|
|
|
|---|---|
|
Hej! Håller på och renoverar en m30 3430cc...ska sätta en riktigt vass kam i den,plana,porta och allt det vanliga...motorn skall sitta i en blivande banracingbil. Till frågan då: Har inte haft några större problem hittils...tills jag började klura på att bygga ett snyggare(och effektivare)insug. Kom fram till att jag inte är speciellt kunnig på insug,plenum och framför allt insprutning och styrsystem:-( Vad krävs för att köra med enbart trattar? alltså exakt vad måste jag göra? Eller ska jag köra trattar och svetsa ett plenum och köra det ihop? Eller skita i det och låta det sitta kvar bara... Skulle verkligen behöva lite tips och framför allt fakta om hur allt hänger ihop och vilka olika lösningar det finns och vad dom kräver för att funka tillsammans. MvhGoosen | |
|
Det enklaste om du ska köra separata spjällhus är att ta själlhuset från en M5 3,6 eller 3,8. Passar nästan rakt på M30 motorn. Behövs bara en adapterplatta (som finns/fanns att köpa av Petri här på forumet). Det går inte att köra med M5-plenum, så ett sånt får du nog fixa på annat sätt. Svetsa tex. Detta vet jag fungerar och ger dessutom bra med effekt. Givetvis så måste ju bilen mappas, men det lär du ju ändå behöva med tanke på dom övriga ingreppen. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
goosen: du har mail Länk www.reptil.nu |
|
|
Med MAP-sensor istället för LMM så behövs inget plenum. Har du hög budget - satsa på Haltech, Hestec eller motsvarande. Har du låg budget och gillar att pilla med elektronik - satsa på MegaSquirt, VEMS, eller UltraMegaSquirt som kommer snart. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Har trixat lite med MS ihop med en polare på min 318is. Mkt trevligt för dom pengarna. Kolla på www.ms-nordic.tk för all info du behöver. Kan trösta dig med att jag inte heller kan ngt om styrsystem egentligen, men man lär sig massor med kul saker när man bygger MS. Ska föresten ev. sälja mitt M5-insug, om det är ngt som du blir sugen på. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
AL: Om du skall sälja ditt M5 insug kan du väll maila mig? Är ute efter M5:ans separata spjäll. //Putte |
|
|
Hej! Tack för lite goda tips Al du kan gärna maila mig om du tänker sälja... Mvh /Goosen |
|
|
Är det inte 3,0:ans insug som flödar alldeles ruskigt bra? Det kan ju kanske vara något? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Om du vill behålla Motronic och inte vill satsa på separata spjäll kan du kapa original insug, svetsa på trattar och vika ihop en plenumburk över trattarna. Men rätt väg att gå i ett såpass påkostat bygge vore att byta till ett styrsystem som inte behöver LMM. Och separata spjäll. If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.