AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.629

Rekord i värdeminskning...?

kilroy
Såg en annons på forumet idag, en 525iA-04 med nypris på 487 kkr...den var till salu för 337 kkr...Det känns nästan som ett svårslaget rekord i värdeminskning...eller?Om det är någon på forumet som annonserar ut bilen så är det inte personligt menat..!!Mvh kilroy
andha45
Hej, det rör sig om en s k fleet car från BMW i München, kan vara f d hyrbil el hyrts ut till ngt företag under ett år. Alla har samma spec. och leasas ut av BMW i München, sedan tas de tillbaka av BMW och tyska åf kan avropa bilar i önskad färg.

Ex. på en likadan som jag hittade - och överväger att köpa - de är synnerligen välutrustade.
uttagen dec 03
adaptives Kurvenlicht
Sitzverstellung elektrisch mit Memory Fahrersitz
Handyvorbereitung Bluetooth
soltak glas
stora kliman
PDC fram o bak
värmestolar
vita blinkers
Navigationssystem Business
Xenon-Licht
Fällb baksäte
Multiratt
Farthållare
Alu 16"
titangrå met, svart skinn
listpris ny EUR 49.800

Denna var dock manuell.

Det är en firma som annonserar ut den så de bör inte ta åt sig personligen...

I Tyskland (som har något högre listpriser än Sverige trots avsaknad av vagnskadegaranti) är det inte ovanligt att ettåringar ligger 30-40% under nypris. Inte ens för nyare modeller.
kilroy
Tack för informationen...!!Mvh kilroy
"Fleet cars" är ofta fd leasade tjänstebilar.

Men ett fåtal kan ha varit testbilar för journalister och gått extremt hårt, då är 40% under nypris för högt även för en ett år gammal bil. Tidiga bilar som ägts av huvudkontoren för respektive biltillverkare är misstänkta journalistbilar.
andha45
Det gemensamma för fleet cars är att de ej ägts av privatpersoner, ej heller av mindre företag.

De kan alltså ha varit:
- hos en återförsäljare (mindre troligt)
- testbil för journalister
- uthyrda till Deutsche Telekom
- hyrbil hos Avis
- uthyrda till något event typ OS i München

De är nog lite hårdare körda i snitt men följande scenario är inte alls ovanligt: en åf säljer en f d demobil och säger "Det är marknadschefen som har haft den som tjänstebil". Det låter bra men vad man inte säger är att den har lånats ut till 100 kunder över helgen, gått på 220 provkörningar, lånats ut till taxichaufförer samt till marknadschefens 19-årige son som kört gatrace i Halmstad.

Mao: eftersom man ändå inte vet oftast hur bilen har körts, och BMW håller bra för att köras hårt, så skulle jag inte tveka att köpa den men priset skall vara lite lägre än om en privatperson har ägt bilen.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
105000 på 600 mil är inte såå dåligt heller men kanske normalt: Länk

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Eftersom OS i Munchen var 1972 måste det röra sig om härliga E12:or i originalskick...

330
Besserwisser
Säljaren av X5:an har sannolikt uppgivit som nypris vad bilen skulle ha kostat med alla tillbehör exklusive prut och inte hur mycket säljaren faktiskt betalade för bilen. Eller så kan det vara så att säljaren insett att dussinbilar tappar i värde och satt priset därefter.

Den ohotade segraren på värdeminskning är troligen Jaguar.

Njuter för övrigt av kommentaren om OS, men jag undrar var Munchen ligger. Vad jag vet gick OS -72 i München...
andha45
Jag får emellanåt höra av mina vänner att Passat W8, Jaguar, Phaeton etc. har så gräsligt dåligt andrahandsvärde. Men jag har varje gång jämfört med större BMW, och det visade sig att Phaeton har ung. samma 2hv som 7-serien (-04 745i 5200 mil halva nypriset 52000/104000 Euro - det är svårslaget), och Passat W8 är t o m bättre än bmw 530/540. Men det kan hända att det finns ngn Jaguar som är värre än BMW.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Ser fram emot när en X5 eller Påse Cayenne droppat 60 % +
i värde. Då, djävlar kommer lädret fram:-)

M3/// Mullret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.