|
|
|
|---|---|
|
hej. =) Skulle vara tacksam om någon vet va det kan vara för fel på min BMW.... ------------------- ch värde = 522 max är 100 co = 0.0 co 2500 = 0.0 lamba bra.. ---------------- De är mig veteligen inte chippad.. ska bytta stift & olja för att kanske få ner CHn lite.. Alla teorier är mycket välkomna! MVH Micke | |
|
trasig katalysator? /J |
|
|
Välkommen till forumet! Vad är det för bil? När byttes luftfiltret senast? Exakt lambdavärde? Hur körs bilen, mycket kortsträckor? Det finns en bra sökfuktion Länk , prova att söka på t ex HC , så hittar du läsning för resten av dagen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är en 3251 92:a vet inte när filtret byttes men det är ett öppet filter som ser mycket rent ut. lambdavärdet värdet ligger på 1.1 (0.97-1.3 är gräns) Har bara haft bilen i drygt en månad och under den tiden är det mycket korta sträckor.. Är mycket tacksam för svar! MVH Micke |
|
|
Gränsen för lambdan är 0.97-1.03 =) Har samma problem på min 306gti med HC:t.. Rashid Rachid |
|
|
en väldigt stor bov i dramat kan vara att du kör med gammal olja...kolla det om du inte har gjort det redan... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Börja med en ordentlig storservice, där du byter alla filter, olja (till en bra syntetolja) och stiften. Sedan kollar du över tändsystemet så det verkar fräscht. Innan besiktningen är det viktigt att katalysatorn är ordentligt varm, dvs. blås ur motorn ordentligt precis innan besiktningen. Har du fortfarande för höga avgasvärden då, kan man fuska genom att tanka i ett par liter E85 tillsammans med blyfri 98oktanig bensin. Hjälper inte det heller är det troligen lambdasond eller katalysator som är trasig. Sportluftfiltret kan vara boven i dramat då det kan ha släppt olja på wolframtråden i luftmängdsmätaren! Då förstörs tråden och ger felaktiga värden till styrelektroniken. Då måste du byta LMM... Personligen skulle jag börja med att återställa luftfiltret till original eftersom du ändå inte får någon mer effekt av sportfiltret! Bara mer skit i motorn och risk för att få olja på wolframtråden i LMM. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B varför ska man ha i 98 för??? o inte 95 /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
Därför att tändningen ställer om sig för det högre oktantalet och då blir förbränningen effektivare = renare avgaser. Detta under förutsättning att bilen har knacksensorer. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanske är lambdan som helt enkelt gett upp!? Kanske är LMM som inte fungerar som den ska, kan gå på för mager/tjock blandning!? Katten är slut helt enkelt? Går motorn varm? Eller blir den inte riktigt så varm som den borde? Enklaste är nog att ta bilen till BMW och kolla upp felkoderna! Så mkt elektronik med i dessa "nya" bilar att man kan i princip spekulera dag o natt över nätet! Hoppas det löser sig! För övrigt så går min bil på för mager soppa blandning, dvs får för lite soppa i förhållande till luft, vilket resulterade i 1.14 i Co värde! Shake That Ass |
|
|
men E85 innehåller 104 oktan redan.. så de räcker inte?? o blandar du i ca 33% E85 med vanlig 95 så får du runt 100oktan... räcket inte de Johan B?? /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
Mr_bmw_, du förbiser helt problematiken kring att du får ett felaktigt blandingsförhållande i motorn mellan luft och bränsle om du kör på ren etanol. Etanolen innehåller syremolekyler och därför skall man ha en "fetare" blandning vid höga etanolinblandningar. Låga etanolinblandningar (upp till 10%) kan insprutningen kompensera för utan att man modiferar motorns insprutningssystem. Därför måste du dryga ut etanolen med "vanlig" bensin och då är 98oktan bättre! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ja.. men ja menar som du att man ska blanda.. men med 95 iställt för 98... /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
Om man blandar med 98 oktan sjunker inte oktantalet lika mycket! Desto högre oktantal, desto bättre förutsättning för effektiv förbränning i motorn. Gäller som sagt enbart om man har en motor med knacksensorer, annars kvittar det! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
du kan också pröva ta bort luftfiltret..bilen går lite dåligt men värdet blir bättre! iaf på min bil! BMW325IM |
|
|
Twalle: Ta bort luftfiltret och din bil rullar inte länge till! Nää, behåll filtret på... Och felsök istället! Har gjort missen att rycka filtret, och nu går bilen som en påse sk-t pga LMM pajjat! Avgasvärdena är helt åt skogen och bilen rycker under 2000varv! Därav är min bil avställd och obesiktigad nu under denna tråkiga årstid! Hoppas du får nån ordning på din bil snart! Mvh / M Shake That Ass |
|
|
Slim_m har du tatt bort filtret helt? Alltså inget sportfilter, eller orginal ? ? O isåfall varför ? |
|
|
Jag har också problem med mina avgasvärden. Men olja,tänddelar och LMM kan du ju utesluta om bilen går som vanligt. Är det fel på dessa saker beter sig bilen helt annorlunda när den körs. Det återstår sedan lambdasond och katalysator. Kör till en verkstad där de kopplar upp den mot dator. De kan då se om lambdan fungerar som den ska. Gör den det är det katten. Katten kan man aldrig kontrollera med mätning eftersom den fungerar helt mekaniskt och har inget med elektronik att göra. Lite av uteslutningsmetoden med andra ord. |
|
|
Jag hade samma värde 300 när jag besiktade, tog ur luftfiltret (sport) och gasade på tvåan till varvtalsstopp i 2 kilometer sen fick jag Hc 0. Tror du menar Hc inte ch. Kör oftast bilen lugnt så tokureldning är inte fel ibland. Mvh Per |
|
|
Hoppsan jag glömde en sak... Kan tilläggas att jag vid bes hade 98 oktan + booster = ca 104 oktan, håller med om att sportluftfilter bara är skit, dels sätter dom igen fort, missar småpartiklar samt flödar mindre än ett rent standardfilter av bra kvalitet. Hittade en sida på nätet där en klurig och tekniskt kunnig amatör hade gjort en flödesbänk, gissa vilket filter som hade minst motstånd - mest filteryta...... Givetvis är stift, kablar olja osv i bästa skick. Långkörd olja kan även höja värdet. |
|
|
Om man har hål i avgassystemet så kan det bli konstiga värden.. fast CO-halten borde inte kunna bli högre, eller? Vad händer om det suger in syre innan lambdasonden? Blir inte förbränningen helt kaiko då? Jag bytte avgassystem när min bil blev underkänd i avgasproverna och det gjorde susen, så mycket vet jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.