femman säger så dömer i a f jag ut MrCap fullständigt.

Plastmedel som inte tål mekanisk nötning (handtvätta o skinna bilen är ju en del av tjusningen).

Efterbehandlingar som med tiden sliter ner lacken.

Marknadsföring som undanhåller sanningen. Till det priset! Vilket fusk!

Hoppas alla MrCap- förespråkare läser denna tråden, för sin egen skull! Vilken blåsning.....

Detta är ett fall för Sverker! É dé så, é dé så............:)

saab93: Det var nog plasten som hade smält. Ställ inte ut den i solen! :)

Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
jag tänkte lämna in bilen för efterbehandling hos mr cap men nu är jag lite tveksam är det bra eller dåligtttttttttttt kan nån svara på det,

Länk
Länk
la
19
lars-egert
525IA Touring -02
Vad är det för skillnad på lackkonservering mellan
Mr Cap och Ditec??
lars_egert
oj...det här var en nyttig tråd! Min 728a har varit Mr Cappad 2 ggr innan jag köpte den. Det första jag gjorde var att lämna in den på vanlig polering eftersom jag hade en ledig tid där, och tänkte- polering är ju polering, de är säkert lika duktiga allihop. Men när jag körde in till Mr cap sa killen. 'Varför i hela friden efterbehandlade du inte bilen här nu när du redan har mastertratment'? Jag sa ...'polering som polering'. Han blev upprörd, och drog in mig i han lilla lokal o skröt o bröstade om att just hans produkter var världens bästa, och att polering och polering inte alls var samma sak. Men han var ändå villig att ta in den för efterpolering trots att jag polerat den hos en 'annan' firma emellan! Men efter denna tråden tro jag att jag fortsätter hos den andra killen. 1000 tog han och det blev verkligen super (vilket t.om. Mr CAP kille erkände!!).

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
men vad säger ni...är det värt att lämna hos mr cap för efter polering.

Länk
Länk
beni1979: JAG tycker det (men alla här på forumet håller uppenbarligen inte med).
Jag gjorde FormulaU 2002, har sedan gjort resealantbehandlingar och ska lämna in den nästa vecka igen.

/ Joakim

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.