AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.035

Spänna Handbromsen 320 E30?

Te
33
Teamturbo
320d M-Sport 2016
Köpte mig en bmw 320-86 igår som ja ska ha som vinterbil, är min första bmw så man kan ju inget direkt om dom,då till min fråga hur spänner man handbromsen iden? för de tar väldigt långt upp.. väldigt tacksam för svar

//Johan

©*har man inte åkt av vägen så har man inte hållt i tillräckligt* ©
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
det är väl trummer bak på den. isåfall tar man bort trumman, längst ner har du en ställskruv med den ställer du hur långt ut bromsbanden ska vara. och då går inte spaken lika långt upp. var noga på att spänna lika mycke på bägge sidorna.

en nödlösning är att spänna på handbroms spaken. där sitter det två vajrar, en till varje hjul.

lycka till. //MATS

Alpina Power!
Te
33
Teamturbo
320d M-Sport 2016
jo de sitter trummor bak ja.. får testa att spänna först på spaken annars får man plocka ner trummorna bak..

Tack för svaret

//Johan

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
FEL!!!

Trumbromsarna bak är självjusterande, och du behöver endast spänna wiren. Självjusteringen kan ibland kärva, då måste man plocka ner och smörja upp den.

Har man skivor med trummor i navet, måste man spänna manuellt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Te
33
Teamturbo
320d M-Sport 2016
ok.. får testa att spänna wiren då annars får man smörja upp den.. tack för tipset

//Johan

Te
33
Teamturbo
320d M-Sport 2016
ok.. får testa att spänna wiren då annars får man smörja upp den.. tack för tipset

//Johan

Fu
52
Fullställ
BMW Z3 Coupe 2,8
Jag håller med ErikW, den är självjusterande och om det inte funkar får du köpa en ny justeringsskruv
Lycka till
/Fullställ
precis som det skrivs är trummorna självjusterande, jag utförde en mindre renovering på min högra trumma så jag vet hur det hela funkar :) det kan vara så att den vänstergängade muttern som hävarmen flyttar på den gängade stången kärvar just på stången, då får du lämpligen smörja upp stången (2-delad pinne egentligen :) ) och sen lägger du kopparpasta över hela den så att det inte kärvar lika lätt!

om du behöver justera ut backarna så skall dom vara utjusterade så långt så att trumman är LITE trög att få på, men du skall inte behöva ta i mycket för att få på den...slipa även väck den kanten som troligen finns där med vinkelslip så blir det lättare att få av och på trumman i framtiden!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.